AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.253

LamellDiff och väghållning E30?

tyrbo
Hej, Ger en lamelldiff bättre eller sämre väghållning eller beror det på vilken diff man har? Vilken ska man i såna fall ha och på vilka bilar hittar man dem. tänker mer ur ett banrace synpunkt, inte efter nån busbil att fara och ställa i kurvor med eller rödljus race. Inte för att den ska gå på bana men jag gillar när det går fort i kurvorna inte brett eller det är ju inget fel med lite sladd bara det inte drar ner farten allt för mycket...
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
snacka med mr. m535 Rennsport :P
Han kan dom där grejjerna bra.

E28 M535i TwinTurbo

tyrbo
var får jag tag på han då? här på bmw power eller?
ant
En lamelldiff ger helt klart bättre grepp åt bakvagnen.
En diffspärr avlastar drivhjulet som normalt skulle få all kraft och delar upp det på båda bakhjulen. Således kan man åka fortare med en diffbroms monterad.

========
Min bil: Länk
Går det att montera tex M3 bakaxel på en 88:ans 318?

/Jimmy
Länk
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
En lamelldiff ger generellt sett bättre väghållning, den hindrar innerhjulet att spinna loss under acceleration ut ur en kurva.
Bilen kan också kännas stabilare ut ur kurvan, lättare att få till lätt driftning. Är däremot lamelldiffen för hårt spänd (BMW's original är 25%) så blir bilen understyrd in i kurvorna.

Vad har du för bil?
Diffbroms satt som originalmonterat på M3E30 och övriga E30 hade det som tillbehör = ovanliga...
E28 535 har diffbroms som original liksom E34 535, dessa klumpar passar på E30 också ifall man byter gaveln...

Har en "lilla" klumpen med diffbroms och 4:10 utvxl som ska i racern i framtiden :-)

MVH Arne Lindgren
BMWCS[Syd]#4324
BMWSC#164
Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Liten förtydling: Det finns 2 storlekar på E28 diffarna (årsmodellberoende) och det är endast den mindre (äldre) som passar E30.
Detta är 100% självupplevt.

Kiip Spiiding!
tyrbo
för tillfället är jag utan bmw, men inom kort ska jag skaffa mig en 320 eller en 325:an ska försöka mig på ett turbo bygge i den nu under den kalla tråkiga men ändå lite underhållande vintern. Vilken bakaxel rekomendera ni, och vilka bilar sitter den på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.