AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.204

E46 ägare som vill ha mer muller

Sida 1 av 3
JO
142
JONTAN
323ci cab 00
Det har diskuterats en hel del att e46orna låter för lite även att man bytt till sport slutburk ...jag satte på en supersprint slutburk på min 323a men blev inte nöjd körde ca 2-3 månader men hörde knappt skilnad men så tog jag bort mellan burken och satte dit ett rör sen blev det betydligt skönare ljud lagom mullrit

Jonas

Roligt att du blev nöjd till slut. I mitt fall räckte det med att enbart montera sportljuddämpare. KANON ljud blev det, diskret dovt och lagom högt. Eisenmann var märket för övrigt. Hade jag satt dit ett mellanrör skulle ljudet nog bli för högt i mitt tycke. Men smaken är som baken:)

/D
To
76
Tomten
E46 328i -99 Estoril
RE:dominik
Var hittade du eisenmann dämparen?
Pris?

///Tomten
Jontan: Vad använde du för mellanrör? Eisenmanns eller?

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
JO
142
JONTAN
323ci cab 00
Jag använde avgasslang (typ rör som e lite flexibelt) man kunde inte ta vanligt rakt för det tog i på ett ställe

Jonas

Jontan: Nej de är lite svängt. men hur fick du det tätt framför mellandämparen. Röret blir ju ovalt där direkt och helt omöjligt att få tätt med en vanlig "muff"
Jag har beställt ett mellanrör från eisenmann som är modellanpassat för min bil men de är helt runt, vilket som sagt inte funkar mot röret framför mellandämparen

BMWCS Syd #05392
Var köpte du denna "avgasslang" håller den? håller den tätt?

BMWCS Syd #05392
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
hmm även jag var redan från början besviken på ljudet/utseendet på mina "rör"
så jag köpte en eisenmann slutburk tack vare dominiks hjälp här....
ljudet är riktigt bra dovt o skönt ....
och var köpte jag det?
www.xerius-racing.se
samma ställe som dominik..
utseende,kvalitet,samt ljud.... dock lite dyrare än andra kanske...
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
och var köpte jag det?
www.xerius-racing.se
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
och var köpte jag det?
www.xerius-racing.se
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
mitt explorer är mongo....
dominik och Cato:
Vad kostar enbart slutburken (320i)? Fick ni hjälp att montera eller gjordes det själv? Lite sugen på biffigare ljud....
JO
142
JONTAN
323ci cab 00
WENDTAN: Jag kapade väldigt nära burken så det var nästan runt där sen fick jag slå i ett 2.5tums rör i hålet för det gick inte att trä det över och sen slitsade jag den delen som e lite oval o klämde ihop så gott de gick med avgaspasta sen använde jag avgas slang mellan röret och slutdämparen så att man kunde svänga det lite finns att köpa på tex ad-center eller mekonomen ...det tog ett par timmar men det gick tillslut....det bästa skulle ju va att böja till det röret du köpt och svetsa dit det mot den ovala delen

Jonas

Jontan: Okej, de var lite som jag misstänkte. Jag avskyr den sortens installationer. De ska passa bolt on, annars håller de inte tätt i längden enligt min erfarenhet. Man sabbar chansen att återställa det till orginal med om man gör så.

Röret jag har är redan färdigböjt och passar perfekt utom just mot röret framför mitteldämparen eftersom de är ovalt.

Jag har dock svårt att tänka mig att verkstäder som monterar eftermarknads system gör på samma sätt.

Att svetsa skulle funka bra om båda rören var runda, annars får man använda svetsen för att lägga på materiel så de håller tätt.

BMWCS Syd #05392
bones>>>slutburken får loss på 5500 hos Xerius-racing. Installationen kostade mig 400:- hos Avgasteknik i Uppsala och kan utföras av i stort sett alla bilverkstäder.

/D
Tackar för svaret dominik! Har du möjligtvis några foton på hur det ser ut med den nya burken? Lite nyfiken :-)
Bones: Titta på Länk

BMWCS Syd #05392
Tack wendtan!

Snyggt! Diskret men ändå det lilla extra.
Bones: du får välja storlek på slutrören.
titta på www.eisenhaus.com

BMWCS Syd #05392
Bones>>>Om du vill så skulle jag kunna maila dig fler bilder tagna från andra vinklar. Fotot i galleriet är lit intetsägande enligt min åsikt. Sedan tycker jag inte att man skall satsa på större utblås än 2x70mmpå E-46an. Ser lite 240:aktigt med 2x76 eller 2x83mm.

/D
dominik : Jatack! Gärna fler bilder...
Håller med om storleken, gillar inte när man kör omkring med 2 st "kanonrör"... det är som du säger; förbehållet volvoägare :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.