AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.681

Byte av silentblock - verktyg

to
10
tosj98
520i -88
Hej,
Jag har hört att det ska finnas ritningar på ett verktyg för att byta silentblock på t.ex min gamla E34. Vet nån var det finns ritningar, skulle behöva bygga ett åt mig. Tacksam för svar!
ormen
kanske funkar med liknande verktyg som till E30 fast givetvis andra mått. Jag skall själv bygga ett verktyg till E34:n när jag får tid till det. kolla på min beskrivning och testa, säg gärna till om det är nåt som är knas....

Länk

Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän.
ormen
glömde nämna att om du förstår principen med verktyget, så är det bara att ta måtten från en E34 bussning och gå efter den.

Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän.
to
10
tosj98
520i -88
Tack ska du ha!

Nu ska det hem och "snickras"! =)
ormen
skriv gärna hur det gick

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
byte silentblock på min förra 325 E30! Ser nog liknande ut på E34:an! Jag tog ett fyrkantsrör och borade hål i! Svetsade fast 2st M12 bultar... och sen draog jag i en helgängad stång, satte fast en hylsa ovan på blocket och sen en stor fyrkants brick! Gick hyfast lätt att få bort det...

Det största problemet för mig var att den inre hylsan på blocket som sitter fast i bilen gick av, så den del av det fastnade kvar uppe i bilen!

Ska se om jag kan få fram bilder på verktyget!
to
10
tosj98
520i -88
Det vore väldigt bra då jag är öppen för alla möjligheter. Har hört att det kan vara endel strul när man ska genomföra det. Ska försöka fixa det denna vecka.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mr. Fatise... lyfte du inte på baksätet och Knackade ur (in i bilen) gängstången som sitter i bilen...

Jag byggde ett sånt verktyg som finns på E30.de och det gick på 30 minuter att byta båda bakvagnsbussningarna.....
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
deejaywasp: jodå jag lossade muttern i underkant och slog upp bulten genom golvet upp i baksätet! Problemet var bara att inre hylsan som sitter pressad i bilen satt mer än fast!Så jag slog den försiktigt i sidled och då fick den av precis i skarven med chassiet! Blev till o borra och ha sig! På andra sidan så var jag förberedd med en M16 gängtapp och en helgängadstång. Gick tyvärr inte så lätt det heller, så jag pressade den försiktigt i sidled fram och tillbaka och sen smälde jag till med en kil uppifrån hårt utan bara helv*te! Då lossnade den! Sen att få ut och i själva bussningen var inga direkta problem!

Sen att själva stöder till bussningen som håller fast bussningen underifrån som sitter fast med insex bultar var ju inte heller det lättaste, blev till att borra bort tre av dem och ersätta alla med Riktiga bultar istället!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Bilder som jag lovat kommer... ha tålamod!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Har proffsverktyg för att byta dessa bussningar i bakvagn på dom flesta BMW-modeller. Ex.vis: E30, E36, E24, E28, E34, E39, E32 m.fl.

Tar mellan 1-2 timmar att byta båda!

Jag finns i Gävle.

Maila mig för vidare kontakt!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.