AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.642

Flödeskung(ar) o portningsguru?

Sida 2 av 3
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
NLR: Kan hända att jag fått allt om baktassen, men motorn jag yrade om skulle tillhöra en (galen?) norrman och var helt standard sånär som på kompet och ingen trodde den skulle hålla vilket den inte heller gjorde... :-)
Jag hörde talas om din motor så sent som idag faktiskt och antingen är det 2 olika projekt eller så är jag vimsigare än jag trodde, hehe.

Kiip Spiiding!
Visst vi sköt en kolv tidigare i år , då den gick alldeles
för magert plus att vi körde på macksoppa.
Den gick dock hela dagen före det och hade den bara fått soppa
i tillräcklig mängd så hade det inte gått sönder.
Jag har inte hört något om nån norrman så det är nog jag som
är galen......
MVH / Christer
D_
55
D_man
525 touring-92
bil o trim i umeå är duktig har sett ett gäng bilar därifrån som går bra

if u touch my car i fuck your dog
(läst på en gammal rostig volvo)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag skulle inte lämna ens en gräsklippare hos Bil & Trim. Man vet aldrig vad man får tillbaks.

NLR: Då är det ju din motor jag hört om och blandat ihop friskt med annat tydligen. :-)

Kiip Spiiding!
D_
55
D_man
525 touring-92
spiidfriik...och det menar du ned vad???eller vet du vad du pratar om eller?..............

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag menar att jag hört och sett för mycket mindre bra från B&T för att jag skulle våga chansa på att anlita dem.

Kiip Spiiding!
D_
55
D_man
525 touring-92
som tex.? .......

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
KG Länk trimmar väl mest volvo men fixar säkert annat åxå. Kolla under "Trimning" där finns några intressanta sugmotorer...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Gött Christer (NLR) att du läxar upp dem här!

Det är för övrigt NLR som bidrog med all (i princip) info som jag lastade över er i tråden om Ticcos motor och lyfte frågeställningen om det knackade eller ej.

Att säga att portningen inte har samma betydelse på en motor som överladdas tro jag är bull. Visst, man kan få den att ge pulver i överflöd ändå. Men på vilket sätt? Jo, hårdare överladdning. Och det hade blivit mer pulver med en riktig topp! Så sammanfattningsvis skulle jag råda er att INTE ifrågasätta NLR:s kunskaper och åsikter utan att vara VÄLDIGT pålästa och erfarna.

Om jag skulle rekommendera någon för portningsjobb så skulle det i första hand vara NLR och i andra hand MC-EXPRESS. Men eftersom NLR troligen har fullt upp för lång tid framöver så bör ni nog ringa Marklund på Mc-Express.

Mvh Mats
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En "gammal guru" som har trimmat otaliga rallymotorer mm. med mycket bra resultat är Sölve Ståhl i Emmaboda!
Länk
Han är mycket vettig och stirrar inte bara på toppeffekt, utan menar att man skall ha körbarhet och ett brett effektregister.

Sedan bör man beakta att BMW:s toppar brukar vara mycket bra flödesmässigt, redan från fabriken!

Mvh

popper
Håller med Mats-Ivarsson fullständigt. Det är lika betydelsefullt på turbomotorer som sugmotorer. Man kan säga att fyllnadsgraden är ca 100% på portade 8-ventilare o moderna 16-ventilare. Sen att komma upp i fyllnadsgrad uppåt 115-120%, med ett bredare register, det är inte många som fixar. Dom som plockar 900-1000Hk ur en motor på 2-2.3L med ett laddtryck av 2-2.5Bar har så att säga kontroll o vetskap om portning....

Dahlberg
Mats_Ivarson: Vem har påstått att en motor med överladdning och "riktigt" portad topp inte skulle ge mer effekt än en motor med dåligt portad topp?
Det anser väl dom flesta vara en självklarhet. Det jag ville säga är att man kan bygga en mindre seriös motor med överladdning och ändå få ut med bra effekt (allt är ju förstås relativt). Anser att det är betydligt svårare att få ut mycket effekt ur en sugmotor utan att bl.a. göra ett gott flödesjobb på insug- och avgassystem. Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt :-)!!!

