|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle byta vxoljan på min manuella 525-88, en del säger att det ska vara automatolja i lådan. Men i serviceboken står det "transmissionsolja SAE 80 av API typ" Den gamla oljan som var i var röd och jag misstänker att det var automatolja. Den nya enl. boken var ljusbrun och efter bytet så är 2:an lite svårare att får i, känns oxo som att lådan e känsligare för kyla... Ska jag byta igen till en bra automat olja eller vad? VAD ska det vara i lådan??? M20 motor, manuell, 525:a | |
| Bilar som har AC har automatlådsolja..men det kan du ha även om du inte har AC och den är röd | |
| kan ha? Hur vet man vilket? (har ingen ac, sv-såld) | |
|
Ring till Bmw om du är osäker. Angående AC eller ej så är det första gången jag hört att AC skulle ha någonting med växellådans olja att göra!? Hade du röd olja innan så är det automatlådeolja, varför inte köra på det om det funkade bra? Gå in på Castrol.se, dom har en rek.tabell också... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Generellt så rekomenderar BMW ATF-olja i sina manuell lådor, speciellt där klimatet så kräver vid "höga växlingskrafter". Så byt olja til ATF igen. Du kan använda de flesta fabrikt av ATF olja typ Dextron II. ///MVH Hasso Länk |
| Anders: Bmw har så att bilar med Ac har Automatlådsolja de utan Ac vanlig växellådsolja...och det är väl av den anledningen att det ska gå så lätt så möjligt för Ac:n tar ju kraft..men det är inget som hindrar att man har sådan olja även om man är utan Ac..Ta Saab tex dom har tunn motorolja i växellådan | |
|
AC:n tar kraft, visst. Men ändra smörjningen i växellådan för det? Får man fråga var du läst eller hört detta nånstans? |
|
| Från BMW verkstaden...sen tror jag det står i E-34:ans handbok också | |
|
castrol transmax z eller tq dexron III 200km/h-50km/h på 1s Länk |
|
|
Ok, tycker bara att det låter så dumt att inte använda den mest lämpade oljan i fråga om smörjning och smidighet. Jag menar, hur många promille väger en tunnare olja i växellådan upp den kraft som AC:n stjäl av effekten? Kan du kolla i boken om det står där? |
|
| Jag har ingen bok..men hörde det från en som påstod sig läst det..jag fick veta det när jag köpte min TDS jag var in på BMW då, och böt vxlåda samt bak..jag ifråga satte jag med då..men dom talade om att det var så..sen var jag till Shellverkstan i Skärholmen för att byta olja för några år sen..då frågade jag igen..och svaret var ATF om du har AC växellådsolja om du är utan..så inte vet jag men funkar det gör det | |
|
Oki, tack för svaren! Det blir "rödtjut" i lådan igen... men nu får jag väl göra två byten efter varandra, för att "tvätta ur" den gamla oljan?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.