AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
752

Köpa beg 5-serie (6 el. 8:a?)

OK, läget är som det står i rubriken.. Jag är lite inne på att köpa en begagnad 5-serie. Då menar jag främst E34-karossen, eftersom jag knappast har råd med E39 :)
Jag är ganska sugen på någon av 8-orna, men är lite lur på vad en sån motor kommer att kosta i drift osv.. Att den drar lite mer soppa får man väl räkna med, men hur mycket?
Motorerna som bygger på 6'an kan jag lite bättre, eftersom jag kör en 320 själv just nu, så på dessa vet jag ungefärliga priser osv..

Annars då, vad är det som gärna går sönder på en 5-serie? Elektronik? Fukt? Rost? Tacksam för alla "kontrollpunkter" :)
Om det spelar någon roll kan jag nämna att det är en Touring jag är mest intresserad av..

Sist men inte minst: Hur många mil klarar en 5'a innan den ger sig? (= börjar kosta grymma pengar att hålla igång)

Tacksam för svar både här och på mailen!

// Björn
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
E34:an är bland de bästa BMW som byggts med jämn och hög kvalitet i stort och smått. Det finns dock vissa standardfel som brukar komma med åren. Klimatanläggningen brukar spöka. Pytsar ut varm och kallluft lite som den vill. huvudfelet är att värmeventilerna kärvat fast, men det kan även bero på def. elektronik och spjällmotorer, (även fästena till dessa kan spricka) Den rost som ev. kommer med åren brukar återfinnas i underkant på dörrar och baklucka, samt karossplåten i kanten mot stötfångaren bak. Under bilen är det främst bränsle och bromsrör som rostar, men även skarven mellan golv och tröskel kan vara värd en kontroll. på V8 motorerna är det lämpligt att förvissa sig om att alla bultar som håller oljepumpen sitter kvar och är åtdragna. och att insugsmembranet är helt. Har bilen en automatlåda av typen 5hp30 så bör dess funktion kollas upp, (se vidare under mektips). Beträffande hjulupphängning så brukar det vara casterstagen fram och silentblocken bak som ger upp först. Stötdämpare, hjullager och avgassystem brukar ha en otroligt lång livslängd. Invändigt kan konstlädret i dörrsidorna krympa och dra ut inläggsplattan vid armstöden. Stolarna kan vara sneda och ha div. oljud för sig. Är det elstolar bör man kolla upp att allt fungerar. Glapp i ratten är vanligt, men brukar gå att avhjälpa genom att justera styrsnäcka och teleskopdelen på rattstången.

kolla länkarna nedan för mer info:

Länk

Länk

Länk

Länk
Tackar!

Kikar med glädje på länkarna du gav mig :)

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.