AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.992

Böter och skrva på böter

Sida 1 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Hej, jag fick idag böter för inget bälte, och ingen reg skylt fram.
Jag vägrade skriva på då jag tog av mig bältet när jag svängde in i vårt bostadsområde, där det är "max 30km/h". Regskylten ligger i framrutan.. kanske inte så bra..

Jag vägrade skriva på, vad hände nu ? får jag chans att yttra mig i ärendet eller ?

Mvh Jörgen- Som är glad att polisen är i området, då jag haft inrott i bilen några gånger.

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Synes ikke det er noe å lage bråk om. Kanskje var det slik at du tok av deg beltet i 30-sonen (noe du har lært at du ikke bør gjøre), men tror dem på denne unnskyldningen? Nei. Det virker sannsynlig at du har kjørt uten belte hele veien.

Juridisk sett er det ikke lov å kjøre uten belte uansett om man kjører i 30 eller saktere. (Hva skulle hende om du frontkolliderte med en annen bil som kjører i 30, eller kanskje fortere?). Bit i det sure eplet du også :)
Jörgen: ärendet kommer inom någon månad gå till åklagare och då kommer du få en ny chans att erkänna. Detta kostar dig inget alls. Reg skylten blir troligtvis svår att neka till, men är din 30 sträcka också en parkeringsplats? Lagen säger nämligen att man inte behöver använda säkerhetsbälte på just parkeringsplatser.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jörgen: Vil bare legge til at jeg ikke mener at du er dum som ikke vedtok boten (om det virket sånn). Kanskje var det polisen som var dum som ga deg den - det jeg mente var ihvertfall at det er lite man kan gjøre når polisen har bestemt seg.

Sikker på at du ikke kjørte i revers da? :)

Også lovlig å rygge uten bilbelte på...bare fråga altvitendewendtan.
LN
497
LNBT
S6Plus
Jag skrev heller inte på idag, 47 km/h på 30 väg. Jag kör ALLTID i 30 där men jag kom ut från en korsning och ut på 30 vägen i 50 meter "mätte den" för att sedan ta av till vänster. 30 skylten var 20 meter in på denna sträcka o innan var det 50. Var helt enkelt för tung i foten ut från korset enl. konstapeln. Lätt hänt med V8 "citat"
skyldig, javisst om det var mig de mätte. tvivlar på att jag kom upp i 47 på denna sträcka, fick heller inte se på lasern.
Någon som kan detta med o mäta från en stillastående bil o knäppa den under acceleration.?
Kan säga att det var flera bilar med i kön när de mätte mig.

vill också säga att det är rätt o ta fartsyndare på 30 väg!!

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
-BeeMWe-
Men man får juh ha skylten i framrutan...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BeeMWe, nej!
Skylten måste sitta monterad väl synlig. Att ha den liggande i framrutan anses inte vara tillräckligt tydligt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Morten: Tycker du jag är en Besserwisser? :)

BeeMWe: Då hade alla kört med skylten i framrutan och sluppit fartkamera böter...

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
wendtan: Nei, det var ikke ment negativt!! Tycker verkligen du er kunnig på dette med bil og bmw, men det lå en spøkefull undertone der kanskje.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Ta en titt här: Länk

Står en del matnyttigt på den sidan.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Morten... frontar du med en bil av någotsånär samma vikt som din, som håller samma hastighet kommer det att vara samma sak som att köra in i en vägg i din egen hastighet. Det kan inte jämföras med att t.ex. köra in i en vägg i dubbla hastigheten.

Detta gäller ju såklar bara om bilen du kör in i oxå stannar, inte om man smackar med en lastbil, som mer eller mindre är en vägg som kommer emot dig!

// Björn
Jag skrev inte på efter 90 på 70 väg och hamnade till slut i Stockholms Tingsrätt där jag förde min egen talan. Och förlorade...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är aldrig en bra idé att föra sin egen talan. Inte ens om man är en duktig advokat!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
alien: Med andre ord blir resultatet det samme om to like biler frontar (begge holder 30 km) som at den ene bilen frontar en stillestående bil (den ene holder 30 km)?
Att kollidera med en annan bil som också kör 30km/h låter inte så farligt. 30km/h upplevs inte som en hög hastighet. Den relativa hastigheten är dock 60km/h. Att slamma in i en parkerad bil i 60km/h utan bilbälte gör ont...
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
När det gäller alla typer av trafikförseelser så bara var så jobbiga ni kan.. Kräv kalibreringsintyg på laser, intyg på att den som "skjuter" dig är utbildad på just den typen av laser m.m m.m, bara bråka och var riktigt jobbig, det är din medborgerliga rättighet.. Låt det gå till domstol, i värsta fall förlorar du och åker på det ursprungliga bötesbeloppet men har du tur så lägger åklagaren ner ärendet för att det kostar dem mer pengar att driva ärendet i relation till vad bötesbeloppet är på det brottet som du begått.. puh.. veckans längsta mening..

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det var det dummaste jag hört på länge. Inte fan är det en "medborgelig rättighet" att få ställa till en stor apparat och neka till en gärning man vet att man gjort sig skyldig till. Detta medför bara att istället för att den som kört för fort får betala en tusenlapp eller något ur sin egen plånbok får skattebetalarna betala åtskilligt fler tusenlappar för att hålla apparaten igång.
Har du kört för fort så tycker jag att du ska stå för vad du har gjort och betala...

Jeppe

Håller med lite där, ta inte illa upp Krille, men varför hålla på och vara motstridig så långt det går? Då hoppas jag inte det klagas över vår skatt heller!

LNBT> Lasern är väldigt finkänslig (vet av egen erfarenhet i yrket) Den visar den exakta hastigheten du kör även under accelration/inbromsning. Omgivning påverkar inte! Sen ska du BE och få se på laserresultatet, annars får du inte se det.
LNBT> Glömde tillägga att flera mätresultat kan sparas i apparaten.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Hade tillfälle att prata med en polis angående reg-skylt i framrutan.

Jag uppfattade det hela så här: Att reg-skylten måste vara placerad på sin rätta plats. Men om den platsen är skadad då? Ja då ska den sättas väl synlig. Så uppfattade jag det, men jag kan ju ha fel.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns ingen bestämd plats där regskylten fram måste sitta. Reglerna säger att den ska placeras väl synlig, och det finns också krav på geometrisk synbarhet. Vägverket har skickat ut förtydliganden till Polisen och Bilprovningen som säger att en skylt placerad inne i bilen alltid är att betrakta som felplacerad och därmed svåravläst.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.