AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.256

Ställa när automatlådan skall växla?

Gl
16
Glenn K
520d Touring -10
Goddag kära lika tänkande BMW ägare

Ett tagsen man skrev här på Forumet då pärlan, (328: an) bara går & går.

Dock en sak undrar jag över....

Kan man ställa in när Automatlådan skall växla vid Kickdown???

Har sökt på forumet utan resultat.
En del skriver att de tycker den varvar ut för länge på varje växel
en åsikt som jag delar.
tycker att de sista 500 varven inte tillför något vid en acceleration, känns bara som att motorn varvar ut i onödan = pressar onödigt på motorn. Det är bättre att ge fullas utan Kickdown.

Min 5 stegs automatlåda är drömmen att köra, har ägt massa Manuellt växlade bilar (Passar min hårda körstil) men fan vad grymt go denna automatlåda är......
Man får bara lära sig växla med gasen, (ni intelligenta vet vad jag menar).

Jag förmodar att det handlar om att programmera om den,
har läst här på forumet att varv tiderna har förändrats på bilar vid chipstrimning.

Går det att ställa när den skall växla????

Kör som fan!
Gl
16
Glenn K
520d Touring -10
Hmm, inte ett svar........

Ingen som vet ???
zi
230
zigge
740iA -96
Anledningen till att det varvar så länge beror på en enkel sak, nämligen att motorns varv skall landa på ett varvtal EFTER växling till nästa växel.

Så det du känner som förlust av acceleration de sista 500 rpm'en, tas igen av att motorn drar bättre efter växling.

Moderna lådor styrs av elektronik, men även av mekanik. Att programmera om lådan går i vissa fall(SAAB), BMW vet jag dock inte om det är möjligt på.

Äldre lådor innebär en ganska omfattande mekanisk modifiering, och är knappast lönt om man inte råtrimmat maskinen.

Vill man styra växlingarna är det annars enklast att växla automaten manuellt.

Zigge
zi
230
zigge
740iA -96
Förtydligande:

Jag menar alltså att motorn skall landa på ett varvtal SOM GER SÅ BRA VRIDMOMENT SOM MÖJLIGT efter växling. Klart att motorn landar på ett varvtal......

Zigge
changco
zigge: När man växlar manuellt med automaten, drar den väl ändå till varvstopp sen växlar den om man har gasen i botten. Men är ju inte så jobbigt att släppa kicken när man tycekr är lämpligt så den växlar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.