|
Sida 19 av 24
|
|
|---|---|
|
Kanske lite enklare att upptäcka en kompressor än ett chip på bilprovningen. ;.) Lägg ner den här diskutionen nu.Finns hur många trådar som helst om det här. En kompressor eller turbo konverterad Bmw går inte att få helt godkänd. Men är som Ryx330xi säger det kan gå att få igenom en kontroll besiktning ändå.... "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Ja, jag var nästan på väg till ESS ifjol våras med pengar i fickan för en kompressor till 330'an, men gick och frågade en bekant besiktningsman innan som tur var. Han sade att upptäcks detta av polis eller besiktning försätts bilen direkt i körförbud. TOM chippning är förbjudet. Detta var alltså i Finland, men kan ju inte skilja märkbart på detta mellan våra två länder. (förutom att Sverige är bra mycket bättre på hockey än Finland) I Finland skulle det eventuellt gå att få bilen godkänd, men då ska bilen ombeskattas på nåt sätt (dyrt) och allt i bilen måste få ett helbilsgodkännande (svårt) eftersom ESS inte var en godkänd biltilverkare på nåt sätt... Skulle aldrig våga turo eller kompressor mata nån av mina bilar efter det. Risken är för hög i mitt tycke. |
|
|
Programmer: Mycket intressant information. Då förstår jag problematiken:) Kommer nog med största sannolikhet inte att kompressormata min 540, är nöjd med prestandan...so far:) ryk 330 ix: Är det helt omöjligt att ombesiktiga en bil som är modifierad. Tycker det låter konstigt att man inte får uppgradera sina bromsar, det ökar ju säkerheten markant, men allt förstår man inte:) Patrik: Lägga ner diskusionen? Icke! Det är ju en mycket intressant tråd:) Vh/Kermit. |
|
|
kermit: Frågan är ju just den, att blir faktiskt bilen säkrare med bromsar a'la porsche? På m5board finns uppgifter att bilar med stoptech etc, med "racing skivor" och belägg reagerar betydligt långsammare i vanliga situationer än standard. T.ex i en panikbromsning i 1min efter bilen är startad och man inte har rört bromspedalen hittills. På bana är de ju naturligtvis massor bättre, men när behöver man det i vanlig trafik? Detta är en av orsakerna varför jag kommer att köra på standard grejer, fastän jag skulle kunna få rätt bra grejer till litet dyrare pris än original bromsarna. Det ändå som gör mig riktigt kåt (får man säga så?) på "porsche" bromsar är ju utseendet för det är MUMS!:) |
|
|
bayerischemotor: Ja det var info som jag inte visste angående bromsar. Nu är jag inte helt hundra men Mercedes CL65 Amg har riktigt "feta" bromsar fram, tror det är 8-kolvs ok, Skivor med hål i (borrade?) samt förmodligen riktigt bra bromsbelägg. Den kärran har man inga problem med att panikbromsa. Men som du skriver renodlade sportbromsar alá Stoptech kanske främst är avsedda för bana.... Intressant ialla fall:) Vh/Kermit. |
|
| Ryx330i:Mitt ordval klåpare kom sig av att en viss person väntat i evigheter på att få kit till sin M5. De har inte riktigt levt upp till sina egna förväntningar ens.. | |
|
Vi bänkade före / efter på en M5-01 för några veckor sen med Alutech kittet. 394hp före, 558 hp efter, över 600Nm vrid, över 500 Nm från 2850 -> max. då han vi inte med en sista bänkning, pga. vanos och vinter.. så det blir ett pass till ivår på den bilen, och ca 20-30 hp till. |
|
|
grodan kermit Det beror på vad du menar med omöjligt. Man får inte men troligen ingen som underkänner det. Men som sagt finns det dom som till och med fått bromsuppgraderingar underkända så helt säker kan man aldrig vara Förövrigt håller jag med Patrik att frågor kring besiktning med kompressor turbo mm har diskuterats hur mycket som helst i andra trådar så sök och läs mer där. |
|
|
ryk 330ix: Det jag menade var inte en "vanlig" besiktning av bilen utan att få den typbesiktigad och godkänd med kompressor, på så sätt så är bilen "grön" att besiktiga utan problem. Men det kanske är bättre att ringa vägverket eller dylikt och fråga. Tråden handlar om överladdning alá kompressor, sen att man halkar in lite på besiktning av en sådan bil tycker inte jag är speciellt konstigt...... Vh/Kermit. |
|
|
grodan kermit: Jag skrev ju det längre upp i tråden. Det går inte att få en bmw med turbo/kompressor typgodkänd. Slutdiskuterat, Sök finns hur mycket som helst om det. Bara att bita i det sura äpplet. "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Är intresserad av kompressor till en 540 Touring 98 som vi har. Men frågan är, med 19k mil på mätaren, tar ESS emot den, eller konventerar dom bara bilar som är helt i nyskick? Med Vänlig Hälsning |
|
|
hej jo du får köpa ett kitt har ingen aning om det är ok men motorn kommer att stressas en del :-) Berger M5 |
|
| Annars finns ju kit hemma i Svedala..... | |
|
540is, hemsida? :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
hampe m3 |
Länk |
|
inte alls den sidan jag tänker på. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
540is: Vet att ni på Alutech har snickrat en del med. Samt du med. Var väl du som var intresserad utav min M5 Turbo maskin förut? Ligger ni på ungefär samma hk/nm som ESS och isåfall hur ligger allt till prismässigt? Hur mår automatlådan utav en kompressormatning? Med Vänlig Hälsning |
|
| Automatlåda i M5? nu är jag inte med riktigt.... | |
|
540is OM du tittar längre upp där jag skrivit 540 Touring med 19k mil på mätaren så kanske du förstår. Varför skriva ett svar att kitt finns hemma i Svedala, om du inte hänger med i diskussionen? Det enda jag skrev om M5 var att du var intresserad utav min M5 Turbo maskin tidigare. Så nu kanske det verkar klarare för dig? Med Vänlig Hälsning |
|
|
Jaha - så du diskuterar alltså off topic :-) ajabaja ! det man gör för att spara lådan är att mappa lådan lite annorlunda på ettan & tvåan, generellt sätt klarar lådan effekten bra. men precis som med allt när det gäller bilar så beror det på skicket och hur bilen körs och har varit körd. (det är enkelt att döda en automatlåda redan med orginalmotorn...) jag fick själv renovera lådan på min E34 kompressor - den trilskades - och backväxeln försvann tillslut (vanligt problem på 540 automater med ZF5HP30 men efter det funkade det helt problemfritt. Man måste ha klart för sig att om man ökar effekten med 40-50% så kan det hända grejor, pga. skick och hur man använder den tillkommna effekten. Detta faktum gäller oavsett vilket "kit" man använder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.