|
|
|
|---|---|
|
Jag har kommit över en bra Tilux motor och är lite sugen på att släppa ner den i min gamla 02:a. Bilen är en 1502 -77:a. Passar den rakt av, eller vilka problem kan man stöta på? Passar svänghjulet rakt av? Får förgasararrangemanget plats utan modifieringar? Nåt mer man kan behöva ändra? Tacksam för hjälp... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! | |
|
Missade ju en grej också! Motorn sitter nu i en E12:a med automatlåda. Om det kan ha någon betydelse, tänkte så svänghjul osv... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Eftersom du inte får någon respons kan jag ju försöka lite. Är dock längesen jag höll på med 02 (tyvärr) så jag kan minnas fel... Det finns 2 olika svänghjul (årsmodellrelaterade). Motorn passar rakt av i motorrummet men tex luftburken sitter i ett speciellt fäste som är svetsat på innerskärmen. Se även till att få med komplett gaslänkage (eller konvertera till vajer). Ti har mindre bromsservo för att få plats med fuggarna. De ryms även med stora servot, men det blir ingen plats för filter... Men min (och de flestas) erfarenhet av Solexarna är att de är riktig dynga... Å andra sidan är det ju bara att hänga dit Webrar eller Dellorto på Solexinsugen om det strular. Ang automat vet jag inte, men det skulle förvåna mej om det inte bara var att bulta på ett svänghjul av rätt årgång. Kiip Spiiding! |
|
|
Måste bara rätta herr fartdåres missbedömning ang Solex. Solex PHH är kanonbra, OM dom är i gott skick och du inte ändrar något på motorn. Det finns nämligen inga reservdelar eller munstycken att uppbringa i stort sätt. Dom kan dessutom vara lite utmanande att ställa in tomgång och flottörnivå på :-). Testa dom och se om du får det att fungera, annars släng. /Anders C |
|
|
Anders: Rätta och rätta, tycker snarare att du bekräftar. :-) Gott skick = nära nog utopi. Inte ändra nåt på motor = se ovan. :-) Inga munstycken = inte så bra... Ej renoveringsbara = se ovan. "Utmanande" att ställa in = se ovan igen. Jag tycker vi verkar vara helt överens! :-) Jesperado: Som Anders säger, testa om de funkar. De brukar vara slitna vid spjällaxeln som är "lagrad" direkt i huset (bravo!) vilket ger tjuvluft och lynnighet vilket leder till vansinne och institutionering i längden. :-) Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.