AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
981

Motorvärmare 750 E32?

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Är de nån som har löst de med nån slangvärmare eller nått?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Är också intresserad av lösning på denna fråga!

Slangvärmare rekommenderas tydligen INTE av BMW, men det finns och fungerar hjälpligt.

Kan man på något vis utnyttja att det finns en bensinvärmare.. utan att behöva köra den?
LN
497
LNBT
S6Plus
Det finns ju kontaktvärmare till V8:an på Defa. Kanske de passar till 12:an.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Har vanlig (blockvärmare) på min. Den satt dock monterad från start så allt jag vet är att det bevisligen finns även till 750.

Mvh
Skalman
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo, det finns, men kostnaden blir tydligen fasansfull för att få den monterad.. Dessutom är själva grejorna svindyra!

Någon som vet om det är möjligt att göra det själv?
mr
68
mr horsepower3
550i -92
750ia -91
det går faktiskt att sätta slangvärmare på dom men man får värma en timme extra för att få bra med värme i kylvätskan se också till att ha ordentligt med glykol för om det fryser i kylaren så spränger man slangen, jag monterade min värmare på förra 750 mitt på den nedre kylslangen funkade kanon, det finns blockvärmare också men det kostar skjortan att montera eftersom man måste lyfta bilen ifrån motorn för att komma åt grejerna är inte dyra men det är inte värt jobbet och pengarna, även om du kan göra det själv...jag rekomenderar dig att sätta dit en slangvärmare..

mvh jonas
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Var och snackade motorvärmare med yrkesfolk häromdagen. Givetvis snackade vi inte om just 750:n, men vi snackade endel slangvärmare rent allmänt, då jag funderade på om det var en lösning till Audin. Alla jag snackade med rekommenderade så långt som bara möjligt att använda blockvärmare, då dessa är billigare och funkar bättre. Det som verkar vara kostnaden på 750:n är monteringen, så klarar man att göra det själv, trots grönjävligheten, så är nog det ett vettigt alternativ.
Ska man ha slangvärmare så ska det enligt alla dom jag snackade med vara av den nyare varianten med termostatstyrning, då dom andra oreglerade (som visst fortfarande säljs) har en tendens att grilla av kylslangarna. Inte trevligt att komma ut när det är minus svinkallt och kylarvattnet ligger i en pöl under bilen. Merpriset för en termostatstyrd gentimot en konventionell slangvärmare är runt 4-500:-
Effekten hos en slangvärmare är lägre än en blockvärmares, så att den behöver en extra timme på sig kan mycket väl stämma. Då kan man ju även räkna lite på elförbrukningen, om man kör värmaren från ett eluttag som går på ens egen elräkning.

Hoppas detta kunde tillföra något, även om det inte var modellspecifikt.

Sex på alla fyra, roligast så!
Paap Reeder
Hej!
Denna tråd har varit uppe tidigare.
M70:ians blockvärmare är ytterst känslig iom den höga placering den har. Vattnet cirkulerar ej med säkerhet.

När jag förra hösten "höll på med detta" med Calix och Defa samt BMW i Solna så blev resultatet:
- BMW monterar inga blockvärmare längre. Vad jag förstod tveksamheter med garantin.
- Calix och Defa tillverkade ingen blockvärmare då iaf p g a ovanstående.

Skall jag köra min M 70 i vinter finns två alternativ:
A) slangvärmare á la Hasso
B) koppla om slangarna till Webaston så att den värmer motorn isf kupén. Då måste jag montera en nippel till 14 mm slang på vattenpumpen efter termostaten så att Webaston kan ta in kall vattnet där.
MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Så det låter nästan som om en slangvärmare är både bättre och betydligt enklare än blockvärmare?

För mig är det inga problem att det tar längre att bli varmt, eftersom att jag har ström 24h/dygn som ingår i garagehyran.

Paap: "Koppla om slagnarna till webaston".. värmer den inte motorn också? Det gör då min, mig veterligen...!
Däremot drar det ju soppa+batteri, och kan inte köras dygnet runt = man måste veta när man ska ha bilen.

Vet någon hur bensinväraren värmer motorn? Blockvärmare lr?
Paap Reeder
Hej johan S!
På E 32:orna gör den inte det i originalutförande.
Webaston är bara till för att snabbt skapa drägligt klimat i kupe´n.
Vilka hopplösa konstruktörer.... tänka mera på damernas tår än att cylindrarna har det bra.
MVH /// Paap R
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Med andra ord så ska de gå att montera en slangvärmare på nedre kylarslang!?

Var får man tag på en sån me termostat styrning? Å va kostar dom?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Nån som vet?
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
e32 730i.. vart hittar man motorvärmare?

MVH Martin
LN
497
LNBT
S6Plus
Finns lite o välja på www.Defa.com
Hittade dock en intressant på Länk
som ett alternativ, kan ju vara värt o se om det kunde gå.
Funkar ju för Lamborghini...
Skall tydligen sitta i oljetråget via ett nyborrat hål.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Hur ska man lyckas med inkopplingen på nedre kylarslang? Alla "slangvärmare" jag hittat har 19 mm anslutningsnipplar!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Att värma oljan går ju säkert. De fordon som de nämner är ju last/grävmaskins dieslar inkl. Lamborghinin, och dessa har ju en förhållandevis stor oljevolym. Skall också finnas en värmematta som appliceras under oljetråget på VW och liknande luftkylda fordon. Vet tyvärr inte vem som är åf. för dessa.
Defas lösning till V8:an Länk

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Är de nån som vet hur man kan koppla in en slangvärmare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.