AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.184

Vilka E30 har diffad bakaxel ?

Sida 2 av 2
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det Spiidfriik säger är fakta.
Därför sätter inte BMW (eller någon annan tillverkare heller) viscodiff på uttalat sportiga bilar.
Att bilar svänger ut med rumpan beror betydligt mer på förare än vilken typ av diffbroms det sitter på den.
Anlednigen till att man vill ha diffbroms är att man vill förflytta drivkraft från det hjul med mindre fäste till det hjul som har bättre. Detta är definitivt bra på bana då man laddar in i en böj och inre hjulet tappar fäste. På vintern KAN det ju vara så att inget av hjulen har fäste och då spinner båda bakhjulen vilket kan göra att bakvagnen förflyttar sig i sidled något.
Kortfattat diffbroms är bra för alla men för dyrt att sätta på en standardbil.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jo, att det är långsammare vet jag för att oljan måste upp i temp, men man måste ju få en 100%:ig låsning på diffen när det har inträffat? Inte sant? Och då blir den ju inte särskilt bra att köra bana med?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
jag tvivlar på att det är mitt körsätt som gör att bilarna sticker ut i sidled. 325an min beter sig aldrig på det här visst men den är väl utan nån rikig diff skulle jag tro. Kan man köra 90km/h med min 325a på vinter så kan man högst köra 70km/h med 323an. kommer det minsta lilla snösträng på svägen för 323an så vandrar den ut i sidled.

__
bmw323.cbj.net
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Den låser inte hela tiden... väl ute på rakan eller när inre hjulet får fäste så låser den inte.
Om man däremot svetsar ihop diffen som på en folkracebil blir det besvärligt för då är den ju spärrad hela tiden.
M3/M5 har lamelldiff som funkar på exakt samma vis som en viscodiff fast den reagerar snabbare (brutalare om man så vill) och dessa bilar är sannerligen byggda för kunna köras på bana.
OM nu diffbroms skulle vara dåligt på bana varför trilskas då alla om att ha dem på dylika bilar.

Teres: ALLA E30 är mer eller mindre lynniga i vinterväglag vare sig med eller utan diffbroms. iX undantagen. POå mina tidigare bakhjulsdrivna E30 (320/323) hade jag alltid 50kg blästersand i bagaget på vintern (bor i Kalix, Norrbotten = riktig vinter) för att den skulle gå att hantera överhuvudtaget.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Magnus M:
Jag tror inte du förstår riktigt vad jag menar.
En lamelldiff på en M5 låser med 25%. Alltså tillåts det yttre hjulet rulla mer än det inre hjulet utan att diffbromsen åker i. En viscodiff går inte att ställa så. Den låter inte hjulen rulla olika fort utan att låsa helt. Detta gör att baken åker ut om du har lite sidotryck på bilen (svänger i hyfsad fart), vilket inte händer med en lamelldiff om du inte trampar skithårt på gasen så innerhjulet går BETYDLIGT fortare än ytterhjulet.
Att åka på halvgas genom en kurva med viscodiff går utan problem, men att åka på fullgas i högfartskurva är nog riktigt farligt. Det går däremot utmärkt med en lamelldiff om man har hyfsat fäste i däcken.

Alltså; lamelldiff är finfint på bana. Viscodiff är bättre om man vill åka tvärbrett eller vill ta sig fram (fyrhjulsdrift).

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Haglund: Nej, en visco spärrar inte 100% direkt den aktiveras. Teoretiskt sett ska den kunna spärra 100% men då krävs det nog att ett hjul är i luften. Det handlar ju om temperaturen på siliconvätskan. När den värms upp av att hjulen snurrar med olika hastighet stelnar den och tvingar hjulen att snurra med samma hastighet. Då svalnar den ju och tillåter olika hastighet för att värmas upp och... Du fattar... Den är alltså steglös mellan 0 och 100% (iaf i teorin).
En viscodiff duger inte mycket till om man har brutal körstil och gillar att åka tvärbrett då den är för seg i reaktionen och dessutom inkonsekvent. Då duger endast en rejält uppsträckt lamelldiff (25% är för litet tycker jag) eller en helt spärrad diff.

Teres: Är du säker på att 323:an har viscodiff? Låter snarare som lamelldiff vilket ger de symptom du beskriver. Är man bara med på noterna är det mycket lättkontrollerat och fantastiskt underhållande i min lilla värld iaf. :-)

Kiip Spiiding!
ant
Tillägger att om siliconet blir för varmt (överhettat) så är diffen förbrukad. Det går ej att renovera denna efter varmgång som jag har förstått.

========
Min bil: Länk
bmwracing
Är inte en lammelldiff låst hela tiden? Alltså ihopspännd med ett lammellpaket som tillåts ett visst slir vid kurvtagning?=)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
ant: Stämmer tyvärr.

bmwracing: Stämmer.

Kiip Spiiding!
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Spiidfriik:
jo 323an sitter det lammdiff på. Men en 325 jag var och tänkte köpa satt det viskodiff på. Som jag upplevde det så var 325an med viskodiff snäppet värre en 323an med lammelldiff =) 325an är ju 50 kg tyngre en 323an så dom där 30 hk som 325an har mer tror jag inte spelar så stor roll i det stora hela. Sanare att baken på 323an är betydligt lättare en 325an som var nya karossen.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.