AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.644

Flödeskung(ar) o portningsguru?

Sida 1 av 3
popper
Hallo i stugan. Undrar vem ni tycker gör dom bästa portnings- sätesjobben???

Mannen är ju död, men Andrew Wood i Söderbärke kan garanterat göra ett lika bra jobb, men där är det näst intill omöjligt att få något gjort. Du kan ju höra med honom iaf, om du är lite på så kanske du kan få nåt gjort.
popper
Ja, du om någon vet väl att ajg vill flöda det som går o jag vill helst inte skicka den till Finland. hörde att Jan Halvardsson hade goda kontakter med finnarna o att han var en kandidat till portningen eller sten Parner. Jag vet som sagt inte vem som man kan anförtro jobbet åt. Hur blev det med ditt köp av 02-touringen?

Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Skinne-bros racing i Norge är absolut en av kandidaterna!
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
En i stan lär vara bra. Tom, på Tom`s Motor i Eskilstuna.

Inte för att han har portat min topp men... Han fick iaf. fräsa racing säten, slipa ventiler och byta styrningar.

Han håller även på med mycket speedway motorer.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
popper
Har dom någon hemsida o har dom gjort någon bil som är lite pigg?

popper
Kimpan o Bonje?

Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Skinne Bros dominerade pro-stock serien från mitten av -80 till borjan av -90 talet med helt EGEN byggda motorer!

Jag tror att den lila bubblan som körde en dag på strippen (Säve)
är byggd där, 10.4 sek.
PETER.O
Erik Marklund på MC-express är mycket duktig.

Peter
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Motor design sweden, tror företaget heter så.. Kent Karlsson är en riktigt guru:).. Pressar tex 311hk/4500rpm ur Daniel Dambergs 940.. dock är det ju mer än bara portning, men ändå.. Ganska bra gjort att få ur så mycket utan överladdning!:)

Ska tillägas att han inte portat något åt mig.
För jag portat själv ;)..

Mvh
//uffe
PETER.O
311hk/4500rpm det blir ju 485nm och det får man inte
ut utan överladdnig på en Volvo snurra.Du måste skrivit
fel varvtal.

Peter
Dahlberg
Thomas Johansson som har Atom Racing i Luleå är grym på att porta motorcykeltoppar. Jag tror nog han kan även kan porta och plasta (för att räta ut insugskanalerna) bilmotortoppar med gott resultat.
Han har för övrigt fått ut mest effekt i världen ur en Suzuki Hayabusa med original volym och utan överladdning - 216 hk på bakjhulet!!!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
PETER.o
Jag tror inte heller på det där förrän jag har sett det.Har varit uppe förut i den här tråden.Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag kan också varmt rekommendera Erik på McXpress (0911-20 20 05).
Han har f.ö. plockat 600hk ur Busan. Givetvis MED överladdning då... Och den höll bara en pull. :-)

Kiip Spiiding!
popper
Nu börjar det likna något. Jag skulle gärna vilja veta om portningsnissarna gjort någon potent motor. Angående volvomotorn kan man nå dessa värden om någon eller några av följande kriterier är uppfyllda: extremt hög fyllnadsgrad högt komp (nästan som en diesel)...Det finns som sagt bara tre saker som påverkar effekten: Fyllnadsgrad, varvtal o kompression. Fyllnadsgrad kan ändras ganska lätt genom att överladda motorn. Kompressionens maxvärde begränsas av oktantalet vi kan använda oss av.

Dahlberg
Man kan inte jämföra resultatet av en portning på en turbomotor med portning av en sugmotor. En överladdad spis är mycket mer "förlåtande" när det gäller strömmningen i insugskanalen tack vare övertrycket som tvingar in luften och syret till förbränningen.
Håller med om att Erik på Mc-Xpress är mycket kunning inom området och då framför allt vid överladdning. Han är mycket tillmötesgående när man behöver hjälp. Tror däremot inte att han fått ut 600 hk ur Busan med originalvolym! Men Busan med 600 hk var ju bara till för att vinna en "Dyno Shoot out" och kanske inte är så användbar i praktiken.
popper
Har ju tur att jag inte behöver räta ut kanalerna i toppen utan behöver någon som kan locka fram lite pållar ur toppen.

Nu är det många misstolkningar på gång.
Busa motorn Ni pratar om är min ,och sitter just nu i mcx´s
superflow broms. Hittils har den gett 470hk på utgående axel
ca 500hk på veven, precis enligt plan och den är vid utmärkt
hälsa ,efter massvis med pulls i bänk. Kubikmässigt är den
helt standard ,1298cc. Siffran 600hk misstänker jag kommer ifrån
att jag har en mycket större turbo och tillhörande pipverk som
kommer att köras av inom kort. Jag har byggt motorn ,och är ett
projekt som Jag (Next Level Racing) och mcx kör ihop.

Popper, nog finns det mer aspekter som påverkar effekten,
såsom friktion, pumpförluster .......

Hej förresten Enok (Peter O) , ganska schysst fyllnadsgrad
på den volvomotorn eller.....hehe
/Christer
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Finns en kille i USA som kör nån slags land speed record grej med en hayabusa motor på 1360 cc som drivkälla.

Han har bromsat den till 619 Hp vid 10000 rpm
Länk

Sjunger nog rätt bra.
Det bästa av allt är att han använder megasquirt.

/Per
Dahlberg
NLR: Jaha, det är original volym på Busan. Imponerande att ni får ut 470 hk på utgående axel!! Hur mycket laddtryck har ni i den motorn? Visst hade ni problem med spikningar när du var uppe och bromsade i våras?
popper
Hallo NLR. Jo visst finns det fler faktorer men inget som man behöver ta hänsyn till i och med att dessa utgör en så liten del av effekten procentuellt sett. Har man bara en topp som flödar "bra" så kan man säga att man styr var man lägger vridregistret med kammarna o ju högre upp det blir ju mer effekt blir det. Ta ex med en 2liters motor blir "svårt" att ta ut 800-900Hk vid 4000RPM men vid 8000RPM är det ingen omöjlighet.
Skulle vara trevligt att se eran motor i aktion. Antar att när det gäller motorcyklar är det inte effekten som är svår att hantera utan det är vridet som blir svårt att hantera för föraren. Har en kompis som har en R1 med 225Hk på driven o 180Nm. Det ni talar om gör ju hans cykel till moped *skrattar*

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.