|
|
|
|---|---|
hush |
har letat inlägg, hitatr massa, men bara från -91 och uppåt typ. jag har en 525 -88 som jag ska byta olja+filter på idagarna, men vet inte avd jag ska ta för olja, filteret köper jag på bmw iaf. nån som har några tips på vilken jag ska ta? får gärna va hyffsat pris och så, men vill inte ha nån skit från biltema. sen skulle jag behöva veta om det e nå¨n som kan svara på hur mycket olja jag ska ha i. ca 5 liter kan jag tänka mig, men nån som vet mer än mig kna väll svara? :) hush |
|
Antal liter är 4.25 inklusive filter. Olja till en 525i-88, antagligen långmil?, borde kunna vara en högklassad (API SJ eller SL) syntet 5W40 (exvis OKQ8) eller 5W50 (Mobil) eller varför inte en högklassad (API SJ eller SL) delsyntet 10W40. Mobils delsyntet 10W40 är mycket bra, likaså OKQ8's med samma viskositetsindex. Undvik dock syntet med 0 som kallindex. Själv kör jag på delsyntet 10W40 och det fungerar utmärkt. mvh MW-Guru |
|
|
Varför skulle han undvika 0 som kallindex??? *BAWORAK* |
|
|
Kallviskositeten kan ALDRIG bli för låg! Det är bara positivt för då kommer oljecirkulationen igång snabbare och slitaget minskar (mer än 90% av allt motorslitage sker vid starterna). Däremot kan det vara lämpligt att inte välja för lågt varmviskositetsvärde i en äldre/sliten motor (t ex 0W20, 0W30 eller 5W30), men då är det siffrorna efter "W"-et som är intressanta! Annars är det helt riktigt att det är dumt att välja en olja som har lägre kvalitetsklassning än API SJ och ACEA A3. Ännu bättre är det givetvis om oljan är API SL-klassad. Är oljan dessutom BMW-longlifeklassad, är det en mycket bra olja. Lämplig viskositet kan vara 0W40, 5W40, 5W50. I övrigt spelar märket mindre roll. Köp den som är billigast om du hittar flera sorter med rätt/samma klassning! (I detta fall kan jag bara påpeka att Biltemas 5W40-olja är en mycket prisvärd och bra olja, den är inget "billigt skit"!) Här finns det lite att välja på: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
hush |
tack, skulle dock vilja se svar av MW-Guru med motovering eftrsom ni sa helt olika rörande "0 som kallindex" :) tack |
hush |
Och ja, bilen e långmil, gått 23500. nått emr jag ska tänka på vid oljebyte? |
|
Jag är också lite intresserad av svaret! ;o) Misstänker att han har missuppfattat viskositetens inverkan lite... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan väl så vara att en 0W/? olja oftare är A1 klassad än A3 klassad..dvs för modernare motorer som konstruerats för denna olja för lägre bränsleförbrukning(brukar börja med 0W/? en sådan olja). En M20 från 80-talet kanske inte är den "modernaste" maskinen idag :) Bara en gissning vad MW-guru menar när han skrev så.. Mvh Janne. |
|
|
Första kommentaren blir naturligtvis om det som jag tydligen missade att skriva. Ni som vill undvika för lågt varmviskositetsindex på äldre motorer har naturligtvis helt rätt!!! En 20 eller 30 olja torde inte vara det bästa i en gammal långmilare, bättre med 40 eller 50. Sedan angående det beryktade kallviskositetsindexet, här ger jag blanka tusan i vad exvis oljebolag och dyligt rekommenderar. Jag går på vad ett antal motorrenoverare säger kombinerat med vad jag själv upplevt. Vad har jag då upplevt?? Jo, min gamla 325i-E30 protesterade mot Castrol SLX 0W30 på så sätt att den väntade ca 6-8 sek med "att släcka" oljetryckslampan, och detta när motorn var KALL. När motorn väl var varm var det inga större problem. Efter byte till en 5W50 försvann detta problem. Liknande symptom kan jag även se på min nuvarande bil, där 0-olja lättare försvinner förbi oljekanisterns backventil ner i tråget varvid den vid start väntar några sekunder med att släcka lampan (den börjar med att fylla kanistern). Om nu de beskriva symptomen indikerar ett för lågt systemtryck kan man ju undra vad exvis kamaxeln tycker???? mvh MW-Guru |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag har inte tidigare hört att det kan bli problem med 0W-olja. Däremot blev audiägare rekommenderade att använda den oljan eftersom det var ett konstruktionfel som gjorde att ventil(lyftarna) annars knackade vid start. Jag har hört att taxibilar har börjat läcka olja när de använde syntetolja, och att det skulle ha något att göra med lägre viskositet. Denna tråd är nu snubblande nära att hamna i debatten syntet/ickesyntet snart, och det har det ältats så mycket i förut. Jag tror på 0W-oljan, särskilt på vintern då kallstarterna sliter ordentligt på lagren. I allmänhet får man inte glömma bort att det alltid har varit oljetillverkarnas dröm att nå 0W50, och nu finns det många fabrikat som är nära. Jag vet inte om någon säljer 0W-50 än. Samtidigt ska ju också kvalitetsklassningen vara tillräckligt hög. Biltema har också en 5W-50 olja som jag varnar för, eftersom API-värdet var bara g eller h har jag för mig. 5W-40 använder jag själv, men jag köper inte Biltemafilter. Jag såg en laboratorietest av oljefilter en gång, och den visade klart skillnader mellan kända och andra märken. Använd aldrig "billighets"-oljefilter! Däremot behöver man inte köpa BMW-filtret. Ex Mann-filter är OK. Om jag inte kom ihåg fel står W för winter, dvs kallstartsviskositeten. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
