AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
945

Hur ska jag trimma den?

ch
26
chrille124
BMW 518i -88
HHar en gammal 518i med 120 hästar som känns lite väl seg någon som har något förslag på hur man sätter lite mera sprutt på den? mvh Christian
anted
Använd sökfunktionen!
Finns några timmars läsning
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Byt till en större motor, inget vidare stort ingrepp på den bilen.. nån vecka i garaget så kan även den mest ovane byta motor...eller? :)

släng i en M30B35 (3.5liters sexan), då ska du få se på markant skillnad!!

E28 M535i TwinTurbo

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hur kan den ha 120 hk? Då måste du redan ha trimmat den ganska rejält ;-)

Ny motor eller turbo är väl det som ger mest för pengarna, som sagt: SÖK! :)

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
ch
26
chrille124
BMW 518i -88
hmm jao tack för hjälpen tänkte väl iofs att jag inte skulle behöva göra något så drastiskt som byta motor men men i värsta falll så ska jag nog kunna klara av det:)
ch
26
chrille124
BMW 518i -88
föresten jag har läst någonstanns om chiptrimning ? funkar det till en så gammal skuta?
Chips trimmning på en 1,8 sugmotor lönnar sig nog inte på någon bil. Det ska vara ett Uni chip i sammband med mer avancerad trimmning.
Däremot så går det nog att chipa den om du vill.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Eh. Du har en M10-motor. Det finns hur mycket trim som helst till den. Ös i en 2-liters M10:a (ser identisk ut = ASB märker inget) och sugtrimma den om du känner för det. Det har tagits ut mycket mycket effekt ur M10-motorer genom åren.
Eller så säljer du bilen och köper en 535:a.

targa:
Det finns chiptrim till 1.8-liters motorer (även BMW) som lönar sig. Allt beror på vad man är ute efter.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Haglund2306: Vad är det för chips då? hur mycket effekt lovar tillverkan med dom? Jag är välldigt tveksam till någon direkt märkbar effekt förändring på en sådan motor.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
targa:
Om man kikar på 318is.de så finns där ett chip som kostar 600 spänn inklusive frakt (även till Sverige). Effektförändring har jag inte mätt upp och jag räknar inte med någon heller, även om bilen känns piggare och helt klart har blivit betydligt mer varvvillig. Att avgasvärdena även blir helt annorlunda tyder ju på att det gör någonting i alla fall.
Största anledningen att köpa chippet är dock att varvstoppet flyttas 1000 varv, vilket gör väldigt mycket på M42-motorn om du har bättre flöde in och ut till och från motorn. Särskilt om man ligger och pressar bana. Man kan tjäna mycket på att trycka lite längre på växlarna i vissa situationer där.

ch
26
chrille124
BMW 518i -88
hmmmm 600 spänn för ett chip det lät väääldigt billligt men om man köper ett sånt då är det väl ingen som kan installera det? eller har jag fel om jag säger att man måste koppla in en dator och ställa in chippet? är inte så kunnig på det området?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
chrille:
Tror inte att han har några sådana chip till M10B18. Det chippet är till M42 som jag talar om. Han har även chip till andra motorer så hör med honom (Mario) på den sidan. Han kanske kan lösa det.
Det är väldigt lätt att byta. Det gör du själv bara du har torx-skruvmejsel som passar.
Bara att byta rakt av. Behövs ingen dator eller någonting.

ch
26
chrille124
BMW 518i -88
jaha det var värst mario på 318is.de sidan? lät riktigt bra tack för tipset
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Turbo konvertera den!! Vem vill ha en motor som suger!! Det ska ju brudarna stå för :o)

Min bil!! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.