|
|
|
|---|---|
|
Har haft bilen inne på framhjulsinställning ett antal ggr.. Killarna inne på däck firman har vinklat om det så ratten står rakt när hjulen står rakt minst 10 ggr.. Men så fort man kört en liten vända så lär man hålla ratten lite svängd till höger för att det skall gå rakt. Firman har gett upp, dom kan inget göra.. DOm har kännt på bussningar och allt som kunde tänka sig. Men allt ser ut som det skall.. Hjulen är inställda riktigt, men man vill gärna ha ratten rak. Vad är detta? Min enda förklaring, "Hunted BMW". Eller något annat,................? | |
D-diddy |
kräv pengarna tillbaka och åk till en annan firma. David |
| Fick en gratis om ställning på min andra då så... Men problemet består dock.. :D | |
ErikNilsson |
Ställ bilen med hjulen rakt fram (då din ratt står lite till höger), skruva av ratten och skruva på den så att den sitter rakt???? |
| NJa.. Vågar mig nog inte på det.. Då blir man kanske skjuten av en liten Airbag.. :P | |
ErikNilsson |
Förstår, sorry! Men däckfirman borde väl isåfall kunna göra omvänt. När hjulen står rakt fram så sätter de ratten lika mycket fel på andra hållet så borde den väl hamna rätt när du har kört i några rondeller? |
|
BMW tar alltid av ratten när de gör hjulinställningar om den står snett. De är dock därför de tar 1500 kr för en 4hjuls inställning och inte 600 kr som vilken annan däckhlandare som helst. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
| Jo precis.. Dom förskte faktiskt ställa den i omvänt läge eller vad man skall kalla det.. Men den gick tillbaka i ordinarie läge iaf.. Det e spööökligt mysko. | |
|
Har samma problem på min. Jag har gjort 3 st hjulinställningar men det blir inte bra...Så man kanskje borde ha gått till BMW direkt och fått det riktigt gjort istället för att lägga ut 500 kr flera gånger och inte bli nöjd.. Gött att köra BMW Länk |
|
| Men fråga är.. Är det ett enkelt fel nån bussning eller vad? | |
|
Nu kanske minnet sviker mig men i mitten på -80talet jobbade jag på en mindre allbilsverkstad och när jag var med och gjorde framvagnsinställning där så började man med att ställa ratten rak och därefter justera in framvagnen,kan inte påminna mig att det lämnade en bil under det året jag var där utan att ratten var centrerad när hjulen pekade rakt fram. Mao måste dom ju kunna ställa ratten rakt,justera ex. höger hjul mot bakhjulet och därefter justera in vänster mot höger. Eller har jag missuppfattat något,är det inte så lätt? Henrik |
|
|
Fanken vet vad som är fel på din bil, men här är ett tips iaf: På min gick den främre bussningen till bakre bärarmen sönder, vilket resulterade i att bilen blev svajjig och stötig att köra, och dessutom skrapade det i guppen. Som en liten biprodukt stod dock ratten snett några grader åt höger, fasten bilen gick spikrakt! Kan tänka mig att det räcker att den bussningen skall vara lite utsliten, eller kanske har lossnat en smula för att ratten ska bli "lite" sned. Eftersom denna bussning sitter i bakvagnen kan dom ju ha missat den då dom kollat? Bara ett tips, men det ger iaf det fenomen du beskriver. // Björn |
|
|
Samma symptom hade min bil innan jag bytte spindelleden, svaga darrningar i ratten och ratten lite åt höger. Hissa upp bilen och känn på spindelleden. |
|
| Främre bakvagnsbussningen är det garanterat inte.. För de har jag bytt redan.. | |
| Henrik: SOm du säger, så gjorde dom.. Centrerade ratten sedan ställde in hjulen... Men efter att kört en bit går blir ratten lite sväng till höger fast hjulen går rakt endå.. Det e de som är konstigt.. | |
|
Läste att "wendtan" säger att BMW tar 1500 för 4-hjulsinställning... jag behöver en inställning på lillbilen (316g) då den troligtvis varit på en trottoarkant av förre ägaren (Sthlmsstad). Ringde därför alldeles nyss till Bilcentralen i Sätra här i stockholm och de skulle ha 2500:- enbart för framvagnsinställning! Oavsett modell/årsmodell på bilen!!! Det låter ju sjukt mycket om en vanlig verkastad tar 600:- för en 4-hjulsinställning! Var kan man få en billigare inställning? |
|
|
Ringde nu till Borgs Bil i Vällingby (också BMW handlare) de skulle ha 1300:- för samma operation... 4-hjulsinställning visade det sig att det var iof. Undrar varför bilcentralen ska ha nästan dubbla priset... får man vad man betalar för eller? Dvs billigt = skräp och dyrt = kanon?! |
|
|
Det behöver inte vara skräp för att det är billigt.. Men dom som gör riktiga inställningar ordentligt tar oftast av ratten.. Och det gör det krångligare eftersom det finns en Airbag där.. Sedan finns det de som kör på timmpenning och inte har några fasta priser. Men 700:- för en 4-hjuls är nog lika bra som den för 2300:-. Den verkstaden borde bli anmäld. Eller dom kanske helt enkelt inte vill ha några jobb?? Var iofs och fick en muntlig offert på 4hjuls, av en riktig verkstad.. ca 700:- Beroende på om något krånglar eller så.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.