|
|
|
|---|---|
|
Tjo... Har ett problem med en 325 från 93... All el fungerar bra, fönster, centrallås och allt... Men när jag öpnnar takluckan så går det ibland och ibland stannar den efter en liten bit. Efter det fungerar inte centrallåset, fönsterhissar eller luckan... Hittade felet, en säkring hade gått. Bytte den och allt funkade bra... Tills jag försökte använda luckan igen då säkringen verkade gå igen... Ideer? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu | |
Mattan |
Ja, luckan går nog trögt= för hög strömförbrukning=bränd säkring. |
|
Varför skulle den gå så trögt att säkringen bränns? Vad kan man göra åt det? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Går luckan trögt? Då är det säkert som föregående talare säger. I så fall får du plocka ner mekanismen och del titta efter slitna delar, och dels smörja upp. Verkar inte luckan vara trög när den väl rör på sig så får du en kortslutning (möjligen en avskavd kabel mot chassiet) och i sy fall sitter felet på slingan EFTER knappen som reglerar luckan eftersom säkringen bara går när du kör luckan. Lycka till! |
|
|
Hoj på er igen... Tack för svaren... Märkte dock en sak. Bytte säkringen idag igen för att kolla lite... Då stod luckan ca 0.5cm öppen redan, tänkte stänga den. Men innan det testade jag centrallåset för att se att säkringen funkade. Visst gjorde den det. Iaf tills jag vridit om låst och öppnat typ tre ggr... Då gick säkringen igen... Pillade alltså inte på luckan ALLS denna gången... Några ideer? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Är du säker på att säkring har rätt värde, så att den inte är för klen? Annars har du nog ett mysigt elfel på halsen.. Har du fått tag i nån bil förresten, eller är det möjligen 325'an du köpt? Hoppas den funkar fint i övrigt iaf! // Björn |
|
|
Jo, köpte en 325a... Den funkar, bara lite småsaker. Men det är inget som jag inte kan leva med ännu... Kollar säkringen och vad jag förstår så skall det vara en på 5A, vilket också satt i. Funderade på att testa en med kanske 7.5 eller 10A, men sedan tänkte jag att det kanske inte var en så bra ide... Vt inte riktigt vad jag skall göra faktiskt.,... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
| Är du helt säker på att det bara skall vara en 5A säkring? Låter nästan lite klent...? | |
|
Jaa, jag håller med.. då man kollar i säkringsboxen under huven hittar man ju inte så mycket som är svagare än 10A. Ska kolla i min servicebok om det står där vad säkringen ska vara på! Återkommer.. Förresten, innan man hakar upp sig helt på säkringen.. Det finns ju en sorts automatsäkring som skall lösa ut om någon av hissmotorerna går för trögt, som sitter till höger om ratten, iaf på min bil! Kolla så att det inte bara är den som är glapp på något vis. Är inte säker, men den känns lite knepig att hålla på med, odistinkt liksom, utan att vara glapp.... // Björn |
|
|
Alltså, enligt kopplingsschemana över 3-serien så går centrallås, elhissar, ellucka, låsvärmaren å lite till på en s.k. "fuseble link". Nu är jag lite kass på att läsa engelska kopplingsscheman, men såvitt jag förstått det så är det bara automatsäkringen, och alltså inte någon vanlig? Kan detta verkligen stämma? Tycker det verkar skumt. Skall fixa lite grejer idag, men så fort jag får tid ska jag kolla i bilens manual, och kika på mina säkringar under huven, så kanske man kan se vad den skall ha för styrka! Hörs! // Björn |
|
|
Undrar vad jag sitter och svamlar i just nu... Du hade ju skrivit (vilket jag med svarat på!) att en säkring gått, och efter byte så funkar det.. Glöm det första jag skrev alltså, men jag tror ändå att en 5A säkring inte riktigt hör hemma i en bil... Skall kika som sagt // Björn |
|
|
Enligt vad jag kan se i kopplingsdosan så skall den säkringen som gått (med tanke på dess placering) faktiskt vara en 5A, vilket jag iofs själv tycker låter lågt... Men vet inte om man vågar testa en med högre Ampere tal... Kan ju sluta illa ;) DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Testade slänga i en 7.5A säkring... Inte så stor skillnad i Ampere ju... Verkar faktiskt fungera klockrent... Skall hårdtesta takluckan senare dock... Men centrallåset, elhissarna och sånt fungerar finfint iaf... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
hahahahahah... looooool..... Allt ihop höll i ca två körningar... NNu gick den säkringen också... Verkar som att detta kräver mer undersökning... Denna gången gick säkringen när jag skulle öppna bakluckan... alltså, det var centrallåset igen... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Verkar ju sjukt.. Kolla så att du inte har vatten i något lås, som kortsluter så fort man använder låset då bilen står i vissa vinklar eller nåt.. Visserligen sitter låset i bagageluckan rätt högt upp, men om det ser ut ungefär som på sedanen så är det några plåtar där som kan samla lite vatten med en smula otur. Annars tycker jag det luktar som att någon kabel har "gnagts" av, exempelvis i gummibälgen som går mellan förardörren och bilen i sig.. Den används ju rätt mycket, och kablarna är ganska tunna, och efter 10 år så är plasten sprucken osv.. kortslutning är ett faktum ganska snart med andra ord! Det behöver ju inte vara det felet heller, men det har jag upptäckt är vanligt på betydligt modernare bilar! Dock inte BMW då.. :) Har du tur är det iaf så enkelt, och då fixar du det antingen med lödkolven, eller lite bryskare metoden med eltejp, haha! // Björn |
|
|
Jag har samma problem (centrallås, fönster samt taklucka) funkar ej. De funkar ibland, bytte relä och då funkade det en stund sedan gick säkringen bytte säkring, funkade att låsa en gång säkringen gick, provade en 10A säkring den gick på en gång. Några förslag? kortis någonstanns? eller kan det fortfarande vara relät glappar eller som inte funkar? |
|
parolof |
för guds skull, sätt aldrig i starkare säkringar än det ska vara, det är inte dags för första majbrasor ännu! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.