|
|
|
|---|---|
|
Skulle vilja veta hur ni resonerar när man tittar på värdet på M5 E34. Jag har sett flera som har bytt motor i sina M5 E34 men påverkar det värdet positivt eller negativt? Miltal som rör sig mellan 20.000-30.000 mil, och i det intervalet så har det satts in en utbytesmotor. Jag pratar nu om en renoverad eller en helt ny motor. Motorn sägs ju vara hjärtat i det hela, m.a.o. det viktigaste med bilen. Extra bra är det ju om det finns papper på att den verkligen är utbytt, om man inte kan kolla upp sådant i efterhand. Räkna med att den motorn som man sätter in går mellan 5000-10.000 mil innan försäljning. Hur påverkar detta priset på just den bilen som har fått motorn utbytt jämfört med en M5 som har originalmotorn? Givetvis samma årsmodell och någorlunda samma miltal på båda bilarna. Vad jag har hört så bryr sig inte många om att karrossen har varit med i flera 10.000-tals mil, så länge som det inte finns någon rost osv. Skulle vara kul om någon/några skulle kommentera detta lite mer i detalj och om någon har egna erfarenheter av en försäljning med en utbytt motor, med eller utan bevis på att den har varit bytt. //Schnitzer | |
|
Ingen som har några åsikter? //Schnitzer |
|
|
Om man bytt motor när bilen gått 20-30tusen mil så tycker jag att de är inge fel i de. Bilens värde måste väl öka om man byter ut en motor som gått 20-30tusen mil till en som gått 5-10tusen. Kan väl bara vara positivt tycker jag.:) |
|
|
I min bil sitter de en uttbyttes motor karossen har gått cirka 22-23000 mil motorn ska väl ha gått 13-14000 mil. Men de har jag inge papper på så de vore ju kul om nån visste om man kunde kolla hur långt motorn gått. SPAM. :) |
|
|
jag skulle gå på skick samt papper på det byta grejorna.. givetvis ska karossen vara fin tycker jag.. priset ligger på vad dom står i.. jag köpte min för 60000kr, men sen har jag renoverat min motor för 70000kr men det skulle man inte få om jag skulle sälja den, men skicket är bra o då är den lättare att sälja.. tomas |
|
|
Det är väl ungefär så jag också har tänkt, att värdet ökar om man sätter in en motor som har gått mindre än vad karrossen har gått. Sedan kan man ju inte jämföra en med utbytesmotor som har gått 5000 mil med en som har samma miltal fast med originalmotorn. Priset ska ändå ligga en bit över om man har satt i en utbytesmotor och de bilarna som verkligen har gått t.ex 20.000-30.000 mil som har originalmotorerna ska ligga en bit under. Skicket är ju som sagt också något viktigt som spelar in. Om alla andra förhållanderna är lika utom att man har satt i en utbytesmotor i den ena så kommer man ju troligtvis att kunna får mer för den än för den med originalmotorn. //Schnitzer |
|
|
Det är också en fördel om man har bra utrustning och delvis en del dokumentation. //Schnitzer |
|
| Funderar på att köpa en M5, men jag skulle inte vilja köpa en som har gått över 20000 mil utan renoverad motor (toppen) eller bytt motor. Lägger hellre 15000:- eller mer på en som har en utbytes motor. | |
|
Hmmm....ni glömmer en sak....man måste tänka på varifrån utbytesmotorn kommer!!Den kan ju ha kommit från en bil som enligt mätaren gått 15" men i själva verket längre...I mina ögon höjer inte utbytesmotor priset det minsta!De viktigaste är skicket på motorn o inte om den gått 12" eller 25"...Om man däremot får med en servicebok till utbytesmotorn där miltalet kan verifieras hamnar man kanske lite högre i pris... Richo: Tror du ÄRLIGT att det finns många E34 M5 (89-95) som gått under 15"??De flesta importare mellan 89-93 har säkerligen gått över 20" även om mätarställningen säger nåt annat...Hade själv en -90 sv-såld som vid köptillfället -01 gått 21".....De bästa e att lyssna efter konstiga ljud från motorn,glöm inte att göra detta även vid KALL motor,vissa oljud försvinner när motorn blir varm,tex små-små "knack".. Schnitzer:En sådan motor som du menar går lös säkerligen på en bra bit över 50"...så den säljaren vill nog ha mer betalt o får väl oxå det men knappast 50" mer än motsvarande bil med original motor o kanske 20-25" mil...Sen kan man alltid fråga sig VEM som renoverat motorn??En klåpare??Eller kanske en seriös firma som gör allt grundligt??Ja menar bara för att delarna är nya betyder inte det att motorn INTE kommer rasa...Felaktiga moment på överfall mm kan säkerligen leda till haveri i förtid... Som alltid så är det ett lotteri o köpa beg bil oavsett vad som e renoverat eller inte,de finns inga garantier... |
|
|
håller med dig - Dawwe - = det är skillnad mella en utbytesmotor och en utbyt motor - en utbyt motor är en motor från en annan bil med allt vad det innebär............ varvid en utbytes motor är en fabriksrenoverat motor i utbyte mot den gamla motorn och för en sådan 'switch' finns det ofta papper och en sådan bil är såklart värd mera än en bil med original motor med 20.000 mil - självklarheter kanske ?? M5touring register |
|
|
Dawwe: ÄRLIGT, så tror jag inte det! Och jag är/var intresserad av en "UTBYTESMOTOR" annars så spelar det ingen roll eller hur! Formulerade jag mig konstigt i föregående text? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.