AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
592

E36 däck + fälg på E34

Tr
88
Tretov
535iA -91
Står i beråd att köpa fälgar; femekrade AEZ 5/120 ET38. Har suttit på en E36 men lär ska passa, eventuellt med spacerplattor. Har själv en E34, läste nånstans att det fanns risk att fälgar från E36 skulle ta i bromsoket.

Idéer?

/Tretov

Vänster hand är där tummen sitter till höger.
-Daniel-
nu är jag inte riktigt helt 100 men jag har för mig att e34 fälgar passar till e36 men e36 fälgar passar inte på e34

nu är jag inte riktigt 100 så nån får gärna rätta mig om jag har fel..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E36-fälgar går att ha på en E34 om du har ca 20mm tjocka spacers. Dock måste du då ha förlängda bultar.

Det finns en uppenbar risk för att du får vibrationer om du använder spacers, särskilt om du inte har dyra kvalitetsspacers med riktiga kanter som centrerar både själva spacern och hjulet riktigt.
BMW:s chassin avslöjar direkt minsta obalans/ocentrering genom att du får vibrationer!

Slutsats: det blir mycket enklare/bättre och billigare att köpa rätt fälgar direkt! Dvs. strunta i E36-fälgar och satsa på fälgar som är avsedda för E34!
Det måste finnas mängder av begagnade E34-fälgar i olika dimensioner till bra priser på begagnatmarknaden!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Men om du vill ha just dessa fälgar så gå in på fäljande
Länk

Har deras 10mm spacers på min Alfa 164 (endast bak) och jag har ej märkt av några vibrationer, kanske beror på att dem sitter på bakhjulen. Enda nakdelen är väll att dessa spacers kostar lite deg, men å andra sidan så uppfyller dem alla TüV krav mm. Väldigt snabba leveranser knappt en vecka så ligger grejerna på posten;-)

Rekomenderas starkt! Blir det vibrationer så plocka bort det och balansera hjulet med spacerna på, har hört att detta evt kan hjälpa.

Lycka till i valet och kvalet!!!!!

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.