AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.438

Fråga till ni som har automatlåda!

Sida 1 av 2
changco
Nu när man haft bilen med automat hela sommaren har jag kommit på en sak som jag skulle vilja ända. När man kör med sportläget inkopplat skulle jag vilja att den koppla ur ABSen, då det blir mycket mer känsla och effektivare körning.

Vet någon om detta är möjligt att fixa?
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
ja du..ingen aning... borde inte bmw självka kunna svara på den frågan? mvh Daniel

---
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Lättast är nog att bara dra säkringen innan du kör ut och leker=)
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
eller koppla via en vippströmbrytare på lämplig plats på panelen. Bekvämt att enkelt kunna koppla i och ur.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
changco
Det låter som en bra lösning borde ju inte vara allt för svårt att koppla till sport knappen. Får tacka för svaret VillaRosa
ant
Hur ter sig en sådan modifikation rent lagmässigt?
Är det tillåtet att kunna koppla bort ABS-funktionen?

========
Min bil: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om funktionen är fabriksmonterad är det tillåtet (finns på äldre fordon), annars inte!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Men det kan ju vara glapp i en kabel ..........som får ABS att slå ifrån ibland...

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Kan noen forklare meg fordelen med å kjøre uten abs?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
tuffare ! :-)

"Två ton annars får det vara för min del"
changco
Men besiktningsmännen provkör väl bilen knappast med sporten inne så dom ser att ABS lampan börjar lysa, annars får man väl sätta en tejp bit över knappen :)
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
på vilket sätt skulle detta göra tuffare körning?? jag fattar inte??

mvh daniel

---
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
changco
Det ör ju helt klart mer känsla att åka utan ABS, en inbromsning utan ABS är ju mer effektiv om man är med på en hård inbromsning.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
..når man er med på en -hård- inbromsning? Man merker jo ikke noe til abs ellers? Og hvor ofte bremser man så hardt i trafikken? Og i hvilke tilfeller bryr man seg om hvordan det kjennes, så lenge bilen stopper effektivt - det må være på bane da?

Og generelt vil jeg påstå at abs i de fleste tilfeller = kortere bremselengde (hvilket jeg definerer som mer effektivt).
changco
Moten M: Man använder ju sportknappen av en anledning att man vill köra lite hårdare.
Klart man bromsar mer effektivt utan ABS. kan ju bara ta ett exempel där jag mätt upp det. När man kör halkbana kör man ju både med och utan ABS och under bromsprovet i 50kmh vart 50-0 15 meter. utan 11meter klar skillnad tycker jag.
Visa användare
167
400 Nm
118d M-sport -10 Såld
320xd -11
3.0s -77

bmwcs #2040
Är det snack om bankörning så för står jag att man vill vara utan abs ....
i vanlig /normal körning så har jag inte känt att abs´en jobbar
( förutom i vinter körning )
/ lars.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Changco: Først; hva er halkbana? Bane med is for glattkjøring eller? (Det kommer ikke under "de fleste tilfeller", på ren is og holke funker det best uten abs fordi det tar for lang tid å opprette veigrepet, hvis det i det heletatt lar seg gjøre).

På en rak strekning på torr asfalt på f.eks en bane er det mulig at det er bedre uten abs, hvilket jeg ikke er så sikker på. Mer show og utfordring er det sikkert, da det er du som fører forhåpentligvis har kontrollen selv.

Om man samtidig må svinge mens man bromsar, altså utenom f.eks et objekt i trafikken (nødbromsing, hvilket abs er til for), så gir abs bedre bromsegenskaper og derfor kortere bremselengde. ABS forkorter kanskje først og fremst stopplengde?

På våt asfalt, grus o.l. tror jeg også at bremselengden blir kortere med abs fordi bilen bremser best når veigrepet er optimalt, ikke når den sklir (dårlig friksjon).
changco
Morten M: Bilen kommer bli avställd till nästa månad för att jag banat väg för min vinterbil. Man kan ju dividera hurvida det är bra med abs eller inte, men eftersom sportklnappen är ju inte intryck såpeciellt ofta sepeciellt inte under halka. Kanske är ett litet lyx problem, men det borde ju gå eftersom m3 smg har den lösningen ialf att den kopplar ur antisladd system mm. så en lösning borde gå att få, ska hem och testa VillaRosas lösning, nu närhelgen har kommit
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Morten M:
Det beror också på vad man har för ABS-system. Det finns olika system och om jag har förstått det hela rätt så har alla E46 eller ABS-system som anpassar sig efter hur bilen svänger (alltså olika fördelning på alla hjul) vilket inte E36:an har.
På is är det inget snack om vad som är bäst. Utan ABS stannar mycket fortare. Helt klart samma sak på grusväg och på asfalt med rullgrus. Där är det mycket bättre att vara utan än med ABS om man inte behöver svänga. Hur det är på asfalt låter jag vara osagt, men det kan vara att ABS är bättre där oavsett väta eller inte.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
changco
Haglund2306: Såg att du hade en e36a, du kanske har nån bra lösning och vart ska man koppla in brytaren till ABSen? Det verkar som du har ganska bra koll på detta med ABS eller inte.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
changco:
Dessvärre har jag inte en aning om var man kan göra det. Körde inte lika hårt på den tiden som jag gör nu. ;)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.