AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.149

Galen JVC-stereo avrättade högtalare inatt (E36). Hjälp!

al
86
alfons
320 cab -93.
Jag har enorma problem med att min JVC huvudenhet 4x45W utan slutsteg försöker mörda högtalarna så fort jag försöker ratta in lite bas (tja, det är ju jag som vrider upp basen... så JVC:n är väl oskyldig). Fasvändning hjälpte till att få lite mer bomp i bilen, både fram och bak, men jag har fortfarande usel bas på en absolut skala. Jag hade hade 100ggr bättre bas i min lilla Alfa från -89 fastän det bara satt "värdelösa" 6x9 på typ nom 40W max 80W.

I E36:an sitter det 3-vägs Infinity-högtalare fram (vet ej exakt modell eller watt, men hyfsat moderna enl tidigare ägaren av bilen), men det slår igenom direkt i 5,25:orna i sparklådorna när man försöker basa lite.

Tänkte gå på bak och få lite liv i hatthyllan. Vilket är bäst att ha där, är det bäst att klämma in 5,25" i originallådorna eller är det bättre att ta bort lådorna helt och skruva in 6X9 i hyllan? Vad ska jag satsa på för 6x9:or i hatthyllan isf?

4" som sitter i hatthyllan nu ska bort, de tål ingenting.
Baslåda är ej aktuellt för tillfället.

Som referens för ett ok ljud har jag Volvo 960 4-d och Volvo V70 (senaste modellen). Kan jag få fram nå´t som liknar det så är jag nöjd. Behöver jag klämma i fler och större högtalare (tex i dörrarna bak också) för att lyckas?

Tacksam för hjälp!

If you are under control, you´re going too slow.
Robsarve
Kolla hur basen är monterad fram, om det läcker mellan fram och baksida tappar du massor med bas.

Det låter som om ett par 6x9 skulle passa dig bra, DLS (som faktiskt är 7x10) är högt uppskattade, JBL´s är en rock-klassiker.
Ett litet litet slutsteg skadar ju inte, för lite mera kraft och kontroll. Även om inte är effekten kanske spelar största rollen så måste man ha klart för sig att huvudenheterna inte levererar på långa vägar den effekt som brukar anges, i årets kataloger har dom visst klättrat upp mot 50-60W. Rena fantasisiffrorna, 12-15W är mera rimligt vid hyfsat låg dist och 14V matningsspänning. Som Robsarve säger är monteringen A och O, sen bör det helst vara ett antal liter bakom högtalarna också, vilket det sällan är i kickpanelerna.

FP
al
86
alfons
320 cab -93.
Tack för info! Än så länge så klarar den inbyggda kraften att spela ut högtalarna gott och väl, så det är nog där jag ska börja med att lägga energin. Att isolera runt högtalarna var nytt, ska prova detta. Vänstersidan är fö bättre bas i än höger (om man nu kan kalla det bas), känns som om det är tigthtare monterat. I hatthyllan sjunger basen rätt bra ibland även med 4", men så fort man vill gasa på lite så slår det igenom. Såg att adaptrar för 6x9 låg på ca 500:- på både MDS och BRL, känns som rena skämtet.

Men tillgång och efterfrågan... jag vet. Ingen som vet ngt annat ställe som säljer såna?

En fråga till: Ska det sitta "lock" under högtalarna i hatthyllan? Det ser precis ut som om ngn tagit bort lock undertill från originalplastlådorna som 4"-högtalarna sitter i.

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
hej alfons

Ja det ska sitta lock där , eller om man säger så här : Original högtalarna som sitter där sitter i en liten låda som är skuvad i hatthyllan (max 1l) .

MVH TONY ///M3
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Att det slår igenom beror mer på slutsteget (eller avsaknaden av slutsteg rättare sagt) än på själva högtalaren.
Precis som folke säger stämmer effektsiffrorna på huvudenheter sällan. Det är alltså huvudenhetens förstärkare som tappar kontrollen över konen när volymen vrids upp. Akustisk kortslutning gör förstås sitt till.
al
86
alfons
320 cab -93.
Ok, jag är med på att slutsteg är viktigt, men jag hade en riktigt budget nonamestereo innan med rätt kassa 6x9 bak och Blaupunkt 4" fram i brädan i den gamla bilen, då fick jag mer ljud än nu. Där var det dist innan det slog igenom, trol beroende på både stereon klena steg samt att högtalarna hade låga watt-tal. Lade även in 2st 8" Volvo original kolfiberelement i en baslåda som jag seriekopplade med 6x9 (på varje sida) och det drevs jättebra med skräpstereon och då dunkade det lite lagom där bak. Med den nya JVC:n blev det ännu bättre. Men nu i BMW:n är det bara tvärkass. Provade samma baslåda i BMW:n, men den hördes ingenting när man satt i bilen, ljudet stannade i skuffen...

Ska prova
1. Täta ordentligt kring 5,25":orna i sparklådorna
2. 6x9" via adapter bak

I övr är det tydligt och rent ljud i dörrarnas 2,5" och med små diskanter innanför backspeglarna.

Får man in 4" i framdörrarna (där 2,5" sitter nu) utan att modifiera så att det syns?

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Att få in ett par 4" istället för 2.5" blir väldigt tajt då det på djupet fins begränsat med plats . men köper du ett par "slim-line" så går det utan problem !

MVH TONY ///M3
Du menar en baslåda i skuffen som inte spelar in i kupén? Då SKALL det vara tyst i bilen om den är tät och välbyggd.
Tänk på att det är lättare att köra sönder en högtalare med för låg effekt (klena slutsteg, dålig matning osv) än med för hög. Låter kanske konstigt men är likafullt sant. Strunta i effektsiffran på högtalaren, den är oftast kraftigt överdriven och den ger i sig inget mått på hur mycket ljud (bas) osv som högtalaren kan återge.

FP
Robsarve
Om du är nöjd med mellanregistren fram varför byta?

Det är basen du har för lite av eller hur?

Naturligtvis blir det mer kraft i systemet med ett slutsteg, men 6x9 är rätt sak att börja med
al
86
alfons
320 cab -93.
Gjort lite ordentlig tätning och fastsättning kring högtalare, bland annat låg det kabelstammar och annat i förlängda a-stolparna som skramlade, men fram låter det rätt ok nu, även när man börjar dra på lite. Högtalarna i sparklådorna var förresten Infinity Reference med 75W RMS och 250W peak eller vad det nu var, de verkar rätt ok. Mellanreg i dörr och diskanterna är från samma serie, tror förre ägaren nämnde att det var ett komplett "kit".

Bak slår det dock igenom direkt och det är där jag tror jag behöver börja för att få fram lite bas. 6x9 är en bra start känns det som, annars får man väl gå på bashögtalare om det inte funkar. Men jag vägrar lägga 500 spänn för några adaptrar, det måste finnas billigare sätt att hänga upp ett par 6x9:or snyggt i orginalplastlådorna bak?! Inte för att jag är snål utan av principskäl.

Någon som har ritning så man kan såga till själv?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.