AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.266

Följdfel efter kass Lambdasond?

Sida 1 av 2
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Igår skaffade jag mig en E36. Jag och säljaren var och besiktade bilen innan affären och vi hade bestämt att det skulle bli affär om den klarade sig. Vi blev båda lika deprimerade när avgasvärdena inte ens var i närheten av godkända. Vi gissade på Lambdasonden (syresensorn) och åkte till en lokal verkstad där ett diagnosinstrument kopplades in. Mycket riktigt, det var kortslutning i Lambdasensorn, vilket man tidigare läst en hel del om på forumet, det är ett vanligt fel på E36. Jag prutade 2000 och köpte bilen ändå, en orginal syresensor kostar väl runt detta. Lite nervös är man väl att det skall vara något annat också eller att det kan uppstå följdfel, men jag kan inte komma på något sådär direkt. Ett fel som kan "döljas" av en kass sensor skulle väl kunna vara dåliga ventiltätnigar eller motsvarande, men bilen både låter och går perfekt. Någon som har något matnyttigt åt mig?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

På motornord kostar en syresensor 800:- har jag för mig. Montera dit den nya och nollställ feldiagnosen. Kolla sen om allt funkar.

Som sagt, det är ett vanligt fel och gissningsvis är det denna som felat. Det är ju ingen garanti att det var just bara det som var felet men jag vågar nog gissa på det iaf.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Anders: Tack för tipset! Jag var och inhandlade en sensor på BMW och den kostade 1700, finns det någon fördel med att köpa orginal i detta fallet eller kan man lika gärna satsa på MotorNord? Finns det risk att bilen tar någon skada av att man åker runt med felet ett tag? Styrenheten bör väl skita i att mata sonden om den redan konstaterat att den är kass? Jag antar att min bil går på reservprogrammet nu, den drar lite mer än vad jag skulle bedömma som normalt (någon dl per mil max) och så har den ganska lätt för att tjuvstoppa, i övrigt går den perfekt. Förre ägaren kan ha kört över 2000 mil med felet, finns det överhuvudtaget något som kan ta skada? Jag funderade lite på katalysatorn, mn det verkar otroligt, sådana mängder oförbränd blandning kan det ju inte röra sig om.
Tjena Marcus!

Förre ägaren här. Du har rätt i att bilen drar lite mer än vad som är normalt. Vad jag tycker är skumt är att när vi var runt i europa somras så drog den bara 0.91. Så fort jag kom tillbaka till Sverige så började den dra "normalt" (onormalt) mycket. Hoppas du kommer ner i aviserade 0.93 efter bytet av sonden.

Mvh Robban

(saknar bilen lite...:()
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Robban74 eller fartoflakt :
En fråga bara angående besiktningen.
Fick ni höga HCvärden? Kan vara kul för mig att veta då jag själv fick det och jag vet inte vad jag har för fel (gränsvärdet är 100 och jag fick 126). Jag ska in på BMW den 17 sept för felsökning.

///Daniel

Länk
Det var höga HC-värden även på min (då) bil. Är väl ganska troligt att du också måste byta ut lambda-sonden. Skumt fel som jag hade åtgärdat direkt bara jag vetat om det. Borde väl kanske kontrollerat bensinförbrukningen iofs.

/Robban

Robban
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tusan också! :(
Jag vet inte hur man gör det så det blir väl till att BMW gör det.
Nu drar inte min bil mycket soppa. Vid snålkörning har jag fått ner den till 0,78 på landsväg och mera normalkörning 0,88 ungefär.
Jag körde dirkekt till besiktningen (hade inte varmkört nånting).
Nu hoppas jag bara att felet beror på att jag inte varmkörde den.
Lambda-sond byte på BMW låter inte billigt :(
Jag vet inte hur man gör det själv heller.

///Daniel

Länk
al
86
alfons
320 cab -93.
Det som är i största farozonen är katalysatorn. När bilen går utan signal (eller helt fel signal) från lambdasonden så går styrenheten in i så kallat "limp home mode", dvs en fast mappning utan återkoppling, men som alltså garanterat fungerar. Limp home går alltid in när något blir tokfel i insignalerna (tex lambdasond, luftmassemätare etc).

I limp home går motorn lite fetare och med en tryggt fungerande tändkurva (ej optimerat för prestanda eller miljö) för att den skall gå bra utan att rycka etc, lite som en förgasarmotor med fasta munstycken och mekanisk tädning. Den går dock inte övernaturligt fett, men självklart så åldras katalysatorn litegrann i förtid. 2000 mil är rätt mycket att köra med detta fel, men är inte katen alltför gammal så borde den överleva ett tag till.