Men ju närmare man kommer gränsen vad motorn kan prestera så krävs att alla faktorer som påverkar effekten ligger på topp. Jag kan nog tänka mig att NLR har så seriöst optimeringsprojekt av sin motor att alla faktorer som kan tänkas påverka effekten är av högsta intresse att beakta.

Det är mycket intressant att ta del av alla som har erfarenheter och kunskaper inom området. Och NLR verkar ju ha en hel del kunskaper, för jag kan tänka mig att det inte är så enkelt få ut 500 hk ur en 1,3 liters motor än fast du har överladdning - imponerande!!!
Fortsätt gärna med kunskapsgivande inlägg, det är då åtmonstone jag (och även många andra antar jag) väldigt tacksam för!

NLR: Mycket snygg hemsida!! Även mycket snygga byggen du utför! Vilken klass ska du köra med ditt "monster" i?
Visst är det Thomas (Atom Racing) Busa som du har i ditt "Picture Gallery"!
Har du motor och bromsar hos Erik fortfarande?
spiidfriik> vad har du hört för ont om B&T??? maila mig om du inte vill skriva det här!!!

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson
Erland Cox verkar kunnig. Började på nämda KG. Har byggt många V8or för strippen. Förser nu Henrik Roos med V10 till hans Viper (skall leverera mer effekt än Orecas bilar). Vi som var där med BMW CS Syd för något år sen fick en inblick i hans kunskap.
popper
NLR förstår nog vad jag menar. Tror att han har möjlighet att komma upp i 550-570Hk, men att då måste det mesta harmonera. Många tror att det är själva toppen som ger dom där "extrema" Hk. men det är kammarna o deras profiler som har den största betydelsen, men som sagt så är jag intresserad av någon som vet vad han talar om o har byggt något i praktiken.

D_
55
D_man
525 touring-92
spiidfriik...jonas östman är väl ifrån pite hållet..du kan ju fråga om han är missnöjd med sin motor i rallycross bilen....och vad har du sett för dåligt om dom då..eller är det bara skitsnack eller?
för jag känner honom och VET att han gör ett bra jobb...så kom inte med en massa SKITSNACK.....

D-man: Ofta har man hört/sett jobb från nån viss firma, och ALLA gör missar. Om det enda man sett är en miss så är det lätt att dra lite förhastade slutsatser om en person/firma.
Mats, jösses nu rodnar man ju, tack för dom snälla orden!

Dahlberg , kul att Du tyckte om hemsidan! Den är som Du
antagligen såg ,riktad främst till USA kunderna ,men det
kommer nått på svenska så småningom. Visst är det Thomas
busa i galleriet.

Popper , visst är kammar viktiga , men i vissa fall (motorer) så
stryper helt enkelt toppen motorn vid höga effekt ambitioner.
Skulle jag ange en enskild punkt som viktigast för en lyckad
högtrycksapplikation ,och då menar jag att åtminstone ha ett
litet register även vid extremt höga litereffekter, så skulle det
vara att tillvarata pulsenergi på avgassidan (även på insug för
den delen) .
I fallet Hayabusa så är toppen grymt bra men kammarna snälla,
570hk ska vi passera.....hehe
Jag håller på att bygga en mer optimerad motor för riktiga
hk orgier, men för nu så får min "gatmotor" duga.

MVH / Christer J
D_
55
D_man
525 touring-92
beckis.. jo visst är det så men då kan man formulera sig på ett annat sätt.....eller va tyst..

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
D_man: Ta´t lugnt vetja. Jag vet att Tomas och co. vet och kan en hel del, speciellt när det gäller tävlingssidan. MEN jag har även sett och hört om endel mindre bra grejer (slarvrelaterat kanske?) som gör att man drar öronen till sej och om någon då säger att de är jättebra och jag tycker annorlunda så säger jag det. Kvalitén verkar helt enkelt för ojämn för att jag ska tycka det är bra. Förutom då leveranstider och sånt som betydligt fler än B&T har problem med.

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.