|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om man plockar man bort kattarna måste man ställa in motorn då? Eller är det bara att ta bort dem om vill det. Har sökt men ej funnit något svar. Varför rulla på 19" när det finns 20" | |
|
Det är egentligen ingenting som förändras. Motstånd och genomströmning blir i stort sett identiskt , så det ska inte behövas några mjukvaruförändringar! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
varför vill man ta bort kattarna? och vad säger SBP? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Ras.mus |
Man får lite extra klös i motorn. Min 735:a har enligt papper 211 hästar med kat. och 220 utan (det såldes en del utan oxå). Sen så kan man ju göra det billigt för sig om man har en bil från innan -89 om kattarna skulle rasa. Man bara rensar ur dem och säger att man kör utan, en bil äldre än 89 behöver nämligen inte ha kattar! gottigottgott att slippa köpa nya för x antal tusen! |
|
VillaRosa: Det ska föranleda en två vid en kontrollbesiktning om katalysatorn saknas på en bil som ska ha katalysator. Ras.mus: Förutsatt att det inte var något fel på katalysatorerna får man inte "lite extra klös i motorn" för att man tar bort dom. Reglerna för katalysatorer är exakt desamma för alla bilar, oavsett årsmodell! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Enligt SBP så skall kattarna sitta på plats och ha möjlighet att fungera om bilen är utrustad med katt från start. dvs även 1997-1988 års modell, all åverkan på kattar som upptäcks av SBPs provningsman resulterar i en stor fet 2.A! Detta enligt SBP Sundsvall. Mvh Skalman |
|
|
Jahaja så drog det iväg igen då . Formodligen så vill han ta bort dom så att han får mer flöde i rören och med det mer effekt . Tror att han monterar kattarna när han besiktar så SBP blir nöjda . Men det är bara vad jag tror =)) KONGO Bildoktorn M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Varför i hela världen skulle han få "mer flöde i rören" då? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej på er. Angående kattar på bilar innan -89 så kollar SBP endast BEFINTILGHET och inte funktion. Dom ska sitta där men om dom funkar spelar ingen roll så länge du klarar avgaskraven. Det sa besiktingsgubben som besiktade Camaron jag hade. |
|
cane |
Just det, har en 87a med kattar, har fått samma svar flera gånger på SBP: Ska sitta, men behöver icke funka. Har aldrig brytt mig om att rensa dem dock. |
|
Mer effekt Och det är en 95a ser det ut som så skit i det med före 89 osv M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Hallå jag skiter vad ni säger om om man får ta bort eller inte. Jag frågade om man måste ställa in motorn om man plockar kattarna. Detta är en -95 ans 740ia jag snackar om,jag tycker ni kan hålla er till det jag fråga om istället för att hålla på att snacka om massa annat strunt som jag inte frågar efter. Det jag har tänkt är att jag ska sätta dit ett par kattar som innehållet är borttaget i . MVH Anglia Varför rulla på 19" när det finns 20" |
|
|
Ok där ser ni . Kan nån som vet hjälpa killen eller ? M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Gör ju ingenting att det svävar ut lite. Skadar ju inte med lite upplysning i ämnet. För att svara på din fråga Anglia: Om du vill få ut mer effekt av att ta bort kattarna så måste du mappa motorn. ///Jesper |
|
Ras.mus |
Det är ju dock et forum och inte Anglia_106e's privata frågestund. Ett forum betyder att man diskuterar, inte att man svarar på en persons frågor... Som cane så är det samma sak jag har erfarit, de ska sitta där men behöver inte fungera vilket betyder att en rensad kat är ok (en rensad kat = en bit rör) Och det ger mer effekt. Enligt bmw's egna papper ger modellen utan kat 9 fler hästar så jag tror nog det stämmer... Enda saken som skiljer dem åt är att modellen utan kat har rör den biten istället. Sen varför det skulle ge mer flöde? Tja, mindre motstånd GER mer flöde! Det är faktiskt ganska självklart, eller? Sen, varför jagar man 10 hästar på detta viset? Är det inte onödigt mycket arbete för att vinna så lite? Köp en 750 istället, skillnaden i underhållskostnad får du säkert lätt igen om du skippar en massa chiptrim, öppna filter, ersättningsrör til kattar osv osv... Bara en tanke... |
|
Sådär ni kan ju hålla er till ämnet.=) Ras.mus. Jag tycker man kan diskutera frågan istället för att sväva ut annars kan man ju skita i att fråga. (bara en tanke) Det tar ju inte lång tid att byta kattarna till (tomma kattar) Men tack för svaren iafl 10 hästar dit tio häsrtar hi Varför trimma en bil när det finns F1 bilar? Det är ju frågan Varför rulla på 19" när det finns 20" |
|
|
Du får knappast några 10hk till genom att enbart plocka bort kattarna. ///Jesper |
|
|
Effektvinsten på 10hk är nog i bästa fall, och då räknad på en keramisk katalysator. Dagens metall katalysatorer har ett bra flöde så där är effekt vinsten minimal. Varför rulla på 20" när det finns 21" |
|
|
Ok så ja behöver inte bli så arga ville bara att nån som vet nått gav ett svar till killen . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Lasse Kong: Han fick ju ett svar efter sex minuter! Inget av dina sex inlägg svarade väl på frågan??? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Anglia_106e,,,,,,, Sportavgas system med "racekat" borde ge mer än att bara ta bort dom. Undrar vad Lambdasonden säger om man bara tar bort dom? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.