Fixa sonden och nolla styrenheten & alla felkoder så går nog motorn både snålare, jämnare och sannolikt med bättre moment- och effektkurva.

Lycka till!

If you are under control, you´re going too slow.
al
86
alfons
320 cab -93.
Inför avgastest:

Ligger man på marginalen så gäller:

- Ny motorolja (ger lägre avgasvärden än gammal olja)
- Extremt lite bensin i tanken och spä ut med mycket sprit, typ förgasarsprit eller sån där injection cleaner (motorn går som en råtta men det kan det vara värt för en liten stunds körning)
- Varmkör katalysatorn ordentligt före bes, ju varmare desto bättre! Mao ut och dra på så att det blir varmt, men snålkör sen till beshallen.
- Nytt luftfilter

I de flesta fall brukar besgubben köra ett varv runt huset och mäta igen om man ligger på gränsen.

tjena

126: va lågt, hehe, jag fick 450, nej skämt åtsida, jag har åxå en kass lambda, måste byta min för bes. den 30:e, köpte först en på biltema för några veckor sedan, men det är den som är kass, så jag för väl köpa orginal.

SOV GOTT

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Robban: Tjenare! :) Bortsett från mitt huvudbry med Lambdasonden så kan jag säga att jag hittils (som väntat) är mycket nöjd med bilen. Takluckan lagade sig själv på vägen hem, och då kände jag direkt att vi nog ska komma bra överens bilen och jag. Har ägnat kvällen åt att ligga under skönheten och försökt få loss sonden, men den sitter rätt bra kan jag säga... Antar att det här är det där tionde fallet som "Rinaldo" pratade om... =) Förresten: Om bilen inte började dra mer förren du kom hem från semestern så har du kanske inte kört så vansinnigt långt med den defekta lambdasensorn? För övrigt, ingen skugga faller över dig, bilen går alldeles för bra för att man ska misstänka att det är något fel.

Foppa: Jag är inte helt säker på det här, men om det BARA är dina HC-värden som är höga så har jag för mig att det är ett symptom på att katalysatorn har gett upp.

Alfons: Tack för tipset! Med tanke på hur bilen känns tror jag inte att den går SÅ himla fett så det finns nog en god chans att katten har klarat sig. Vet du om styrenheten på 93:ans E36 är adaptiv? Med tanke på hur bra bilen går så känns det som reservprogrammet gissar väldigt bra på hur blandningen borde vara, trots att systemet inte kan köra closed-loop. Till och med tomgången står ganska still. Man tycker att det vore vanskligt att ställa den såpass magert (om den nu är det) eftersom det inte finns några knacksensorer att förlita sig på.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Förresten: Är det någon som har några tips på hur man får loss den där lambada-grunkan? Den sitter som f*n och jag har ingen lust att plocka av hela avgassystemet. Hjälper det att värma på den tro? Den är ju iochförsig rätt van vid värme redan eftersom den sitter 3 cm från katten...

Alla tips mottages tacksamt!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
fartoflakt: Tjaa..det enda jag fick anmärkning på var "HC-halt tomgång , för hög."
Följande värden fick jag (gränsvärde inom parantes):

CO 0,1 (0,5)
CO2500 0,1 (0,3)
HC 126 (100)
LAMBDA 1,01 (.97-1.03)

Som sagt jag körde direkt med kall bil till besiktningen..cirka 2-3 km dit. Sedan stängde jag av bilen utanför besiktningen. Då jag körde in för besiktning varvade killen bilen i cirka 1 minut. Sedan körde han runt byggnaden på slutet och stod utanför och varvade cirka en minut. Kan det bara vara att den inte varmkördes riktigt?
Eller är det katten om du kikar på värdena?

///Daniel

Länk
al
86
alfons
320 cab -93.
För att ta loss lambdasonder finns speciella hylsor, som man trär över sladden (det finns ett spår i hylsan) och sedan använder man skiftnyckel eller fast nyckel på hylsan. Utan den hyslan kan det vara nära nog stört omöjligt att få bort sonden utan att skada den eller sig själv.

Spruta ner skiten med rostlösare i mängder, låt det verka. Sen torka rent och sätt dit hyslan så går det på ett knäpp. Jag tog nyligen loss sonden på min gamla bil för att ta loss avgassystemet; utan hylsa gick det inte alls, med hylsa gick det lätt!

Lycka till!

