|
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara dela med mig av mina första erfarenheter av en begagnad BMW (har haft två nya tidigare). Med lite otur blir det här en återkommande månadsjournal :) Köpte alltså en E46 328 -98 körd 12500 mil för en månad sedan, har under den tiden upptäckt följande problem: - Rost under motorhuvens framkant (borde kunna få bytt på rostskyddsgarantin, har dock inte ännu provat, andra saker som haft förtur) - 1st trasig framstötdämpare, fixas på bilhandlarens bekostnad (motsvarande 6000kr, kostar ett par framstötdämpare + montering så mycket i Sverige också ?) - 1st ickefunktionell regnsensor, fixas på bilhandlarens bekostnad - 1st läckande kylsystem (termostat), fixas på bilhandlarens bekostnad. Detta var dock lite skrämmande eftersom jag inte märkte något innan varningslampan lyste tillfälligt i en uppförsbacke. Då saknades 1l vätska i systemet. Hoppas bara att inget skadats. - 1st koppling på utgång, skrev tidigare här om rasslande ljud från bilen, det har nu visat sig komma någonstans från kopplingen. Rasslar nu rätt konstant under gaspådrag, om man bromsar in med växel i så att varvtalet går under 600rpm låter det som en liten pneumatisk borr i en oljetunna ungefär. Detta har jag inte ännu lyckats övertyga handlaren om att han borde bekosta, mekanikern konstaterade att något nog låter lite men inget som nödvändigtvis behöver fixas (ännu). Å andra sidan kom jag på borrtricket först efter att jag visat bilen, så skall åka tillbaka och se ifall de fortfarande tycker att det låter odramatiskt ;) Småsaker som jag inte orkat bry mig om att nämna är bla att ACn låter lite grann (hoppas att inte kompressorn är på väg ut), lite vatten rann in i biltvätten (längs sidan, under handskfacket ungefär), fönsterhissarna knakar osv. Bilhandlaren (officiell BMW-försäljare i Finland) har dock visat sig mycket tillmötesgående och har bekostat alla direkta fel som påträffats, utan att invända. Rätt glad att jag inte köpte den här bilen av en privatperson (eller, Gud förbjude, importerade den). | |
|
Köpte du bilen utan att prova allt ekeltriskt samt provkörde du inte den alls? Jag har själv råkat ut för några av felen du nämner. Huven bytes på rostskyddsgaranti. Bara att lämna in. Termostat/termostathus utbyte kostnad 1500 kr. De andra mekaniska felen du har på bilen ska bmw åtgärda kostnadsfritt. De kan ju inte tittat igenom bilen som de bytte in när de finns så mycket fel på den. Är milen verifierade? Andra vanliga fel är: Oljud vattenpump (byte garanti( oljud oljepump (byte) Länkarmar fläktmotstånd kondensorfläkt galvsläpp på huv bagage o dörrar Krängningshämmastag Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Provkörde nog, märkte egentligen inget mystiskt då. Bilen kändes mer eller mindre som ny, förutom aningen stötigare gång än min förra E46a. Provade fönsterhissarna, lampor och ACn men inte regnsensorn (regnade inte då och kom inte på tanken att hälla vatten på vindrutan). Larmet har jag inte provat ännu, kanske det inte heller fungerar... Växlarna var lite tröga men rasslet märkte jag inte då, det hörs egentligen inte in i bilen ifall man inte kör med fönstren nedhissade (undantaget borreffekten, men den upptäckte jag först idag). Att något inte riktigt stämde i underredet misstänkte jag först då jag försökte göra några "powerslides" på torr asfalt. Bilen understyrde istället för att tappa greppet bak ifall jag svängde åt höger (vänster framdämpare kass), medan den sladdade glatt ifall jag svängde åt vänster. Efter det tog det två veckor eller så innan symptomen var så kännbara att jag insåg att något var ordentligt fel. Var lite förvånad när de insisterade att enbart vänster framdämpare hade läckt, kändes som något inte stämde i bakvagnen heller. I själva verket är jag ännu inte riktigt övertygad, tycker bilen gungar lite väl mycket när man stänger dörrar eller slår fast bagageluckan. Får se hur den känns när stötdämparna är bytta. Milen är verifierade, antar att skicket beror på att någon tidigare ägare har kört bilen rätt hårt. Verkar rätt uppenbart att bilhandlaren inte har gått igenom bilen ordentligt, det får de betala för nu :) |
