|
|
|
|---|---|
|
Försäkringen (helförsäkring - lägsta självrisk - +2500 mil/år) har på ett år nästan fördubblats, från ca. 7.500 till 14.500. Jag har LänsFörsäkringar. Efter mycket möda och stort besvär skulle IF kunna försäkra lådan för ca. 10 - 11.000 dock med en hel massa förbehåll och högre självrisk samt att jag måste försäkra villan, min pärla (en 2CV i bra skick), frugans bil, ungarnas försäkringar plus försäkring på katten och akvariefiskarna. Alla dessa försäkringar var dyrare hos IF Jag började förhandla med mitt bolag och fick en rabatt på 10%, vilket medförde att jag stannade hos LF. Någon som har fått erfara samma elände och kanske förhandlat bättre pris? På min fråga vad som orsakade denna enorma höjning svarade man att det är mycket skador på BMW - E38. Jag har intrycket att vi lyckliga ägare av en E38 sköter dem som dibarn och inte f-n skaffar man sig onödiga skador. Stämmer detta? | |
|
Det låter inte bra.. Har också LF, min försäkring går ut Nov-Dec. Betalar nu 6400:- Helförsäkring + Mer. Låter jävligt konstigt att försäkringen kan fördubblas, men det är klart....man är ju inte förvånad när det gäller försäkringsbolag. Dom gör precis som dom vill... -Mycket skador på E38:or, låter underligt...... "BMW make the world faster" |
|
|
ocker. rent jävla ocker. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Thomas Dahlén och blacka. Jag håller med er men försäkringsbolag är ju inte till för våran säkerhet om nåt händer,,,,dom är till för att tjäna pengar. Jag har OKQ8-Folksam och har en halvförsäkring och får böta 487kr/månad. |
|
|
Fick 25% höjning fr.o.m Aug.-03, Helförsäkring kostar mig nu 12.400:-/år (full bonus), försäkringsbolag = Trygg Hansa (som är billigast av alla trots att jag har hemförsäkring hos IF. Länsförsäkringar ville ha 21.500:- !?!?..bahh Försäkringsbolagen är ett släkte för sig :-| // Lazze Länk |
|
|
Jag hade min i LF men inte nu längre. Nu har jag hos SUSAB eftersom jag bor in i stan har ingen garage och är 28 år så betalar jag 10379 och hos Lf skulle det kosta 21000.Så ring SUSAB o Hör med de. Best i Test =====BMW 7uan |
|
|
Försäkringspremierna blir ju så här höga för att ju fler som accepterar de priserna i tysthet detso mer och lättare är det för försäkringsbolagen att ta ut dessa ocker priser, jag byter försäkringsbolag varje gång dom höjer så jag tycker det är oacceptabelt. Och jag håller med BMWentu, för min del så har jag sockenbolagen, men susab har ochså bra priser. MEN uppenbarligen kan man heller inte lita på detta för vissa personer får hutlösa priser även där, så hur dessa försäkringsbolag resonerar är ett mysterium. |
|
|
I fully agree WIth u kwthai. Man SKA inte acceptera alla höga priser. Jag blir bara förbannad när man ringer och frågar efter priser. Best i Test =====BMW 7uan |
|
|
kwthai: byter du bolag, så gynnar du ju det bolaget du går till. De kanske också har höjt sina priser... bara en tanke :-) Jag går alltid till det billigaste... Mvh /NP |
|
|
NP nu menade ju jag att jag ringer alltså runt till de flesta bolag som jag känner till och frågar om pris innan jag byter, men Länsförsäkringar, Trygg hansa,IF,Folksam är faktiskt skitdyra i mitt och många andras fall. Nu finns det ju dom som har fått hyggliga priser med dessa bolag och då ska man ju naturligtvis inte byta, det är det som är så omöjligt att förstå försäkringsbolagens resonemang. T.e.x två olika personer som bor under samma förhållanden och har samma skadefria år kan det ju skilja 10000kr eller mer det är en sorts diskreminering och inte verkar bolagen ha en vettig förklaring varför den ena ska betala hutlöst mer än den andra. (Hoppas jag har förklarat lite tydligare vad jag menar) Egentligen skulle t.e.x Motormännens riksförbund samla ihop fakta om hur många som verkligen är beredda att byta bolag vid sådana här höjningar, och ge dem till försäkringbolagen så dom får se att vi inte accepterar dessa höjningar eller hutlösa priser. |
|
|
Susab, hmmmm.... Vet inte om jag personligen skulle lägga mina försäkringar där. Fråga Bimmerman hur Susab betedde sig med honom och hans 740! :) |
|
| Det finns nånting som heter Konsumenternas Försäkringsråd eller något liknande som har en hemsida där man kan gå in och jämföra olika bolag. Minns tyvärr inte exakt vad det heter men en snabb sökning ger nog resultat. | |
