AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.571

hur ska man dra toppen?

lundgren
ska nu montera min nya fina topp så jag tänkte få det 100% klart hur man egentligen ska dra fast toppen.
min motor är en m20 b25 med torxbultar. i verklstadshandboken står det:
steg 1.....30Nm
steg 2.....vinkeldra ytterligare 90grader
steg 3.....vinkeldra ytterligare 90grader

inte riktigt säker på om jag har fattat det rätt så om nån som kan skulle kunna förklara för mig skulle jag bli mycket glad!
lundgren
glömde tillägga vad jag inte fattar...
om jag skulle ha haft sexkantbultar ist för torx så skulle jag va tvungen att först vänta 15 min innan första vinkeldragningen
för att sedan slänga ihop motorn köra igång den, plocka isär den å vinkeldra ytterligare en gång...
detta är vad som sägs i verkstadshandboken.
har jag fattat det rätt att man inte behöver göra det om man har torx och isf varför???
Paap Reeder
Hej!
Se upp!
Du måste montera och dra M20 (alla BMW- motorer utom M 30:ian) med NYA bultar. (Det kanske Du redan har fixat iofs)
Råkade förra veckan läsa om toppdragning på M20 i BMW fiche.
Stämmer inte med vad Du säger vad jag minns nu.
90- grader hade jag reagerat på isf.

Tag reda på detta exakt innan Du drar.

Själv hinner jag inte läsa på för Din motor just nu.

MVH /// Paap R

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
På min M30 så är det något liknande, tror det är precis samma t.om. dubbla 90graders vinkeldragningar
den sista var det tungt att dra!!!

E28 M535i TwinTurbo

Paap Reeder
Hej ekblom!
M30 skall enligt enligt BMW´s vstbok inte dras 90! Förstår att det gick tungt för Dig eftersom jag fick slita bra med mina 35- grader.

Kolla BMWCS gästbok. Där finns utdraget ur vstboken några inlägg ner.

Tar mig friheten att klippa in Bosse J´s utdrag:
""Paap med flera.
Jag läser ur specialtrycket "Åtdragningsmoment" utgåva 5-90 där det står:
1:a omgången 60+/- 2
2:a omgången, 20 min. väntetid 80+/- 2
25 minuters varmkörning
vridvinkel 35 grader +/- 5 grader.
Skruvar skall var tvättade och oljade.
Åtdragningsföljd, se verkstadshandboken.""

En sak är säker: Din topp sitter ordentligt.

MVH /// Paap R
(OBS 60 och 80 är vridmoment - inte grader)
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
M20-motorn skall dras som Lundgren skriver. Bultarna skall vara ordentligt rengjorda och lätt inoljade. Det är också extremt viktigt att bulthålen i blocket är fria från olja och vatten, annars blir presskraften från bultförbandet fel trots korrekt moment vid åtdragning.
Biltema säljer en vinkelskiva som underlättar.
Bultarna skall dras i en lugn rörelse. Det går trögt vid sista 90-gradersdragningen. Jag har gjort en förlängare till skaftet av ett avsågat avgasrör och det funkar bra.
Observera ordningsföljden vid åtdragningen.
MVH
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Åtdragningsmomenten brukar finnas med på ett papper i förpackningen där toppackningen ligger. Följ dem eftersom de är specifika för just den packningen och det är inte alltid de stämmer med verkstadshandbokens värden....
lundgren
ja tack för alla tips.
har nu fått klarhet i mina frågor.
har dragit toppen å det gick bra.
bara sätta tillbaka alla prylar å se hur den funkar...

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Hmmm, lurigt det här med åtdragningsmoment till toppen... Tycker det står olika moment och olika vinklar beroende på var man kollar.... Förhoppningsvis ska man väl kunna lita på vad som står i Haynes verkstadshandböcker??
Paap Reeder
Hej!
Jag har nyss lossat min M30/M535 topp. Den har suttit på ca 8´mil.
När jag lossade noterade jag att jag sannolikt dragit den för dåligt.
Man kan se det på packningen.
Jag drog den som jag gjort på min 3,0 samt E 12 528:a.
Vill minnas att det var tre omgångar på raken som slutade med ca 7 kgm. Jag brukade avsluta med ca 9 kgm för att efter 1000 och 5000 mil dra uppåt 11kgm.
Vinkeldragning "ger mer" vad jag kan förstå.
Nu är den dragen enligt BMW original vstbok.

MVH /// Paap R
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Det går INTE att blint lita på verkstadshandböcker eller annan literatur. Om det sker en modifikation på topplockspackningen, så kan åtdragningsmomentet ändras. Lita endast på de värden som följer med packningen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En uppföljningsfråga kring momentdragningen runt M30 motorn. Det står att man ska varmköra i ca 25 min och sedan dra 35 grader. Ska man dra bultarna direkt efter man stängt av motorn (medans den är varm) eller ska man låta den svalna?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ingen som vet om man ska efterdra 35 grader med varm eller kall motor?
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
men det är ju helt otroligt!!!! NU är vi TVÅ st som kan söka på detta forum
helt fantastiskt!!!!

= om man tittar för övrigt så kan inte folk söka ...

///HOLSET HX52///
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har man sökt och gallrat - den generella uppfattningen verkar vara att man ska dra topplocksbultarna (topplocksskruvarna) sista gången med motorn i arbetstemperatur. Nämns på flera ställen uttryckligen att motorn skall vara varm medans jag inte sett på något ställe där det uttryckligen nämns att motorn skall svalna.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Så var det med det. Undrar dock om spelar så stor roll om man drar den varm eller kall? Anledningen är att jag redan kört igång motorn men dröjer nog ett tag innan jag kan göra det igen :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har toppen blivit efterdragen med varm motor. Var precis ute och körde en runda ikväll och in i garaget och dra skruvarna 35 grader.

Använde uteslutande 1/2", kort och lång 19 mm hylsa, 3 olika längder på förlängare och gradskiva från Biltema. Dessutom ett toklångt ledhandtag, 610 mm i stål Länk utan minsta antydan till flex. Det underlättar att ha ett långt ledhandtag för att enkelt kunna mäta och dra - för de där sista 35 graderna är ganska tunga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.