|
|
|
|---|---|
| Är ute efter en vinterbil och letar efter en E30 88-90. Efter att ha kollat runt lite vad som finns tillgänligt på marknaden så verkar det som om en 320 skulle va lättast att få tag på när det gäller pris och bra skick. Är egentligen ute efter en 318 eller 316 för besinförbrukningens skull. Hur mycket drar era 320 om vintrarna? Om man får tro modellguiden så ska den ju dra 1.1 och på såna siffror, antar att dom kommer ifrån biltillverkaren, brukar man ju alltid få lägga på 1 eller 2dl. | |
|
Du kommer nog få lika många svar som det finns 320's;) Mina två låg runt 0,8 -0,9 iaf. |
|
| Antagligen, men du e ju bara bra eftersom jag vill få en uppfattning om hur det ligger till. | |
|
Ganska exakt en liter milen utslaget på ett helt år :) Mvh, Kalle ____ Min 320iK: Länk |
|
|
Min 320 drog 0,85 blandat sommartid och 0,95 blandat vintertid(mycket småkörning)vid sansad körning. Tanten körde aldrig över 0,8 när hon jobbade i Oslo,ofta lägre. 0,8 europasemester på 300mil(förde bok )så det går att få ner förbrukningen med tanke på att jag sällan låg under 120 då. Detta var en -86a,fullt normal körning och sällan under +moms på hastighetsbegränsningen(när jag körde)kollat med trippen och full tank. Henrik |
|
|
Handlar det om bensinförbrukning tycker jag du ska fortsätta leta efter 318 eller ännu hellre en 318is för de drar betydligt mindre än 320. 320n är törstigast av alla E30. Finns en hel del 318 till salu då och då. Min 320 drar väl ungefär 0,9-1l/mil blandad körning. |
|
| Klarar man sej på en liter/milen tycker jag att det är överkomligt. Vill dock inte ha en bil som drar 1.2-1.3 det gjorde i och för sej M3:an men då har man 321hk och leka med också inte 129hk. | |
| jag kommer ca 74 mil på en tank sommartid 205/15, i stort sett samma på vintern med 175/15 | |
|
Min 320 drog oftast kring 1,3 liter milen vintertid blandad körning, med dragning år stadskörning. Som jämförelse drar min iS under litern vid samma "körprogram" Mr C |
|
| Min 89:a drog normalt kring litern (nästan aldrig över) men då var det mycket stadskörning medräknat. En tidig vår bestämde jag mig för att köra så jä**a snålt det bara gick. Eftersom 89:orna har ett relativt "avancerat" (vi pratar ju ändå 80-tal här...) insprutningssystem (Motronic 1.3) så finns det goda möjligheter att tillämpa EcoDriving och använda motorbromsen så mycket det går, då drar bilen inte en droppe. Då fick jag ner bilen i 0.74 (även här relativt många kallstarter och stadskörning, körde normalt bara sträckor på under milen). Detta tycker jag är otroligt bra! Sen att det var mitt livs tråkigaste full tank med soppa är ju en annan sak, en acceleration från 50 till 70 tog väl uppskattningsvis runt 20 sekunder. Folk blev vansinniga! =) Så kan man inte köra jämt, men det va intressant att prova... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.