AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.927

Särskild bensin till bilen?

Sida 2 av 2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Bra val.
Dock kan det vara lite pilligt att hitta mackar som har 98 blyfri.
Tex, JET har den inte. Men de stora har den nästan överallt.
bm
42
bmw523im
520d Touring manuell -15
Har alltid tankat på olika mackar, men aldrig på STATOIL...sorry norskar!

Förra vecka tankade jag full tank, resultat= bilen gick sämre, jag känner min bil, så det kan vi utesluta, och när det var hälften kvar så gick bensinpumpen sönder.(hörde efter ca 5 mils körning vinande ljud i kupén, och undrade vad f-n är det? jo B.pump är allergisk mot statoils tillsatser) Ikke sant? 3440:- pumpen+jobb, surt!

Länge leve Shell! och V POWER!
Det finns några trådar om detta känsliga ämne...)
Du tror inte att du (omedvetet) länge kört på samma soppa som tankbilen fyller hos t.ex Statoil? Eller vice versa.. Många tror att enbart bolagets egna bilar kör den egna soppan från det egna raffinaderiet nånstans i Sverige.. Eller rent av att de har egna tankbåtar som fraktar hit bränslet..?
Jag tror att din bränslepump hade gett upp oavsett vilket märke det stod på skyltarna vid senaste tankningen, tiden var väl kommen för pumpen kan tänkas...)

FP
bm
42
bmw523im
520d Touring manuell -15
Har någon sett en Statoil tankbil på Shell? Inte jag iaf.

Ni som har bytt pumpen i tanken, hur långt har era bilar gått?

Intressant att veta.

Massor av gånger... dvs då kör de inte med sina bilar målade med egna loggor osv.
Självklart ser man deras egna bilar också, men kanske du sett nån bil märkt STT som kör från t.ex Shell direkt till Statoil runt hörnet osv..
Läs t.ex på: Länk
Det skulle vara väldigt orealistiskt om varje bolag hade sina egna bilar att köra från nåt av de två stora raffinaderierna ut till Sveriges alla hörn.. Det blandas och köps transporter osv hela tiden. Det är samma soppa i alla tankarna, antingen vi vill eller inte, vilket knappast är något problem eftersom det är helt standardiserade och likvärdiga produkter.

FP
Vaddå hög kompression på en 535a? Den har ju 9.0:1? Tror det går alldeles utmärkt att köra på 95.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.