Ras.mus |
Tja, jag tycker nog att de skulle vara tvungna att lämna ut sina kriterier så att man kan kolla i en tabell vad man ska få för premie. Det verkar nästan som att de sätter ett skyhögt pris och hoppas på att folk sväljer det. Funkar itne det så att folk ringer in och klagar så går det oftast att förhandla ner priset under hot om byte. Och det är väl inte rätt? Att jag ska få 3000:- billigare bara för att jag råkat ringa in och klaga? Sen deras rabattsystem om man har flera saker försäkrat är också ocker! Det ska vara ETT pris på en försäkring (gärna olika för olika grupper). För någon kunkurrens är det fanimej inte när det gäller bilförsäkringar! Försäkringsbolagen vill bara ha äldre familjer som dessutom försäkrar villa, hund, barn, liv, båt, husvagn mm. mm. En ungdom med bara en bil är inte intressant! Sen skulle det nog inte skada om man själv kunde säga en gräns på sin bil! Som min 735:a. Den är inte värd mer än 20000 och jag får betala 3500:- om året utöver trafikförsäkringen för att täcka bilens värde vid inbrott osv. Är det realistiskt att man betalar hela bilens värde på 5 år? och då har jag en billig försäkring! Tänk de som betalar 7000:- om året i halvförsäkring PLUS 3000 i trafik. Det är inget ovanligt... Jaja, det skulle inte skada om motormännen började med bilförsäkringar! Det ska ju vara en förening för oss bilägare och då kanske det skulle komma rättvisa villkor! Men för att sammanfatta: Tvinga bolagen att redovisa exakta priser för alla grupper och inga flytande priser... Sen ska det vara lättare att byta dessutom! Betalar för ett år och sedan månaden efter får ett pris hos någon annan som ligger under det första är jag som det är nu fast tills året är slut. Det ska vara så att den dagen jag säger upp försäkringen ska jag få tillbaka del del av priset som "är kvar". Då hade de fått lite press på sig att behålla sina kunder! |
|
Det som PF försöker o förklara är att Den Sida heter INSPLANET.se som samarbetar medKonsumenternas Försäkringsråd. Men den är ingen vidare de är ju oxå köpta utav stora bolag, Jag har provat deras system enligt de så skulle det kosta billigaste försä. 18753 kr för min 728 o då har dem kollat alla andra bolag. Men efter tre dagars ringande så fick man ner nästan 8000kr. Det är så tids krävande o teckna en försäkring.... Best i Test =====BMW 7uan |
|
|
Bröder, jag inser till min stora förskräckelse att vi har blivit bedragna. Det får ju inte skilja mellan 11 - över 20.000.- på samma bil (jag antar att 740 och 750 går i samma klass). Jag säger som den gamle kommunistledaren Hermansson "någon jä-la ordning måste det vara i ett parti" Finns det någon som vet om man kan försäkra i tex specialförsäkringar typ veteran eller dyl? |
|
|
Min nuvarande 750 import 1996 ville LF ha 14800 halvförsäkring/helår. Min förra 750iL import 2001 nöjde man sig med 9900 kr/helår. Förklara det om ni kan, LF kunde det nämligen inte! En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
| På tal om sjuka försäkringspremie: det är billigare för mig att försäkra en Honda NSX än en BMW 540. Fattar inte hur försäkringsbolagen är funtade när det är lägre premie på en ren sportbil än på en bruksbil. | |
|
Näe, det är en stort jävla gapskratt!!!!!!! Bolagen bara höjer och höjer varje år. Inga skador får dom betala på min bil så här långt. Dom kommer att få en reäl match i höst när min försäkring löper ut...... "BMW make the world faster" |
|
|
740 och 750 går i samma klass hos LF i alla fall (kollade innan jag köpte bilen). Betalar ca 8700 Helår på LF, de var billigast när jag kollade! Dyrast var IF med >19000, Samma förutsättningar givetvis. Trodde jag skulle få bra villkor hos Trygg-Hansa där jag haft 525:an i 6 år, men icke. Dessutom har de en extrem inställning till privatimport, liksom flera andra bolag. 525:an är billigast i T-H annars hade jag bytt direkt. Bilfirmorna som står för merparten av beg import till Sverige har inte alls samma krav på sig som privatimportare...Sjukt! Dessutom blir bilen "Svensksåld", = inga bekymmer hos försäkringsbolagen. Sv-såld i annonser = "svår-såld" för mig! Bilhandlare och försäkringsbolag är i maskopi med varandra för att skydda bilhandlare och att försvåra för privatimport. Håller med Thomas D - Upp till kamp bröder! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.