|
|
Wendtan!! Hur låter det näroljepumpen eller vatten pumpen är på gång?? Är förövrigt väldigt nöjd med min bil men tror jag ska byta länkarmar nu för den är ganska spårkänslig samt att det vibrerar lite vid ca 140km/h.. Hur ser jag om mitt termostat hus är bytt? Min koppling känns frisk men när jag släppte upp den mer eller mindre direkt vid ca 4-5000varv så tror jag den slirade lite. Provade därför göra en usväng vid låg fart och gasa fullt, då kom bakändan ut direkt och spann friskt i ca 10m.. Och när jag kör bilen i ca 50km/h med 5an och kickar till kopplingen så hugger den direkt inge svaj eller så...Undrar varför den slirade den där gången men känns som ny..jag har 225 däck.. |
|
|
Glöm ej bort att bilen trots allt är snart 6 år gammal. Den är ju inte ny, om man säger så. Men dock fan är det lika irriterande. Hade en 99:a e46 sedan som jag sålde efter 8 500 mil utan några större problem, förutom länkarmarna. Kändes ny och fräsch även när jag sålde den. Lycka till med bilen. Mvh Kristian |
|
|
Köpte en ny E46-00. Hade alla tänkbara fel på den. Sålde den innan garantin gick ut då jag insåg att bilen på sikt skulle ruinera mig. Köpte istället en E39 som var en mycket driftsäker bil. Under det dryga år jag ägde E46:an var BMW mycket tillmötesgående och fixade alla problem. |
|
|
M3GPower: Jag har inte härt talas om några oljepump haverier Dock är de vanligt med missljud i form av ett dovt missljud som hörs bäst om man har huvet ovanför insuget. Dvs ett skönhetsfel, men bmw byter den på garantin om man har sådan kvar. Vattenpumpen hörs väldigt tydligt om lagret skär så piper den högfrekvent, men de vanligaste är att den börjar läcka vatten vid axelns utgång. Du kan inte se om ditt termostathus är utbytt eller inte såvitt jag vet. de kostar 1500 kr att byta termostat samt hus. Slirar inte kopplingen om du kickar till den i 50 km/h samt håller fullgas, ska den ju vara reko. Bjoerck: Eller så hade din E46 gått problem fritt i 10 kmil eftersom du fått så mycket bytt på garantin BMWCS Syd #05392 Länk Bruka sökfunktionen! |
|
| Wendtan: Kanske, vem vet? Så kändes det dock inte när jag sålde den efter 5000 mil. | |
|
Kanske var en tillfällighet med kopplingen,den behövde väl lite stryk =) Nåja Nu har jag fått mina nya länkarmar och min motorvärmare allt kostade tillsammans 3000kr (bra att ha brorsa som jobbar på bosch verkstad) Måste framvagnsinställning göras efter byte av L-armar?? bilen har jämt slitage på däcken just nu... |
|
|
Hjulinställning skall göras efter länkarmsbyte, de stämmer. BMWCS Syd #05392 Länk Bruka sökfunktionen! |
|
|
Nu är framstötdämparna bytta, och rasslandet har fixats (var inte kopplingen, utan någon skruv för avgassystemet hade rostat sönder precis som någon här tipsat om tidigare). Kopplingen har det inte gjorts något åt, så den är fortfarande rätt skum. Bilen blev nog lite bättre i och med stötdämparbytet, men är nog fortfarande rätt långt från sådan jag minns mina tidigare E46or. Den har en tendens att slå till rätt hårt vid små ojämnheter, och det kan rycka till rätt bra i ratten t.ex. när man kör på kullerstenar. Bilen gungar också lite väl lätt i sidled tycker jag, t.ex. om jag "skakar på rumpan" när jag sitter i förarstolen så skakar hela bilen i ett par sekunder. Och nej, jag väger inte 300kg :) Har också problem med att bilen knycker vid låg fart, om jag t.ex. släpper gasen (inte överdrivet häftigt) på ettan eller tvåan så saktar inte bilen in jämnt utan den gör många små skutt. Detsamma ibland när man skall accelerera, det är ibland helt omöjligt att dosera gasen så att bilen inte knycker iväg. Utöver detta tycker jag att den saknar sådär 20hk nu, har inte samma "kräm" som när jag köpte den. Skall gå och prova en annan 328 för att jämföra lite, man börjar ju känna sig lite paranoid här... |
|
|
Perret: Ditt klonkande i framvagnen kan vara krängningshämmarstag, de kostar 270 kr/st inkl muttrar och är busenkla att byta själv. Att den gungar när du gungar låter konstigt, de måste ju vara fjädringsrelaterat. Kopplingen kan de vara fabrikationsfel på, sök på ämnet. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.