AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
970

Funderar på att köpa 540

ma
57
maskinisten
530iAT -01
Hej!
Funderar på att byta upp mig till en 540, touring förstås.
Provkörde en -98 i Lund i förrgår. Mycket trevligt, men....
Är alla E39:or rostiga vid tak-kanten, där dörrlisten ligger an, denna var lacken helt bortnött på. Dessutom var den rätt sunkig i allmänhet, trasiga inredningsdetaljer, knölig bakdörr, osv. Tvivlar lite på mätarställningen (11400), eftersom bl.a ratten var blanksliten.
Tacksam för kommentarer.
an
9
anders4
540 iA -96
320-83 E21
Hej
Tvivlar verkligen på de milen. Min bil har gått 19000 mil nu och det finns absolut ingen rost på sådana ställen. Visst är det stenskott i lacken på huven men det är ju normalt. Tror nog att den 540 som du kollat på har blivit väldigt vanvårdad.
Hej jag har en 523ia-99 som har säkert gått 15000mil men det finns inga som helst rost angrepp men som de flesta import
bilar så har den små små lackskador på huven vilket kommer av att det går oftast så fort på autobahn så små gruskorn gör även dom lite skada.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Den bilen måste ha varit billig! Givetvis så har du råkat ut för ett ovanligt undantag. Ja! det finns beemerägare som kan missköta bilen.

När jag var i faggorna och skulle köpa min så var jag runt och provkörde 12 st 540, 10 st 528, 6 st 523, alla var mellan 96 -98. Det som slog mig var att det var två läger. Antingen var de "sunkiga" eller så var de i toppskick (i förhållande till ålder) dvs de två ytterligheterna. Visst fanns det stenskott och en och annan repa på de i toppskick men det kan man förvänta sig av bilar som är 5-7 år gamla med allt från 10 000 mil - 14 500 mil.
Det jag också märkte var att alla säljarna av toppskicksbilarna var väldigt prismedvetna, dvs priset var väldigt differentierat i förhållande till de "skador" som fanns. De var också väldigt svårprutade. Priserna för de i toppskick var dock relativt koncentrerade.
För sunk bilarna så var läget lite annorlunda. Det som skiljde mest var prisvariationen. Den dyraste sunkisen var dyrare än den dyraste toppskickaren!!!!! men den billigaste var också billigare än den billigaste toppskickaren. En annan sak var att säljarna av de sunkiga var mindre prismedvetna men att de var lika svåra att pruta.

På de flesta så var lacken bortnött vid dörrkarmen men grundlacken var intakt. Ingen av de jag tittade på hade rost vid det stället. Däremot hittade jag 3 st Touring med rost på bakluckan (alla 98:or) och en sedan med antydan till ngt rostliknande innanför tanklocket. I övrigt så var alla bilarna rostfria.
Jag såg ingen bil som var helt felfri i lacken men att de flesta var i väldigt god lackkondition. Nu är jag ganska tolerant mot en och annan lackskavank i form av nyckelrepa vid dörrhandtag, stenskott, en och annan lackskada med okänt ursprung. Det är ju trots allt "gamla" bilar med några mil i både sommar och vinterväder.
Prisbilden är ju också därefter. Det vill säga om bilen var helt felfri så skulle priset vara betydligt högre.

När det gäller interiören så var den överlag väldigt god med undantag för de som var mätarskruvade. De hade en förslitningsgrad som låg långt över miltalet på mätaren men troligvis helt normal förslitning om man visste det riktiga miltalet. Det var endast en som var fullständigt supersunkig invändigt, men den hade gått som "kiss och bajs och spymaskins (läs;barn)" fraktare åt ett privatkollektivdagis som hade haft bilen pga tryggheten. Den bilen var i övrigt i toppskick.

