AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
126.164

kompressor till M5 E39

Sida 18 av 24
Edit: reportage =)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
japp när kommer editfunktionen i detta forum :-)

eftersom man stavar så kass :-)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Låter mycket trevligt men ett kit till 540:n till ett bra pris.

Vh/Kermit.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Något nytt ang e39 M5 kompressor kittet ?
Vad gäller efter montage av ett sådant kit, måste bilen reggas om och vad är chanserna att få igenom den isåfall ?

Mvh
Sibbe
Länk Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Bilen kommer inte igenom en besiktning om dom märker kompressorn.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Bimmer Seb: Om man bara "slänger" dit en kompressor och sedan besiktigar bilen så finns det, precis som Tsaros skriver, en risk att bilen inte går igenom en besiktning, ifall de upptäcker kompressorn vill säga. Har läst lite på forumet och fått uppfattningen att om man hänger av kompressorns gummirem innan besiktningen så är ju inte kompressorn "aktiv" utan sitter bara där, vet ej om besiktningsmännen resonerar annorlunda i ett sådant fall eller om det är kört ialla fall.

Det som däremot är intressant skulle ju vara om det går ombesiktiga bilen med kompressor, precis som du skriver, och få detta godkänt. Finns ju en uppsjö med bilar som rullar och har kompressor installerad t.ex. Mercedes. Vet dock inte vilka kriterier som ställs på en bil med eftermonterad kompressor dock.

Vh/Kermit.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
I princip så är det omöjligt att få bilen besiktigad och godkänd med kompressor/turbo.
En sökning på ämnet ger läsning för flera dagar framåt.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
lite ess nyheter :-) dom har tagit bort kompressor e39 på almanackan och det beror på att dom inte har koll på när det blir klart ..det var en Nyhet ! men det ska bli enligt hans på ess

Berger M5
klåpare är vad de är på ESS. Snacka om att ta sig vatten över huvet. Ring Alutech istället!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
grodan kermit:
Då har du nog missuppfattat det hela ganska grovt. På en helbilsgodkänd bil så får de inte ändra en pinal som inte är upptagen i bilens reg.bevis dvs inte ens byta fälgar som har en annan ET eller för den delen inte byta däcksdimensioner som inte är upptagna i reg.beviset. Så att hänga dit en kompressor utan rem syns lika bra och är lika verboten oavsett. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket den skulle synas på en M5 men på vanliga V8'an så syns den väldigt väl eftersom den sitter där luftfiltret normalt sitter.
Många har försökt ta fram en fungerande sats till M5 men få har lyckats få det att funka bra/längre än runt hörnet. Stort grattis till den som lyckas - You might need it! :D

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Bmw-lelle
Vad har du för erfarenhet av ESS eftersom du kallar dom klåpare? Jag var hos dom senast idag (och har varit där 6 gånger innan) och mitt intryck av dom är något helt annat. Efter att dom monterat kompressor i flera bilar till våran familj är min erfarenhet motsatta din. Vore intresant att höra vad du har för erfarenheter. Men jag antar att du som många andra på forum har läst eller hört något av någon som kände lassi och sen är det verklighet för dig.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
STEPHAN: Jag påstod ingenting och har således inte missuppfattat allt grovt heller. Har läst en hel del på forumet ang kompressormatning till i första hand E39. Trodde givetvis inte att det skulle gå att besiktiga en bil med kompressor men samtidigt finns det de som har lyckats hur? Ja, ngn skrev att de "hängt av remmen". Förmedlade bara den tanken:)

Intressant att höra att man inte får ändra på någonting, inte ens däckdimensionen. Hur räknas styling som tex. bodykitt, vingar etc?

Låter som att en ombesiktning skulle vara den ända tänkbara lösningen, om man vill vara laglig vill säga:)

Vh/ Kermit.
Stephan och grodan

Enligt regelverket får man inte beikta en helbilsgodkännd bil som inte ska ha kompressor med en sådan som ni säger, men sen att det ofta går är en annan sak. Dom som säger att det är blankt nej är dom som troligen aldrig försökt ;-)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
ryk 330ix: Man ska aldrig säga aldrig...........:)

Det som känns mest intressant, för egen del vill säga, är om möjligheten finns att man skulle kunna ombesiktiga sin bil med detta tillbehör och få den godkänd (med allt vad det innebär förstås).

Annars får man väl byta upp sig när 286hk/440nm känns för slött......:)

Ps. Jag har hört goda saker om ESS, synd om deras rykte inte stämmer....observera OM....

Vh/ kermit.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Opps kom att tänka på en sak till, lite OT men...

Har hört/läst att Bmw Hartge bilar tydligen skall vara oerhört svåra att få inreggade i Sverige (kanske andra länder också). Vad beror det på i sådana fall???

Vh/ Kermit.
grodan kermit
Att få det helt godkänt kommer du aldrig få men att den går genom besiktningen har du relativt stor chans till tror jag. Men det varierar säkert från ställe till ställe, har hört om en som inte ens fick genom sina nya bromsar så det finns inget givet svar.

Visst är det bara att byta upp sig, tyvärr vänjer man sig med det också och vill då ha mer ;-)
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

skit i att besikta och ta 600kr i böter eller vad det är ifall ni blir stoppade, om ni stannar dvs :D
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

grodan kermit: Hartge räknas inte som ett eget bilmärke utan en bilförädlare till skillnad från Alpina så är ett eget bilmärke. De Hartge som trots allt finns i Sverige är troligen intagna som flyttgods där kraven är betydligt lättare.

___
//Ulf
Visa användare
177
berger
panamera fast stulen !!
om ess kunnande eller inte dom är säkert mycket duktiga kolla bara på gladiators m3 csl men hur det ser ut i deras värkstad är mer likt skrot nissar lite lurigt när man ställer in sin pärla där

Berger M5
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
540is har väl överladdat både sin 540 och M5'an, men de kanske går som orginal bilar fortfarande ?

Är det inte samma sak att chippa sin bil om man redan har turbo egentligen ?

Ex, std s60/v70 T5 med 260 hk kan mot en relativt blygsam summa få 350hk/490Nm, eller är det själva kompressorn(modifieringen) som är problemet ?

Min bil är ju inte orginal den heller men har ju inte en så iögonfallande förändring och är klassad som std.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.