AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.403

e39 bästa ljudet utan att såga

Tjenare! har nu efter ett år fått tag på en original midtop konsol med cdväxlarstyrning. Jag hade tänkt ta och fråga vad som är det bästa man kan/ska sätta i en bmw för att få så rent ljud och så fint tryck från basar som möjligt. pengar som kan kastas ut ligger på ca 10.000 men det jag tänkt mig just nu är ett amega (alt. dls) framsysten på 4'er / 5'25er och 5.25/6.5'er i hatthyllan
med en 12" bas i skuffen.. nån som har gått i samma tankar? dvs bygga så BRA ljud som möjligt utan att såga i panelen.
vill gärna ha kommentarer från mer erfarna.

Har fått höra att det är högnivå utgång på business rds'er. stämmer det? (den kommer hem imorrn först)

/göran
Robsarve
Buisnessradion använder ju ett separat steg, så nog är det lågnivå ur den alltid, den ligger dock på över 4 volt så det kan vara lite pyssligt att få ett steg som passar.

Det är 5,25" framme i dörrarna öch även bak, båda högtalarmärkena du nämner är bra, amega är lite mer rock-n-roll mellan dls är lite mer tillbakalutad i ljudet, vad du gillar bäst får du själv avgöra. Jag hade satsat på ett bra framsystem, med koaxer bak och en bas som passar bra till det steg jag använt. T.ex DLS och Signat har prisvärda femkanalssteg som gör det hela lite lättare.
Rob: nej Buisnessen har inbyggd 4 kanal förstärkare det är nästa steg uppåt med HiFi paket ( och DSP??) som har externa slutsteg ( Buisnessen är en sån Folke moddar i mek tipset..)

Tips på uppgradering till MB Quart finns t.ex. här: Länk

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Robsarve
Hoppsan, trodde det var det jag hade... Har visst professional eller vad skräpet kallas (utan DSP).

(Numera ersatt med 5.1 avkodning, fyra slutsteg och en hel del special på högtalarsidan...)
Rob: buisiness har sep. vippknappar för bas diskant balans och fader osv medan Professional har en knapp: "Tone"

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
pe
23
peterschuller
528i Touring-00
Hej,

Sätt AMEGA fram och AMEGA disk i dörrstolpen. Driv dessa med ett slutsteg (Högnivå omv) samt en 10" sub bak. Du kan låta original högt. sitta kvar i taket (och bara anv. dessa som balans utan steg) - låter mkt bra.......PS glöm inte se till att skära upp "plastlådan" i dörrarna fram så att basen på AMEGA kan jobba!
Lycka Till
funderar mer på amegan faktiskt... spelar iofs all möjlig musik.. allt från rnb till metal.. beror väl mest på vilka som åker med :)
får väl bli 4 st 5.25'er då... men femkanalssteg? säker?
pl
2
plutt
740i -96
Ta en provlyssning på Impacts grejer innan du beslutar dig. dessa högtalare låter mycket bra. Ps. Du kan kika på ljudstudion.nu för priser och vidare information
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Gasar-Magnus: Sitter TONE knappen under CD luckan? Har för mig att jag har en sådan knapp där.. innebär det att jag har Professional i så fall? När man trycker på den knappen kan man ställa in Bas, diskant och den fartberoende ljudnivån (Speed Vol) t.ex.
pe
23
peterschuller
528i Touring-00
ja men du kommer åt den genom att trycka på audio knappen oxå
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
petershuller: Ja det stämmer att man kommer åt det mesta genom audio knappen också dock inte Speed Vol.

Men min undran var egentligen om det innebär att jag har Business Professional och därmed lågnivå utång (även om den är på 4V)?
pe
23
peterschuller
528i Touring-00
Jag kommer åt speed vol från Audio knappen. Business Prof har ingen låg nivå utgång
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.