|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite ”undringar” om kliman i min bil. Jag har läst genom tidigare ”trådar” om olika symtom och dito fel på olika kliman utan att få riktig ”kläm” på det hela, men kanske finns nå’n som kan ge mig lite goda råd innan jag skall till verkstad på tisdag (ojämnt drag vid acceleration). Bilen E39 530d tillverkad 05/00 utrustad med följand klima (enligt serviceboken) *0534 Klimaautomatic (vad sjutton betyder * innan numret, finns inte på någon av de övriga 19 extrautrustningarna). Symtom: fläkten tycks leva ett eget liv (ibland), temp och övrigt verkar funka OK. Det yttrar sig så att fläkten går på varierande effekt ganska omotiverat och i detta läge kan man inte få kontroll över den manuellt (displayen stegar upp och ner normalt men inget händer), det enda man kan är att stänga av och på fläkten. Efter en massa fibblande med av-på-auto kan det hela fixa sig och allt funkar normalt längre eller kortare tid, nästa gång man startat är det vanligtvis lika illa igen (men inte alltid). Läste i tidigare trådar att det ibland kunde vara relaterat till ett kretskort, sitter detta i modulen med knappar och display (i mittpanelen)? Har kretsrelaterade fel varit av komponentkaraktär eller kontakt/lödfel? Tempsensorn för kupén sitter den bakom de små gallren på samma modul (finns en eller två sensorer, man kan ju ställa olika temp på förar- resp. passagerarsidan)? Mvh/Saij | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag vet att det förekommit hos de som inte har just version 534 kan ha problem med varierande fläkt.och beter sig konstigt, om den står inställt till vänster om mitten, vid tillslag av tändningen. Det är i detta fall byte av manöver delen. garanti 36 månader/10.000 mil tom juni 2004. Det finns en liten fläkt bakom panelen, hör du den?? Den går i ca15 minuter efter avstängning av bilen och startar igen så fort inner belysningen tänds. den är till för att mata in kupéluft till den termostat som sitter innanför gallret, funkar inte den eller gallret är dammigt så lufttillförseln hindras, kan också fläktregleringen bete sig konstigt. Men kanske inte på det sätt som du beskriver. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kan också vara fläktslutsteget som ger dessa fel, inte ovanligt Det innefattas av samma garanti som ovan. både på utrustning 530/534 Så ett besök hos BMW är nog att rekomendera. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Tack för svaren! Jodå, fläkten snurrar fint. haft modulen "loss" se'n förra inslaget och då kan man ju se fläkten från "baksidan". Surt det där med garantin, 12.000 mil och första reg 06/00............ Nåja, det får man väl ta...... har än så länge inte kostat nå't nämnvärt i service, kanske börjar "eländet" nu (ojämnd drag, fläktdjä***en, vad kommer näst). Är detta normala fel på 12.000 mil? Haft bilen se'n augusti -00, Tyskköpt. Mvh/Saij |
|
|
JaHa, då har man dissekerat klimamodulen och man kan nog säga som Djä***en sa när han läste Bibeln ”smått och mycket, det här………….” Alla komponenter är ju ytmonterade (och innehåller säkert 10 ggr så mycket datorkraft som Apolloprogrammet som tog människan till månen) så att ”löda om kortet” är ju nå’nting i den ”högre lödskolan”. Kylsprayen slut så jag hade ingen möjlighet att kolla ev komponentfel. Felsymtomet har efter denna operation övergått till att följande: allt verkar OK men fläkten går på ganska lågt varv även om displayen ”stegar upp” (Auto) försöker man att öka fläkten manuellt händer inget förrän vid max eller ”steget innan max” sen kan man stega ner fläkten hur fint som helst.. Ska fixa kylspray och dessutom slå en pling till Tyskland för att kolla pris på modulen innan jag besöker verkstad på tisdag. Återkommer med slutrapport! Mvh/Saij |
|
|
Det är exakt samma fel som jag fick i somras. Slutsteget till fläkten var boven. Det kallas även för fläktmotstånd eller "Igelkott". Det är lätt att byta själv. Kostar ca 500:- Nytt tror jag. Jag köpte ett på skroten billigare. |
|
| Varit på verkstad och fått "det fixat". Mycket riktigt var det drivsteget ("fläktmotståndet") som pajat. Nytt kostade 755:- ink. moms + lite montering. Som nytt igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.