AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.343

Tjatig fråga: Turbo... ;-)

Sida 1 av 2
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Okej, jag vet att frågan nästan är uttjatad, försökte söka men
hittade f-n inget som tillfredställde min nyfikenhet..

Till frågan!

Ponera att man skulle bygga sig ett eget grenrör, montera dit en
turbo, och endast ladda säg, 0,3-0,5 bar, skulle detta ge
en effekt ökning? eller måste man fixa häftigare sprut, mappa om motorn, sänka kompet mm mm?

tacksam för svar!

// Kalle

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

sök så här. turbo AND 325. till exewpel... eller turbo AND spridare. Finns säkert över 100 trådar där ämnet diskutterats. Lycka till!
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
0,5 ger effekt som du garanterat kommer att känna... men du måste på nått sett få mer bränsle...Tex ett hemma byggt tillskottssprut.. kan hända att du klarar dig på org tändning

Min bil!! Länk
ra
976
rawsezx

Okej, tack för ditt svar limmet, men frågan kvarstår fortfarande.

Jag omformulerar den, om man bara monterar dit en turbo, inget annat (så som häftigare sprut mm).

hur mycket kan/vill jag ladda för att uppnå bästa effekt? :)

ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
utan intercooler och tillskottssprut så tror jag inte att du kan komma så långt om du ska köra med origspridarna !
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
Dina spridare kommer inte räcka , du kommer spika sönder motorn satsa på att byta till större spridare samt lmm o en prog btr kanske du ladda 0,4 men hur kul e de ?? tror orginal spridarna pallar 220 hk
ra
976
rawsezx

Okej! satt och funderade på hur mycke arbete man behövde lägga
ner på ett überbudgetbygge, då kan jag alltså dra slutsatsen, att man måste först och främst måste skaffa sig större spridare.

Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
Spridarna kommer nog bli det minsta problemet....
ra
976
rawsezx

ok... vad är det största problemet då? :)

Jo
744
Jonhny
745 -85
Spridarna kommer vara en stor del av problemet. Eller så löser du det med högre bränsletryck, extrasprut.
Jag har åkt med i en bil som laddade 0,4 bar utan någonting gjort med motorn i övrigt. Original spridare, bränsletryck osv. Den gick bra upp till 4500 rpm då det började spikade ordentligt, killen släppte gasen och drog på igen. Det gick liksom att jucka fram den med gasen på ettan o tvåan. På trean började den ladda som den skulle och då gick det inte lika bra längre. Med G-techen inkopplad gjorde den låga 6 sek till 100. Mitten 14 sekunder på kvartsmil, kommer ej ihåg exakt. Även kvartsmilen mättes med G-tech. Den gick inte att köra med i praktiken. Toppen fick renoveras om jag inte minns fel.
ra
976
rawsezx

Jonhny: Tackar för ditt utförliga svar, äntligen kan jag med ro slå mig ner i tevesoffan och fundera ut nästa fråga! ;)
svintoleffe
jag vet om att laddar du bara en 0,4-0,5 så kan ska du helst sätta en progresiv bränsletrycksregulator, då klarar du dig säkert.

Leffe
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Vad är/gör en progresiv bränsletrycksregulator?

Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30)
Den höjer bränsletrycket med mer än vad du laddar, tex 1:2.
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Bäckis: Vad kostar en sådan då? annars funkar det väll bra med spridarna från en 535? eller ska man ha 325ans orginal och koppla in extra spridare vid ett vist laddtrck? vad är "smidigars"?

Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30)
Franke
Kop ett ombyggnadskit fran www.alutech.se.
Kostar 775kr inkl moms.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hallå.

Skulle det kunna vara så att folk här menar att man kan ladda 0,3-0,5 bar och endast uppgradera motorn med (förutsatt att man har en turbo monterad också) större spridare, lmm och en proggressiv bränsletrycksregulator så skulle det fungera utan att spika???? alltså utan att mappa bilen eller något liknande (tillskottssprut)??

/Richard
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
rawsezx: Det skulle nog inte sitta helt fel med en intercooler eller i brist på sådan, vattentillskott. Jag menar, du måste kyla laddluften. Om det är 320:in du ska bygga på så har du bättre grundkomp för att klara mild överladdning än du har på 325:an. Du sa inte vilken motor du skulle bygga på..

LMM:en är ett stort problem i turbo-sammanhang, tyvärr är den svår att göra sig av med utan att helt förkasta originalstyrningen av motorn.. Man vill ha MAP-sensor som mäter trycket i insuget istället.

I övrigt för er som funderar över överladdning (turbo/kompressor) så hoppas jag ni läser på lite innan ni börjar meka och spikar sönder motorn eller sladdar av vägen när ni får släpp på bakhjulen i 150 km/h.
En snubbe som heter "A. Graham Bell" har några böcker i en serie som heter ".. Performance Tuning" och en specifikt för överladdning. Mycket läsvärda böcker, men endast för de seriösa.

Bmw ludde
Det funkar väl att placera LMM:en före turbon?, en relativt billig lösning med ett annat sprut är en prog. bränsletrycksregualtor, större spridare, samt mappa med smt6. Då får man ett "mappbart" sprut för ca 5-6k.

Mvh Ludde
Länk
Stor turbo, 535LMM, 350cc+ spridare, progressiv BTR, backa tändingen (vrida fördelaren/ MSD boost retard) ladda 1kg och få ca 300 på bakhjulen:)
Och tajtare gap på stiften. Det blir svårare för gnistan att gå igenom luft/bränsle-blandningen ju mer man laddar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.