AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
810

Extraktorgrenrör och Egrventil!!!!!!

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag håller på att byta till extraktorrör på min e21 323i-80.Men är lite undrande över hur jag ska göra med egrventilen? Röret till den sitter ju i originalgrenröret så jag förmodar att jag måste modifiera extraktorn.För att bara skippa egrventilen är ju inte att tänka på då får väll besiktningen tuppjuck.Någon som gjort denna modifiering? Jag är tacksam för alla förslag.

hjorten
BMW-Yoda
Skit i EGR-en jag tog bort den på min 7-serie, hällde i K-sprit. Dem brukar inte rota i det om värdena är bra.

BMW-Yoda
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
Tjena hjorten!

ventilen du pratar om är ingen EGR ventil, utan en pulsair ventil! skillnaden är att en EGR ventil kan besiktningen kolla så att den är hel genom att koppla en vacuumsug till vacuum slangen. men en sådan finns inte på pulsairventilen. på min 323 E21 så pluggade jag rören men lät dem sitta kvar och då sa besiktningen inget! och sen tog jag bot hela och besiktigade och sa de inget heller!

nu har jag plockat bort det på min 323 E30 också men e j besiktigat ännu, men när jag frågade på besiktningen så sa de att det stod så här i lagen: "det ska finnas möjlighet för avgasreningen att kunna fungera". och det innebär att de bara kollar så att slangarna är hela!

avgasreningen på E21 gör ju ingen skillnad på avgasvärdena heller, och så kopplas den u bara in på högsta växeln.

så jag hade nog provat att besiktiga, funkar inte det får man sätta dit det provisoriskt så "det ser ut att kunna fungera"! lycka till //Martin

323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.