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
alfons: Jag lyckade faktisk få loss eländet redan igår. Åkte hem till kompisen och hans smörjgrop, det blev liiiiite bättre arbetsställning är kravlandes under en bil på pallbockar, med vatten från ACen droppande innanför kragen. Den lossnade ganska så lätt, jag hade varit på bil-butriks och inhandlat en 22mm budget-blocknyckel med lite kortare skaft vilket underlättade proceduren. Operationen tog mindre än 10 minuter. Ett tips skulle kunna vara att köra bilen varm innan, visserligen finns det en viss risk att man blir skållad av katten, men eftersom sonden sticker upp en bit kommer den att svalna snabbare än avgassystemet och då bör den lossna lättare, det gjorde den iallafall för mig.

Efter att ha bytt sonden så körde jag hem med bilen (den kändes ungefär som innan) och där kopplade jag ur batteriet i någon timme för att styrenheten skulle drabbas av minnesförlust. När jag startade upp sedan märktes först ingen skillnad men efter sn liten stund så började tomgången pendla, jag atar att den håller på att lära om sig när det gäller sensorer och aktuatorer. Tyckte faktiskt att den gick lite bättre och eventuellt gick förbrukningen ner oxå, den verkar ligga runt 0.9 nu. Man kan ju alltid hoppas attdet bara va det, imorgon ska jag försöka få mina avgasvärden uppmätta.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Har varit och besiktigat bilen nu. PERFEKTA värden! *jublar*

CO 0,0
CO2500 0,0
HC 0
LAMBDA 1,01

Det är bara att tacka alla tidigare ägare för att bilen hållits efter och inte misshandlats. Styrenheten är lite förvirrad fortfarande, men den lär sig mer och mer. Det är bara på tomgången den velar lite fortfarande ibland. Det skulle ju eventuellt kunna vara tomgångsservon, men den är ju inga konstigheter att byta om den skulle säga upp sig. Bilen drog för övrigt under 0.8 liter/mil när jag åkte Gbg-Vårgårda i helgen.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
fartoflakt: Härligt att höra!! Va roligt :)
Vad tror du om mitt HC värde nu då? Vad kan det vara som spökar?

///Daniel

Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Foppa: Du har mail =) Jag skulle nästan tippa på att det är ett litet hål i ditt avgassystem eftersom alla värden utom HC låg väl inom gränserna. Lycka till!
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag hoppar in på denna tråden och hoppas att det är någon här som kan hjälpa mig.

Det är nämligen så att jag har kört utan katt i ca 6-7 månader. Sen så har jag köpt en Race katt och monterat den och när jag var inne på besikningen för ca 1 vecka sedan så fick jag fel avgasvärden. Innan jag plocka bort katten så hade jag bra avgasvärden.

Dessa avgasvärde fick jag (med sportkatt)
CO: 0,4 (0,5)
HC: 310 (100)
CO 2500: 1,5 (0,3)
Lambda: 0,95 (0,97 - 1,03)

Värderna inom parantes är max tillåtna värde.

Är det någon som vet vad det kan vara?

Är min Lambda sond/er sönder?

Har även kollat med andra folk och vissa påstår att min styrbox har omprogrammert sig så att den skall fungera under de förhållande utan kattalysator. Kan det stämma ?

Finns det något man kan göra för att nollställa styrboxen?

Tacksam för alla svar jag får.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Sly: Prova följande:

1) Kontrollera så att det inte tar sig in luft in i ditt avgassystem (genom något hål/spricka/glipa). Detta kan tydligen ge konstiga värden, speciellt HC.
2) Nollställ styrenheten. Detta är simpelt, lossa bara kabeln från minuspolen på batteriet i en kvart, eller ta en halvtimme för att vara på den säkra sidan. Sedan sätter du tillbaks kabeln och startar bilen. Sedan skall man tydligen låta bilen bli riktigt varm på tomgång innan man åker någonstans. Kör sedan en sväng med bilen sen är det klart. Magi!
3) Om inte någon av punkterna ovan hjälper dig så hade jag åkt till en verkstad och fått felkoderna utlästa ur motorstyrenheten. Det är inte alls omöjligt att din syresensor (Lambdasond) är kass. Denna byter man enkelt och den kostar 1700 orginal eller 800 pirat. (OBS: Köp INTE på Biltema!).

En fråga bara... När du bytte till sportkatt, lät du lambdasonden sitta kvar då? Sitter inte den i anslutning till katten?
sacke
Besiktigade min 328 -96 13600 mil förra veckan u.a.
Men när vi skulle mäta HC m.m. så visade det på nära 200 !!!

Blev lite orolig men bes.killen sa att jag skulle åka en sväng så bilen (avgas.systemet ) blev riktigt varmt.
Gjorde detta och när vi sedan gjorde om mätningen så var de 0 (noll)
Han sa att det var ganska vanligt med hög HC på BMW om man inte varmkörde bilen ordentligt innan mätning.

//SACKE//

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.