|
|
|
|---|---|
|
Trots att mina främre bromsbelägg är långt ifrån slut tänker jag byta ut dem eftersom de dammar och skitar ned fälgarna nåt så in i h***vete! Skulle vilja ha tips på nåt märke som inte dammar ned så mycket (och som samtidigt inte betingar ett fantasipris). Har hört talas om EBC, Red-Dot och Tar-Ox.... Mvh /Pewe | |
|
Tänk bara på att en del är väldigt hårda och då äter de upp skivan om inte skivan är anpassad för dem... Länk |
|
|
TAck för tipset! Ska tänka på det. Är inte ute efter racing-egenskaper utan helt vanliga standardbelägg - som inte dammar ned så mycket! Kommer ihåg när jag lämnade in min förra E28:a för byte av belägg. Den verkstaden använde "standardbelägg" från Mekonomen och de var helt klart betydligt mindre dammiga än de tidigare. Å andra sidan har jag hört att vissa tycker att Mekonomens dammar kraftigt, så jag hade kanske bara tur... Mvh /Pewe |
|
|
Jag har länge gått i precis samma tankebanor efter att ha kastat bort alltför många lördagseftermiddagar på att skura fälgar med tandborste mm. Det finns mycket bättre sätt att spendra tiden på enligt iaf mig även om jag inte räknar med medhåll från "putsdårarna" här ;) ;) Det jag har gått och sugit på är just att skaffa Green Stuff belägg. En av anledningarna jag inget gjort än är att jag tidigare inte funnit dessa till runt om. Nu efter en snabb sökning visar det sig att de faktiskt finns nu för runt om så kanske blir det av snart. Kliar i beställningstryckarfingret :) En gång för mycket länge sedan efter lite felmeck hade jag mer bromsverkan bak än avsett - det var INTE kul och därför minns jag det mycket väl! Detta är ju extremt men om man byter beläggtyp helt, såsom till EBC, bör man nog också fundera på att göra det runt om för att undvika oönskade överraskningar när man minst vill ha dem. Denna provrapport inger ju visst hopp: Länk |
|
-Daniel- |
har själv också samma problem...får stå och putsa en hel del på fälgarna...det är bara framfälgarna som blir odrentligt skitiga bakfälgarna klarar sig bra. och så verkar den del av skiten ha fastnat helt...har putsat som en idiot men endå inte fått bort det....ganska irriterande |
|
I väntan på dammfria belägg kan jag varmt rekomendera Sonax Extreme fälgrengöring! Funkar verkligen helt kanon! Mvh, Kalle ____ Min 320iK: Länk |
|
|
Mina bakfälgar klarar sig också bra, så jag hade endast tänkt byta fram. Eftersom lite dyrare belägg borde ha lite bättre verkan och eftersom den mesta bromskraften hamnar fram tror jag inte det blir nödvändigt att byta runt om (för att slippa oönskade effekter menar jag). Det vore väl större risk för det om man bara bytte bak, eller är jag ute och hojjar nu...? Fälgrengöring? Jo, man lägger ju ned en mindre förmögenhet på dylika produkter bara för att hålla det rent. Sannolikt mer än vad det skulle kosta med ett par schyssta belägg från början (utslaget på livslängd etc). Till råga på allt åker man gärna in och tvättar hela bilen på dyr OK-GDS när det egentligen endast är fälgarna som är skitiga, vilket gör det hela ändå dyrare totalt sett... Och som sagt - fälgarna är ju skitiga redan 500 meter från hallen... Lutar nog åt ett par EBC Green Stuff-belägg. Nån fler som kan bekräfta deras damm-obenägenhet? Eller finns det andra, ännu bättre, belägg (som t.ex. Tar-Ox och Red Dot)? Vem säljer dessa (helst i Sthlms-området)? Mvh /Pewe |
|
|
