|
|
|
|---|---|
anderz |
Jag hade executive orginalfälgar 16" 225 55 på bilen och då drog den prick 0,80 mestadels lansväg,och satte nyligen på ett par M5 fälgar 235/17/45 och nu drar den 1 liter på samma körning. Ska det skilja så mycket? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När jag skiftade från 15 till 235-17 så ökade bränsleförbrukningen från 0,74 till 0,79 landsväg i snitt.Bilen rullar inte lika lätt när man startar från stillastående det märktes direkt. men jag tror inte det är så märkbart när man kommit upp ifart på landsväg.men jag kan tänka mig att vid mycket stadskörning så ökar förbrukningen rätt så mycket pga det ökade rullmotståndet."Maxax använd 205" Hasso |
|
har ni tänkt på att ni kommer längre än vad vägmätaren visar när ni byter till större hjul ??. Vet inte om det går att kalibrera detta på BMW !? Annars är det lätt att räkna ut. // Michael / BMW 735 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Byter man till större hjul inom de gränser vad reg.beviset tillåter så kompenseras ökningen av den lägre profilen dvs diametern blir den samma. men går man utanför så uppkommer de hastighetsmätarfel som Michael talar om.Det kan givetvis skilja på olika däcksfabrikat. Exemel så är mina vinterdäck bredare än sommardäcken trots samma dimension.vinterdäcken är också lägre än sommar trots samma profil.Omvända världen.Good year kontra Uniroyal. Hasso |
| har du rätt lufttryck i däcken? kolla upp med en duktig däckfirma vad du ska ha för lufttryck i dem (titta inte i instruktionsboken)... | |
|
245-40-18 Sommar och 225-60-16 vinter skiljer ca 0,5 dl/mil till 16" vinterdäckens fördel. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Tja! Det ska väll inte skilja något i hastighet, om rullomkretsen är densamma! Jag har 19" och när jag kör jämsides med en kompis (orginal) så har vi samma hastighet. Mina skiljer 0.5% och det är tillåtet upp till 5%. Däremot så drar den mer soppa, rullmotståndet blir högre :( men va fan det kostar att ligga på topp! Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.