AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
126.183

kompressor till M5 E39

Sida 22 av 24
Hawar
Ja, jag förstår dig. Bilaffärer är alltid tuffa mot plånboken. Men å andra sidan så är M5 verkligen en drömbil.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Varför är det ingen som monterar en skruvkompressor på dessa bilar , verkar som det bara monteras centrifugalare...

Vinet från en skruv är ju underbart ihop med en dump :)

Måste ju gå att trycka dit en skruv i form av Lyshol eller Autorotor ??

Mvh Niklas
Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
hej det var meningen med en skruv monterad i V under luftburken
men ESS jobbade mer med M3 det var synd// mats

Berger M5
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ok men är det något som dem kommer att utveckla så snart dem kan eller ska dom strunta i det helt ???

Visst det funkar med en centrifugalare med men det vore roligt att få det lilla extra på låga varv redan ..
Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
dom struntade i det var nog bättre affär med M3 finns inte så många stollar som vill montera i sin M5 men om då skulle det blivir runt 640 hk och 600-700 nt // mats

Berger M5
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Nu accepterar ESS "Pre Orders" på ett kompressorsystem till M5 E39 : Länk

VT550 kallas det och jag bli så suuuuuugen.
Nu lär man ju passa på att byta koppling åxå så det kommer närma sig 100kkr i slutnota.

Egentligen helkorkat, men är det någon som snackat med grabbarna på ESS om det ?
Hur ligger det i tiden och vad har de för planer ?
Betyder "VT550" att det blir en Vortec centrifugal, eller dubbla ?
Har do ett nytt plenum på G där också som dom i många fall gjort, å hur pillar dom dit laddluftkylare.

Ähvasjutton. Vet ni eller måste jag ringa själv :o)
Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
Hej
Snacka om att man blir förvånad! det skulle inte bli något men e39 ..men så kan det vara
Min motor var ned skruvad då skulle det vara vatten kylt men slingor tror att det var i luft burken sen skulle kompressorn vara en skruv monterat i V på motorn VT 550 betyder nog 550 hästar jag var lovad runt 610 så den texten lär nog stå ett tag! jag har väntat ett tag! du har nog läst i mitt forum

Berger M5
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
?????

"...det skulle inte bli något men e39" ... "men" ? eller skall det vara "med".
Har du varit inkopplad i ärendet ?

"...var ned skruvad då skulle det vara vatten kylt men slingor tror att det var i luft burken..." ???
Var din motor nedskruvad hos ESS ?
Är det vattenkylda slingor du menar, av det slag de använder i sina plenum till 6'orna ?

"VT" är ESS' vanliga nomenklatur för centrifugalkompressor. När de avser skruvar brukar de benämnas "TS", så att det skulle vara en skruv monterad i V'et på motorn låter konstigt.

Nix, jag har inte läst i ditt forum och det som står att läsa på ESS hemsida är tämligen nytt.

Du får gärna förklara mer, med lite färre "sär skrivningar" :o)
Visa användare
55
daniello
528i -96
Annars har du ju 22 sidor med info just i den här tråden där det står hur mkt som helst om vad som hänt med ESS försök till att skruva dit en kompressor i Bergers bil. Tyvärr fick han inget lyckat utslag, förhoppningsvis kan andra bli glada som det nu också ser ut...

Mvh,

Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
Tack daniello
det är inte lätt att behärska den ädlakonsten att skriva men jag försöker,
min bil har vartit 2 eller 3 vintrar hos ESS och en hel del slantar på koppling bromsar avgasarrör resor så det har varit sött o surt men bilen är kvar men körs knapt något // mats

Berger M5
För en som inte orkar läsa alla 22 sidor, är det fler än 540is (med dubbla kompressorer på en svart M5, om jag inte minns fel) som tagit bladet från munnen och faktiskt installerat kompressor? Ströläste ett par sidor i nummerföljden men det verkade mest vara drömmar, tomt prat och högt ställda visioner. Att ESS inte förrän nu fått tummen ur är en sak men det finns som bekant andra aktörer samt duktiga hemmapulare.
Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
jo men tiden gör att man ser andra idér nu körs det mc som tusan rätt fränt med en stor grusvägs raser kostar bara som en koppling o bromsar :-)

Berger M5
Nu kan de som inte är att klassificera som drömmare äntligen skrida till verket. Vem blir först på AP?

Länk
Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
7795 EUR det är andrar slantar än 25.000 Norska som det var då !
så alla är kallade men få utvalda

Berger M5
25000 NOK för en komplett kompressorinstallation?
Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
så var det

Berger M5
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hur kan de säga 25' när det kostar närmare 60' till en vanlig 540 med en kompressor. Eller var det arbetskostnaden som var 25' + material?! Miss i kommunikationen berger?

M V H
Stephan

Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
det var 25.000 totalt min bil var hos ESS i 3 vintrar jag höll med bil dom testade och provade min kamrat med m3 csl du vet kanal 9 använde den som jordfräs så då blev det mer m3 än m5 kul att dom har startat upp den iden nu // mats

Berger M5
Med andra ord var priset du pratar om vad du hade betalat om de använt din bil som testbänk? Din svenska är inte klockren så jag har lite svårt att utläsa vad det är du egentligen menar, men om mitt antagande stämmer så är det ju ett pris som verkligen inte berör gemene man.

25' för ett kompressorkit från ESS när alla kit precis som STEPHAN påpekar ligger bra mycket högre i pris kan endast handla om ett missförstånd alternativt ett pris som inte gäller på den öppna marknaden. MSRP torde vara det enda som är intressant i denna tråd.
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
DEN var det jag menade !

ujujuj en jäkla massa pengar å nu när kronan står som den gör blir det ju ännu jobbigare.
Jag blir så sugen och skulle lusläsa vartenda reportage om en dylik installation. Under 4½sek till 100 (4,3 till 60mph) med den växellådan måtte vara bra tryck. Men de talar inget om någon laddluftkylare och ände 40% mer med 6psi. Det låter som väldigt kall insugsluft. Med 6psi borde den "adiabatiska" (temperaturökning-syreminskning-lägre nominell effektivitet) inverkan ge bara typ 30%.
Det verkar vara så att de tänker sig hålla upp flåset på vridmomentet ända upp i toppvarv, kan det vara omkalibrering av Vanos det ?
Jag hade tänkt gradera up kopplingen isåfall, men den hade de plockat bort från sidan...

jaja, ni hör

Jag tror inte jag blir först på AP om jag ens "blir"... men oj vad sugen jag ÄR :o)

Det går faktiskt ganska jäkla fort ändå... tycker åtminstonde Bosse Byling
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.