AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.246

Växellåda 3.0 Csi

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Jag undrar om en växellåda som idag sitter i en BMW 528i E12 passar på en BMW 3.0 Csi. Måste man byta kardanstång eller passar det rakt av, någon med erfarenhet eller som vet ändå?

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det ska visst gå mellan de sexcylindriga modellerna fram till -82 då BMW flyttade anslutningen till hastighetsmätaren från lådan till bakaxeln.
Kan oxå skilja en smula på spaköverföringen och placering av slavcylindern,men det går alltid lätt(?) att flytta över de rätta grejorna.

Kardanaxlarna är inte samma på E9 kontra E12(ifall du funderade på skifta denna i samband med lådbytet...

Mvh Janne.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Det går att sätta dit växellåda från nyare bilar utan drev på CS, Jag har exempelvis en dogleglåda från M3 E30 i min cs, köpte hastighetsmätardrevet på BMW för 500 kr och värmde på utgående axel, fungerar utmärkt, till denna låda så krävs dock kortare kardan i och med att den är lite längre än original 4vx,
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
4-växlade e12:or har en annan kardan
än de med automatlåda eller 5-vxl .
(kan oxo vara bra att veta)

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Tror det är som johnor säger, 4 vxl är kortare än 5.. När vi ändå lyfter det roliga ämnet; Vet någon om man kan sätta hastighetsmätardrev och wireutgång på en ZF 4HP22? Annars nya roliga projekt på G BMW-beroende? Fått sålt 3.0Si? Inte sugen på en fin 3.0L-77 (host) Verkar dåligt med seriösa E3 köpare..

mvh Johan.
Länk
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
LTK: Sålde Si:n igår. Passade samtidigt på att köra nyskicksbilen 3.0 L, startade omedelbart och växlar ju finfint. Tänk om allt hade varit lika finfint *S*

Ja jag förstår att du vill att jag köper den med..kanske skulle göra det då jag skulle ha flest E3:or? *ler*

Jag kollar lite trim nu..

Paap Reeder
Hej BMW-beroende!
Kikar på Din billista och blir jäkligt avundsjuk.
Har Du hela listan inreggad? eller har Du ngn form av "on-line´-avtal"?

Skulle jag bara "få ta EN bil" skulle det bli 528/E12:an. Snabb, smidig i trafiken, lagom volym och bra vägegenskaper på det flesta typer av vägar.
Min hustru skulle ta en av E 3:orna "ser" alltid moderna ut säger hon.
Har själv haft en 3,0 samt två 528:or/E 12 - ca 20´mil per styck.

Ha dé gött!
MVH /// Paap R
LT
673
LTK
Hej BMW-beroende!

Fattas väl bara annat än att "nyskicsbilen går som en klocka, den är ju besiktigad och allt!! Kul att du blev av med Si´n. Fick du det du begärde? Du kan ju alltid tipsa honom om var det finns en fin L stående.. Annars är väl min L ett måste i din samling, så skulle du väl vara världsledande på Lang .. Special price for you my friend.. Du får med massor av bra delar med :-)

mvh Johan.
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
LTK: Bara du inte skickar med den blå inredningen!!! :)

/Erik
LT
673
LTK
Den är vikt till dig Erik, no problemo.. Har ganska mycket i mina gömmor.

mvh Johan.
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Gott Mos!

/Erik
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Paap: Tack, nej de flesta är avställda men jag brukar besiktiga dem och köra lite varje år. Ja E12 528i är en mycket trevlig bil! Har sett att du har lite roliga delar till salu ibland, vore kul att göra ett studiebesök någon gång.

LTK: Jag är svag för E3:or, särskilt de förlängda som jag tycker är mäktiga. Fantastiskt benutrymme, fin körställning, stora glasytor, jänkekänsla i fjädringen (och beroende på bilens längd). Ja, det ringer fortfarande lite folk på Si:n (som jag fick vad jag ville ha för efter diverse äventyr) så jag kan tipsa dem om din så klart.....dvs om jag inte tappar mitt förnuft ännu en gång.... ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.