AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.421

Hög temp...helt plötsligt.!

Ma
17
Mattis
BMW 320i coupe -93
Hej svejs...hmmm...körde min 320 -93 på E4 i ca 110-120 km/h när jag upptäckte att tempen gick upp till röd...stannade och lät den kallna och såg att det saknades kylvätska..fyllde på med ca 1,5 liter körde lite för att få den varm i max 50 - 70 och nålen stannade på mitten som den borde, men efter några minuter började den sakta vandra till rött och så var man där igen....
förslag? oljan var OK.

Termostat kanske

/Mattias
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Termostat eller vattenpump! Byt snarast för att undvika topphaveri!

Vet inte om E36:an har någon fläktkoppling, kan vara värt att kolla den också.

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Vattnet som saknas har tagit vägen nånstans, leta upp läckaget först och åtgärda, saknades det så mycket som 1,5l kan det ha kommit luft i systemet så att det måste luftas..

Annars gissar jag oxå på termostaten, och pumpen, men inte fläktkopplingen. Dålig fläktkoppling visar sig när du kör sakta eller står still.
Verkar som pumpen. Om den går sönder läcker vattnet ut där. En termostat får inte vattnet att läcka ut!

Möjligen kan bilen ha tryckt ut vattnet då den blivit varm, men då måste du nog ha kört en bit först..

Kolla snarast! BMW's toppar spricker lätt om dom går för varma!

// Björn
Visa användare
108
Crillco
Bmw 325 -94
Lovar att det är Vattenpumpen. Hade samma symtom på min för 3veckor sen. Den gick upp i temp o vattnet bara försvann nånstans.
Bmw:s vatten pumpar är juh gjorda i plast i början så den har nog gått söndet.
100% vatten pumpen
To
42
Touringolle
325i Touring -89
K1200RS -02
Går fläkten fri från kylaren då det är riktigt varmt?
hade en E30 325 som fläkten fastnade i kylaren på. Fläktkopplingen var glapp och fläktbladen lite utmattade och framåtböjda. Plötsligt hände det. den fastnade fläkten låste vattenpumpen och remmen slirade runt pumpens remskiva. tempen gick upp på rött blixtsnabbt.
värt att kolla om du inte hittar nåt annat fel.

Olle
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Vattenpumpen lägger jag min röst på... de 1,5 l har pressats ut ur skvallerhållen. Fick samma symptom på min när kompositmaterial hjuet (org pump) delade på sig, vilket ledde till att lagerna gick ner sig och vattnet stack ut genom skvallerhålen.
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
hände mig samma sak, men slutade lite olycklig.....
Toppen gick åt helvete
Har spricka i toppen!!! :(
Pärlan står fortfarande...
letar ny topp o nån som kan hjälpa till (Uppsala)?

så hoppas det gick bättre för dig.
Ma
17
Mattis
BMW 320i coupe -93
tror att det är termostaten......körde bilen normal varm...slangen som sitter mellan termostaten..varm på ena och kall på andra sidan...plus att jag inte har någon värme när jag drar på det för fullt.

Builen står...chansar inte...

//Mattias
Visa användare
108
Crillco
Bmw 325 -94
Mattis är det inte termostaten så lovar jag att det är vatten pumpen.
Jag hade inte värme i cupen heller när min dog.
Men testa att bara ta bort termostaten helt då o kolla den.
Ma
17
Mattis
BMW 320i coupe -93
hmmm...pratade med en verkstad...de trodde inte att det vat termostaten utan bad mig kolla topp packningen..det konstiga var ju att jag fick fylla på så mkt glykol. Det gör mig mest orolig.

//Mattias
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Har du vatten i oljan? Du sa nej.
Rök den vitt så att hela motorvägen fick sättta igång sina dimljuse? Nope inte det heller... :)

Byt vattenpump & termostat. Det tar max en timme effektivt arbete och kostar ca 650:- Allt som allt.

Spara kvittot på de nyinköpta grejorna om du inte skulle hitta något fel på dina gammla, på så sätt är du helgarderad!
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Jag fattades en fanta pet 4kronors flaska när mina lager gav upp i vattenpumpen.
Ma
17
Mattis
BMW 320i coupe -93
har luftat...men får F*N ingen cirkulation i kylaren. Kan ju iofs var mer luft, får väl testa att varva i motlut.

- kollade kylaren...inget läckage den håller trycket.
- Termostaten
- Vattenpump

- hmmm CO halten i kylvätskan, avgaserna (Toppen)

//Mattias
Ma
17
Mattis
BMW 320i coupe -93
FIXAT.....!!!

Vattenpump i molekyler...

Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
grattis.

va var det för fel?
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
vattenpumpen har delat på sig (drevet...)...

vad var det vi sa.... :)

gött när det blir billigt !!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.