AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.042

Får inte upp tempen!

Bling Bling
Jag har ett mongo problem på min e30, hur hårt jag än kickar bilen så vill den inte gå upp i temperatur.
D kan ju va termostaten men min polare hade samma problem o bytte den men d ble ingen skillnad.

Hjälp!
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Du kan testa att kolla motortempen med en vanlig termometer!... Stoppa ner den i expansionskärlet!.. temperaturen ska väl ligga runt 80 - 82 *C har jag för mig!....

Går motortempen upp när du står stilla på tomgång?.. iså fall tror jag att termostaten har hängt sig i öppet läge!

Tempgivaren kan ju va kass också!..

Bling Bling
Jo, men jag kickade den riktigt ordentligt igår, ett bra tag...den gick inte upp så jag stannade o öppnade kylarvattnet o d pös inte ens, så jag kan inte täbnka mig att den va uppe i 80 grader ens....o nix, den går inte upp i temp på tomgången...
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Det låter konstigt att den inte går upp i temp på tomgång ens!.. om nu termostaten skulle ha hängt sig i öppet läge får ju motorn svårt att gå upp i temp när du kör efter som vattnet samtidigt kyls av "fartvinden". När du står på tomgång är det ju inget som kyler av kylaren så rent teoretiskt borde ju temperaturen gå upp då!... det kan ju ta typ 5-10 min kanske!?...

Du kan ju ta lös termostaten och testa att koka den i vanligt vatten!.. har du samtidigt en termometer i vattnet ser du ju vid vilket gradtal den öppnar!.... Den ska öppna runt 80*C annars är den kass!... Det beror iof på vilket gradtal termostaten är avsedd för!.. det brukar stå på den!

ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
kolla tempgivaren, du hade ju bytt termostat och ingen skillnad så byt tempgivare
jo
24
joanz
320/325 -87
Jag har samma problem på min bil. Tempmätaren visar strax över 40 grader hela tiden, den rör sig men går aödrig över 45 grader!? Någon som kan ge tips?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.