|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som själv har plockat bort och i kamaxlarna på M50-motorn. Enligt mina mek-böcker så måste man ha ett specialverktyg. Är det jobbigt att bygga ett sånt? Jag skulle vilja byta en lyftare, that's why.. | |
|
Jag och en kompis byte topp inkl kammar på en 325 E36 (ej VANOS) och det gick bra utan specialverktyg. Vi var väldigt noga med att märka upp dreven enligt all konstens regler så att det inte kunde hamna fel. Toppen byttes och de gamla kammarna flyttades över. Var noga med att dra överfallen till kamaxlarna med rätt åtdragningsmoment. ///M. Pedersen (OO=00=OO) Min bil:Länk |
|
|
OK.... Är inte det ett djäkla tryck på kamaxlarna från ventilfjädrarna då? Så att kammen typ flyger iväg när man får bort överfallsmuttrarna? Enligt både Haynes och Bentley-böckerna så står det att det är väldigt viktigt att man använder verktyget eftersom man kan skada kamaxeln annar. Gjorde ni så att ni släppte ett halvt varv åt gången på muttrarna och gick runt flera varv innan kammen var lös? Om inte, hur gjorde ni? Tacksam för svar! |
|
|
Ja vi lossade lite i taget på varje bult och det funkade kanon. Tänk på att märka drev respektive kedjor så att de inte kan bli förskjutna åt något håll. OBS!!! Glöm ej att hålla den kedja som går till vevaxeln sträckt så den inte lossar från vevaxeldrevet. Efter att dreven togs bort och kedjorna var lösa band vi fast kedjan i stötdämpartornet med ett spännband. ///M. Pedersen (OO=00=OO) Min bil:Länk |
|
| Tack för tipsen M, då ska jag byta lite lyftare så småningom! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.