|
|
|
|---|---|
|
Hej, plockade av dörrsidorna på båda bakdörrarna på min 540i -93 idag. I den högra dörren så hade en länkarm till fönsterhissen hoppad ur plasthjulet som den skulle sitta i och pga detta så vickade rutan frammåt när man hissade upp den så att det knappt gick att köra upp den.. och i vänstra dörren så hade två stycken länkar lossnat i ena änden, den ena måste jag skaffa ett nytt hjul till för den ville inte fastna riktigt igen när jag tröck i den. Är detta ett vanligt fel på e34:or ? Annars så verkar det ju lite skumt att det blivit så på båda sidorna i min. | |
|
Min "knäpper" lite konstigt när den når ändläget på höger fram. Kan det vara lite av ditt fel som stökar? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Ja du, det är svårt att veta. Min högra som bara hade lossnat på ett ställe hamnade ju ganska så snett när man körde den uppåt. (tillräckligt snett för att man inte ska kunna misslyckas med att se det). Och den vänstra där 2st hade lossnat liksom knastrade och skrapade när man hissade upp den, det lät som att det var något riktigt stort haveri pågång därinne. Men det är väl bara att plocka isär den och kika efter, gick på några minuter att få av dörrsidan på den andra dörren.. tog en evighet med den första innan jag kom på hur det skulle gå till =) |
|
|
Gra att du skrev om det! Min höger framruta hänger i framkant när jag kör upp den så att listen i bak-kant kommer i kläm (får därmed ett vinande ljud i högre hastigheter). Listen börjar bli sliten så jag tänkte kolla på den. Är det något man böver vara försiktig med när dörrsidan ska bort? Ska den dras rätt ut eller lyftas upp ur clipsen tex? |
|
| BRA att du skrev om det, ska det ju naturligtvis stå:) | |
|
hmm, vet inte hur det ser ut på framdörrarna.. men bak så var det 3st skruvar (1 i handtaget, 1 inne i dörröppningshandtaget och en bakom askkoppen), en massa plastclips runtom hela dörrsidan, sen fick man ta i en hel del för att få loss den i överkant.. bara att dra innåt mot kupén tills den hoppar loss (sitter fast i ca5st "plåtslips" alldeles under kromkanten som ligger närmast fönstret, kromkanten ska alltså inte loss. trodde att jag skulle bryta sönder dörrsidan innan den till slut släppte). När man fått loss den i överkant så var det bara att böja ut kanterna lite runtom hela dörrsidan ( ett par extra händer är bra att ha) så att clipsen inte fastnar i hålen igen och så lyfter man den uppåt för att lossa på det sista fästet innanför det stora dörrhandtaget (ungefär mittpå dörrsidan). Sen var det bara att haka ur en liten wire och elkontakten till fönsterhissknappen. Ta loss plastbiten som höll dörrsidan innanför handtaget med hjälp av en polygrip ellen nån annan lämplig tång och sätt den på fästet på dörrsidan istället så är det bara att trycka fast dörrsidan på dörren sen när du ska ha ihop det igen. Tyvärr så måste man ha kontakten i knappen för att kunna köra rutan upp/ner (gick inte att köra den frammåfrån heller när jag tagit loss kontakten från dörrsidan. Men det är ju bara att köra ner den lagom långt för att man ska komma åt skenorna och sedan ta ur kontakten igen. Har nån länk lossnat ur "plasthjulet"(på nåt ställe så var det ett hjul och på några andra så var det fyrkantiga plastbitar som skulle glida i aluminiumskenor) så borde "hjulet" antingen ligga kvar i skenan eller längst ner i dörren. Så då är det bara att klämma tillbaka länkens kula i hjulet så ska det funka igen om du har tur.. jag måste köpa ett nytt hjul för hålet var för glappt.. Du kan ju passa på att smörja skenorna med fett när du ändå har isär dörren. hmm, känns som att beskrivningen blev _lite_ rörig. men det är väl bara att fråga om något är oklart. Men det kanske inte alls ser likadant ut på framdörrarna =) /Mvh Henrik |
|
|
lite bilder och beskrivning om dörrsidan hittar ni här. Länk Intressant det här med fönsterhissar som låter illa, min hiss på förardörren låter lite illa vid upphissning, får väl kika lite på hur det ser ut bakom dörren en dag. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Tackar! Tyvärr funkade inte länken för mig när jag provade. Kanske fel i adressen? Ska prova senare igen... Bmw-boy |
|
PER123 |
Länken ska nog vara: Länk |
|
Ooops... Tur att någon är vaken, hoppas du hittar vad du behöver. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.