Dessa verkar ha hyggligt vettiga priser Länk samt de skickar från tillverkningslandet till Sverige för en hyfsad penning. Är ju inom EU så det ska inte vara något tjafs med tull eller moms heller. De ger dessutom 10% rabatt om man är medlem i nån märkesklubb. Jag skrev att jag bl.a. är medlem här. Får se vad de säger ;) Jag kommer att beställa runt om, detta bl.a. med mina tidigare upplevelser i åminnelse. Iofs så kör jag ordentligt hårt och bromsar är därför något jag tar på allra största allvar. Kanske jag överdriver men jag är hellre på den säkra sidan. Tänker också kolla upp skicket på glidpinnarna och byta dessa vid tvekan. Notera att glidpinnarna skall vara helt torra utan minsta tillstymmelse till fett etc. Framskivorna är nästa nya ATE Powerdisc med spår i som jag är nöjd med, förutom dammet då, däremot bakskivorna är det nog dags att byta så det får bli fräscha ATE-bitar där med. Återkommer med rapport i slutet av Oktober då jag räknar med att ha detta detta monterat, provat och klart. |
|
-BeeMWe- |
Biltemas som jag hårdtestar nu dammar ingenting. Inte rengjort fälgarna på 1½ månad och ser fortfarande bra ut. |
|
Pagid dammar lite , finns blå , gula och gröna varav en färg är "standard" och de andra mer eller mindre "racing" som tar dåligt innan de är varma. pagid håller EXTREMT länge , löjligt länge. klarar att gå ett 24h i sträck fullt ös kring mantorp där vanlig klossar är slut efter några varv. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Här finns en del intressant åxå: Länk Snacka med Per, han kan säkert rekommendera något... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Oj! Nu vart det ju svårt :) Tack för länken Codriver! Enligt den mycket intressanta testen på PEAN's sida Länk så ger EBC GS lite kortare bromssträcka men det som var verkligt uppseendeväckande var att Red Dot XE levererade ännu lite kortare bromssträcka med under HÄLFTEN i pedaltryck. Båda med originalskivor. Är det någon som vet hur mycket Red Dot XE skitar ner fälgarna? Ett är dock säkert - jag har köpt mina sista originalbelägg! Var lite intressant att se att resultatet för Black Diamond bekräftar att de är främst för utseendetrim snarare än prestandatrim. Iofs är de ju snygga så på så vis funkar de ju även om de inte är något för mig. Lite rolig OT om utseende- vs. prestandatrim här Länk |
|
|
att fälgarna inte bli dammiga bak har väl sin naturliga förklaring... håller med -BeeMWe-,biltemas belägg dammar lite för att vara lågbudget belägg. |
|
| Kolla Länk har jätte fina produkter. | |
Daytona |
jag bytte ut mina nyss. hade BMW originalbelägg som jag tyckte dammade för mycket. fick tag på bromsbelägg av märket TMD som motornord är återförsäljare av. dammar nästan ingenting. oerhört stor skillnad. DAYTONAN Länk |
|
Vilka erfarenheter har ni när det gäller "skrikande/gnisslande" bromsar, med icke originalbeläggen? Jag tänker främst på belägg som Red-dot och EBC etc, då de flesta "sportbeläggen" verkar sakna skrikdämpningsplattor på baksidan! Mvh |
|
|
Kollade på Mekonomen idag. EBC Green Stuff till min 530 (endast frambelägg) skulle kosta 938 kr + 150 kr i frakt. Standardbelägg skulle kosta 483 kr. En skillnad på ca 6 flaskor fälgrengöring. Hmmm... Mvh /Pewe |
|
|
Ta isär och rengör bromsoken så slipper ni mycket damm,om dom kärvar minsta lilla så släpper dom inte helt och då har ni bromsdamm så det står härliga till Habbe |
|
|
Har monterat EBC Green Stuff samt Goodrich metallomspunna teflonslangar fram och bak för tre veckor sedan. Har sedan tidigare ATE (OEM-tillverkaren) skivor med spår fram samt orginalskivor bak. När det gäller bromsdamm så verkar det bli mycket mindre damm under de tre veckor jag har haft beläggen monterade. Bromspedalen känns fastare vid höga pedaltryck och jag upplever det som att det bromsar mer än vid samma pedaltryck som tidigare. Så hittils är jag klart nöjd. Mvh Björn Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.