AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.244

Bänkresultat M3 3,0

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hade tillgång till effektmätningsutrustning härom dagen och tänkte presentera vad jag testat (M3 3,0):
Körning 1:
Original allt, 283hk

Körning 2:
Samma som ovan, nollad styrlåda (batteripol av så den tappar adaptering) 280hk

Körning 3:
Superchip installerat, 278hk, högre maxvarv, nålen var på väg upp mot 8000, men jag släppte lite innan. Har ingen betydelse för effekt, för den var på väg neråt ändå.

Körning 3:
Superchip utan luftfilter, ca två hästar till över hela regitret, vilket få mig att tro att det var mätfel.. (luftfiltret borde strypa vid höga flöden dvs man borde se förändring på höga varv, inte genom hela registret)

I det stora hela så verkar det som det inte spelar någon större roll om man har chippat eller bytt filter (utan filter). Effektskillnaderna kan bero på mätonogrannhet (några procent).
Temperaturen var ca 20 grader, och inga felkoder i motorstyr vid test. Har inte kurvorna med mig, så det kan hända att jag kommer ihåg fel på 1hk eller nåt, men detta var det generella resultatet. Mätte även lamda som sjönk genom hela registret (gick fetare ju högre varvtalet blev) med båda chippen, men den fick mera soppa med trimchippet. Lamda regleringen verkar vara igång ända tills pedalen går i botten, då matar den på mer.

Detta är ingen absolut sanning, utan bara vad jag kom fram till när jag lekte lite.
Kan nog gå attt få ut lite mera effekt om man går på hårdare med tändning. Lär nog bli mappning i ett senare skede, för att se vad som händer om man går på med tändningen lite.
Superchippet är kodat, så jag vet inte vad dom gjort med tändkurvan.
Ta
124
Tabasco
330i Touring -01
Testa att köra bilen med standard chip och utförande, fast utan kat. Det skulle vara mycket intressant att veta vad som händer. Har hört att det är mer prisvärt att ta bort katten än att chippa.
Väldigt intressant! Hur mycket förlust i drivlinan räknade ni med?

Känns helt plötsligt bra att köra original, utan chip :) Var avgassystemet original också förresten? Hur långt har bilen gått?

Jens
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Avgassystemet är original och bilen har gått ca 15000mil.
Är inte säker på förlustprocenten, gjorde bänkningen på SQR (körs mest saab på rullarna), så man kan ju hoppas att den var lågt ställd för dom framhjulsdrivna..
Vi brukar faktiskt inte justera den så ofta, och jag var inte så intresserad av absolut effekt, utan ändringar beroende på chip osv.
Skulle vara intressant att testa utan kattar, men det är en hel del pyssel att ta bort dom och sätta dit något annat..
Kommer du ihåg vid vilka varvtal som du hade maxeffekt resp vrid med och utan chip?

Jens
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
När jag bänkade(rulland landsväg) min lämna den 287,3hp vid cirka 7000rpm o 353nm vid cirka 4500rpm med Kattersättare, mappade den men gav inte mer än 1hp. När vi gav den mer bränsle o mer vassare tändkurvor leverade motorn 2hp mindre... Chippa en M3:a=pengar i sjön!

Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet*
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
Min gamla 3,0 satte dit super ch. och bort med katten benkade drog metaren helt til sperren 253km benkade twå gånger fikk ut ca-300hk-broms benken visar ca 1% fel. Rod
Humm... Lite synd att använda ett Superchip (supershit) när du skall till att bromsa...
Maila mig nästa gång du bromsar så skall jag ordna ett riktigt chip :)

Storebror Kilander
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Bänkningen var mera för att se att den går som den ska, och för att se lite hur olika faktorer inverkar.
Frank på SQR gör en mappning om jag vill, han har ny emulator mm.
Man ska ju ha något att leka med i vinter också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.