Av alla bilarna jag tittade på så var det ingen som hade några större allvarligheter med avseende på saker ur funktion.
De flesta var servade enligt intervall. Vissa oftare och vissa som låg i väl längsta laget mellan intervallen.
Några saknade dock servicebok men det gick och verifiera via de serviceverkstäder de hade anlitat.
För de mätarskruvade så var det en som ej hade en korrekt bok med avseende på årtalet boken var tryckt kontra bilens årsmodell. De övriga hade korrekt bok på den punkten. En annan hade dock misstänkta signaturer och stämplingar. Ingen av de skruvade kollade jag elektroniskt då jag ej var intresserad pga att skicket var alldeles för avslöjande för att gå vidare med. Visst kan jag ha gjort fel i min bedömning men då det fanns så många och välja på så finns det ingen anledning att acceptera vad som helst även om bilen skulle vara billig (hur nu 135 000:- för en 97 kan anses billigt)

Nä! Det finns gott om bra bilar att välja emellan så det är bara att gå vidare.
Har du lust så kan du ringa mig så vi kan bestämma en träff för provkröning och översyn så att du får en uppfattning om vad man kan få om man bara letar lite.
Om inte annat kan du använda bilen som referens i ditt sökande.
(Den är billig;);))

Om inte så lycka till och ta det lungt. Jäkta inte utan ta tid på dig.

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Kävlingepågen: Jag tror inte att du gjorde fel...känslan man har i magen är mycket värd i alla avseenden.
Tycker man att något inte är normalt så är det i regel inte det. Man får alltid utgå från egna värderingar.

Maskinisten: Ta det lungt - den rätta bilen dyker upp. När du tycker att den gör det - kolla upp den noga. Det finns tips här som du kan använda dig av.
Ta en kväll och använd sökfunktionen - du får reda på massor.

Lycka till!

Mvh

/NP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Importskabb låter det där som och dessutom mätarskruvad så det ryker om det, hitta en annan bil. Diverse bilförsäljare i Karlstads-, Eskilstuna-, Malmö- (inga nämnda, inga glömda) mm trakterna som figurerar här på forumet gör ju inte det enklare att påpeka importbilarnas fördelar. Se min dagbok där jag hjälper Adam leta 540. Det kan nog vara lite hjälp för dig. Länk
Mvh
Asken
BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
som det nämts tidigare, gå och titta på masser först, spec hos BMW i sverige så får du en uppfattning hur dom ser ut vid vissa miltal. För bilar där är visseligen dyra men de e inge fuffens med milen. Jag gorde så innan jag köpte min E39. Sprang och bara tittade för att få en uppfattning hur dom såg ut. Men se väldigt noga på bakluckerna, va hos BMW i solna och tittade på en 523iT-99, snygg och frääch 8200mil tills jag tittade noga på bakluckan "ROST!"
På TOYOTA i rissne står en 523it-99 11000mil, Rostig bak lucka
Va och tittade på en 528it-97 7000mil bytt baklucka pga rost
men där såg jag att även framdörren hadde börjat rosta (ej omlackad) och alla bilarna va svensk sålda!!!
Om du ska importera en bil så titta på BWM.de, och sök på den modellen du söker.
För jag tror nog att köper du en bil därifrån så blir du inte lurad eller nått, visseligen e dom lite dyrare med......
Fint att du är diskret asken... ;-)

Maskinisten: Kan bara önska dig lycka till, det är skitsvårt att leta bil ;-(

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tillägg bara.

Även om det är rost på bakluckan så behöver du inte rata bilen ändå. Speciellt inte om allt annat är rätt.
BMW har stor goodwill tolerans på just bakluckor tom 98 års modell. Det enda är väl om man har en bil med "fel" färg så kan det bli lite skiftningar om man tittar snett bakifrån menmen är priset rätt så.

BMW har problem med rost på baklucka på touringar och med kattarna och även i viss mån Navienheten. Så de delar byts oftast utan knussel.

Hittar du en som du verkligen vill ha men att den har rost på bakluckan så åk till närmsta BMW dealer och be dem ta ett foto för goodwillhantering av dem i munchen (via de i STHLM). Om du få OK "..Vi byter ut luckan på goodwill" så köp bilen.

BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Klart att BMW e rätt, men köpa en bil för 150-250 tusen och leta efter rost!! vart så ned stämd när jag såg de. Fast de e ju klar ingen e ju perfekt fulltut.....
Men de finns ju inge annat märke man kan köpa!! :O)
Mer BMW åt fålket!!
LN
497
LNBT
S6Plus
Köp en A8 om du inte vill ha rost. Jag tycker också det är för jävligt med rost på sådana dyra bilar goodwill el. ej.

Jag skulle köpa en så ny som möjligt av E39 för o säkerställa kvalitén. Jag tycker inte de tidigare E39 uppfyller kraven.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.