AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
985

Hela bilen vibrerar vid inbromsning över 70 km/h?!?!

Andie_83
Hejsan! Har fått ett väldans problem, då hela min bil vibrerar vid inbromsning från ca 70 km/h. Tror att det kommer från bakvagnen, för det låter där ifrån? Det pulserar inte i bromspedalen vad jag märker, pappa har ochså provat och känner heller inget. Bilen kan även kännas lite som en "ål" ibland, lite slingrig. Är det bussningar, krängningshämmare eller nåt sånt som är kass? Väldigt tacksam för svar!

Ha det bäst

MVH

//Andy
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Skulle gissa silentblocken, hade samma sympton som dig att den känns "sladdrig" i bakvagnen. Fast min vibrerade även vid farter 70-120 km/h utan att jag bromsade.
li
16
lillkuru
318i sedan -97
har du breda fälgar på den ?
Jag hade samma problem när jag åkte in på verkstaden så hittad det inget fel men sen skulle jag tvätta bilen så åkte en balansvikt bort så jag åkte till en däckfirma för att balansera om däcket så då hittade det felet mina nya :( fälgar hade blivit skeva
så jag satte på orginal däcken då försvann det.

Är du säker på att det inte är en bromsskiva som är skev då? Då får du detta symptom.

Om det har med hjulen/hjulupphängning att göra så skall det väl vibrera konstant, och inte bara vid inbromsning?

Lyft upp bilen och snurra på hjulen, så märker du ju om bromsen skrapar i på ett ojämt vis, då har du problemet löst!

Själv har jag betydligt värre problem än så.. :) Mellan 70 och 105 km/h skakar hela bilen från bakvagnen, och över 130 km/h skakar framvagnen och ratten :)

Jobbigt, men snart är det vinter, och då hoppas jag att vinterdäcken skall lösa det problemet, medan jag kan fixa mina 17"'are till nästa säsong!

// Björn
Jag gissar också på bakbromsskivorna. Byt dem samt bromsklossarna.

///Jonas

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.