MW-Guru, Vill inte påstå att 0w-olja passar i alla bilar, tvärtom så är det väldigt skiftande egenskaper olika motorer kräver. Vad man däremot bör fundera över när det gäller oljetryckslampans lysande vid start eller ej, är att syntetisk olja med lågt viskositetsvärde har 40-50% lägre friktionstal än en tjock mineralolja. Detta kan avspegla sig på oljetrycksmätaren men utan att ge sämre smörjning i verkligheten. Vad vill jag komma till med detta då? Jo, att byta till en tjockare olja för att oljelampan lyser längre med tunn olja vid start betyder INTE att du får bättre kallstarter. Tvärt om. Vad gäller smörjningen för övrigt så bör varje motor anpassas med rätt viskositet ifråga om toleranser, temperatur och belastningar. |
|
|
En A-klassad olja skall man inte använda i en motor som inte är avsedd/gokänd för den oljan! Utvecklingen går nog åt andra hållet faktiskt! Oljorna börjar bli smalare rent viskositetsmässigt. De flesta biltillverkare börjar gå mot 0W30 eller t om 0W20! Utvecklingen beror delvis på att en tunnare olja (både kall och varm), ger lägre friktion i motorn, vilket leder till lägre bränsleförbrukning. (någon/några procent, vilket är rätt mycket i ett samhällsperspektiv!) Utvecklingen av oljorna (och framförallt additiven i oljorna) har lett till att moderna oljor behåller oljefilmen intakt trots att viskositeten är lägre. Enkelt uttryckt: Oljeilmen är tunnare men starkare i modern olja, i förhållande till äldre typer av olja. Det är lite lätt att lura sig själv genom att referera till hur bilen beter sig när man kallstartar den. Den enkla slutsatsen är: en tunn olja (kallviskositet) gör att motorn skrammlar/låter, därför måste jag ha en tjockare olja (kallviskositet). Det som troligen har hänt i ditt fall MW Guru, är att varmviskositeten har varit lite för låg. När du sedan har stängt av motorn (varm) har för mycket olja runnit ner i tråget. Det är nämligen när oljan är varm (och mycket tunnare än när den är kall), som den "farliga" avrinningen sker! När oljan är kall, är den alltid tillräckligt tjock för att lämna en tillräckligt tjock oljefilm på/mellan metalldelarna i motorn. När du gick upp en klass i kallviskositet gick du även upp två klasser i varmviskositet! Troligen är det just den högre varmviskositeten som har spelat in positivt här... Att en tunnare olja ger ett lägre oljetryck är riktigt, MEN den flödar bättre och det paradoxala inträffar: smörjningen ökar. Flöde är svårare att mäta, därför mäter man trycket, som kan bli lite missvisande om det är smörjningen man vill mäta. Kan bara hålla med om att man aldrig skall snåla på oljefilter! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
A1- skall det givetvis vara i första meningen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
hush |
shit, nu vet jag ju ännu mindre än innan, kan inegn ena era svar och ge mig en hint på vad jag ska köpa? hälfen av det ni skriver om fattar jag inte ;) tackar |
|
Då ger jag ett konkret förslag! ;o) En helsyntetisk olja med följande klassningar: SAE: 5W40 (alt 0W40, 5W50) API: SJ (eller ännu bättre API SL) ACEA: A3 Är oljan dessutom BMW-godkänd (special oil eller longlife), är det en mycket bra olja. Märket på oljan spelar mindre roll om ovanstående klassningar är uppfyllda. Köp den billigaste oljan med ovanstående klassningar. (oftast kan man finna något oljemärke som har kampanjpris någonstans, t ex har Mobil 1 sålts på EKO för 300kr för en fyralitersdunk... kolla olika biltillbehörsfirmor och bilkedjor (volvo har rätt ofta "oljekampanjer")) Här finns det en hel del olika oljor att välja på: Länk Hoppas du blev klokare! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
hush |
hmm, ok, diskuterade detta med en kille som sa att 10/40 lät mer lämpligt pga att det är en så gammal motor. men jag vet inte, ska läsa och fundera lite mer, har några dar kvar tills det ska bytas :) tack |
|
En 5W40-olja är lika tjock som en 10W40-olja när de är varma. Däremot är en 5W40-olja mer lättflytande/pumpbar när den är kall. I det hänseendet är det bara fördelar med en 5W40-olja! Fråga varför en 10W40-olja skulle vara att föredra! Troligen kommer han att säga att den inte är så tunn som 5W40-oljan, vilket altså inte stämmer! (det är varmviskositeten som är intressant, inte hur oljan är i flaskan!) Mvh |
|
hush |
ok, tack :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.