|
|
|
|---|---|
Marcel |
Om jag ska köpa bil av någon vill jag inte köpa en bil som ägaren har lån på och sedan ska jag bli skyldig och betala det. har hört att det har hänt många, hur undviker man det? Finns det ett sätt och få reda på det? |
|
Ett lån kan väl inte följa med bilen?? Det är inte bilen som är låntagaren.. Länk |
|
|
Det är i praktiken bilen som tagit lånet om man tagit ett billån med bilen som säkerhet.... Om jag inte är felunderrättad så ska det synas om du tar en utskrift från vägverkets register. __ Länk |
|
| Det står även längst ned på reg beviset. "Kreditköp med förbehåll om återtaganderätt" | |
|
Jo, men om bilen är som säkerhet är den väl spärrad? Länk |
|
-Daniel- |
på min gamla bil så hade jag ett lån där stod det i villkoren att bilen inte får säljas vidare medans det fortfarande finns att betala på lånet så det vore väl ett avtalsbrott att sälja bilen före lånet är betalat? men man har ju hört skräckhistorer och folk som har köpt bilar sen åkt på att betala lån som förra ägaren har haft tycker personligen att det låter konstigt när det är förra ägaren som har lånet att då den nyare ägaren skulle ta över lånet när det inte är han som har skrivit under papprena och tagit lånet från början men det är klart det är inte mycket som är logiskt med sveriges lagstiftning vore kul att höra någon som vet säkert hur det funkar |
|
detta är egentligen mycket enkelt: Står bilen som säkerhet för lånet kommer det att synas i registreringsbeviset, samt på utdraget från vv. I det specifika fallet får bilen ej säljas vidare innan lånet är löst. I det andra fallet, dvs när man tagit ett billån utan att bilen står som säkerhet för lånet är det fritt fram att sälja den vidare under avtalsperioden. /D |
|
Marcel |
Tack för alla svar. kilen// Det har faktiskt hänt att folk har fått betala lånet för en annan, då dem köpte bilen och bilen inte var färdig betalt. såg en reporatag om det på PLUS tror jag det var. |
| Be att få se kvittot när han köpte bilen,då ser du ju om den e betald kontant eller på avbetalning. | |
328an |
Det är ingen fara att köpa bil som det är ett lån på. Ta kreditbolagets nummer av ägaren. Ring upp och kolla hur mycket det finns kvar av lånet. Innan ägarbytespapprena skrivs på så är det bara att gå med bilens ägare och betala det som är kvar så är det ingen fara. |
|
Skumt att man köpa en bil som ligger som säkerhet det är ju världens enklaste grej att lägga en spärr på ägarbytet.. Måste vara korkade människor på finansbolagen/bilregistret... Med det IT samhälle vi har.... Länk |
|
|
Det fungerar som så att man kan göra ett ägarbyte på en bil med kreditspärr. I samband med ägabytet går det ett meddelande till kreditgivaren att bilen bytt ägare. Sedan är det upp till kreditgivaren att välja om kreditspärren som finns ska tas bort eller inte. Det finns skräckscenarior där bilen bytt ägare och bilen blivit tillbakatagen av kreditgivaren pga att den som tagit krediten inte har skött betalningen. Händer inte ofta men det har som sagt hänt. Då står köparen (nya ägaren) där utan bil som denne betalat dyra pengar för. Jag är en av de korkade på bilregistret... |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Dock kan man som köpare klara sig undan om det har gått två ägarbyten innan "ditt" köp sett från den som hade skulden. :) |
max f |
det jag lärt mig av sådana köp är att man avtalar fram hur lånet och så ska betalas om du får han/hon skriva på ett papper där dom intygar att det inte finns något lån på bilen så kan du aldrig bli skyldig att betala eftersom du har ett underskrivet kontrakt som säger att det inte ska finnas något lån på bilen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.