|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag letar vinterbil som skall kunna sladda riktigt ordentligt.. vilka E30 har detta som original?? tacksam för snabba svar // Aka | |
| Alla bilar har diffad bakaxel, så jag antar att du menar differentialbroms. Finns bara som standard på M3:an (och en sån sladdar man inte med på vintern) det var extrautrustning på övriga E30. Sen finns ju 325ix... men då talar vi ju 4-hjulsladdar :) | |
|
har alla 325ix diffbroms orginal,och skulle den bakaxeln passa på en annan e30? utväxling? |
|
|
loboz: Ja alla 325ix har diffbroms på bakaxeln. Dock är det viscodiff och det är inte så kul om man ska åka på bana. Bra på is kanske. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Har just varit på ACR (Mo i Rana) med min iX och kan säga att det gick väldigt bra. Varför skulle inte en iX vara kul på bana? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
ant |
Jag antar att Haglund syftade på att en "viscodiff" är lite segare i reaktionerna jämfört med en lammeldiff. På is där diffbromsen får jobba väldigt mycket, kanske det spelar mindre roll då, den är aktiverad större delen av körningen. loboz: Alla E30 diffar passar på alla E30. ====== Min bil:Länk |
|
Det är sant att en viscodiff är långsammare men då man även har drivning fram så har det mindre betydelse. Det är VANSINNIGT kul att köra bana! ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Kan tilläggas att det ingår i M-paketet som finns till 325i och 320i. Min bil: Länk |
|
Aldric |
Haglund menade antagligen att det finns inte en original E30 i norden som drar hans och min is på torr bana *S* ;) j/k of kårz ... |
|
så om jag har fattat detta rätt så sitter det diffbroms på 320 å 325 med M-paketet, eller?? Man vill ju helst åka BMW me rak 6:a i vinter!! |
|
|
M-Paket behöver ej betyda diffbroms tyvärr. Finns bara ett sätt, att kolla själv. Lyft så att bägge bakhjul är i luften. Snurra det ena för hand. Om det motsatta hjulet snurrar åt samma håll så är det diffbroms. Snurrar det åt andra hållet är det inte diffbroms. Enkelt! ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Fel av mej! Diff broms ingår EJ i M-paketet. Ber så mycket om ursäkt! Det är som tidigare nämnts endast ix och M3 som det är standard på. Om jag har förståt det hela rätt så fanns det som tillval till alla e30 modeller. Här finns utrustningslista för e30: Länk Min bil: Länk |
|
|
OKaj.. Tackar så mycket för dessa svar å nöjer mig där. kanonbra med ett forum som detta, snabbt å enkelt å många svar. TACK |
|
| och ja det går och byta till voskodiff på en 325a som inte är ix. Var och tittade på en 325a som hade gjort det. Och det går ganska så brett vara sig man vill det eller inte. | |
|
En viscodiff borde väl låsa 100% när det börjar slira lite i diffen och därmed blir det som en diffspärr. Right? Kul om man ska se hur stora cirklar man kan rita eller hur brett bilen kan gå på en parkering, men inte i vardagstrafik eller på bana. Right? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Stämmer nog det du säger Haglund, det står dessutom i en alla broschyrer jag har på 325iX att den har viskoSPÄRR på bakaxeln. Håller också med dig att det är nog inte så roligt att ha det i vardagstrafik eller på bana. Mvh, Tryggve - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
| Det kan jag lungt hålla med om eftersom det räcker bara att man ska svänga när det är lite halt ute så har man baken före nosen. så det skulle absolut inte funka här i Gävle om man skulle köra med den på vintern. Var nog svårt och hålla en 323a med lammelldiff på rätt spår. Men viskodiffen var fasen snäppet värre. Nog för jag inte vet hur 323an skulle bete sig med lika många hästar. | |
|
Öh? En viscodiff är betydligt snällare än en lamelldiff i alla lägen. Det är ju det som är själva poängen med en viscodiff. Det gör även att den inte är så lämplig vid brutal körstil då den är för seg i reaktionerna. Jag kör själv med uppsträckt lamelldiff (året om) och min kompis har viscodiff från en iX på sin rwd 325. Kiip Spiiding! |
|
|
Spiidfriik: Hur får du ihop det? Är det inte så att en viscodiff spärrar 100% så fort det börjar slira i diffen? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Spiifriik: Nu när du säger det så... Haglund: en viscodiff kan spärra 100% men det tar ju mkt längre tid för den att ingripa (ingreppet får "sirapskarraktär") än en lamelldiff som ingriper direkt. Eller jag kanske är helt ute och seglar??? Mvh, Tryggve - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
| Hur kommer det sig att jag upplevde att den inte var snällare. Visst jag fick ett fler tal gånger i vintras åka på tvären ner för min gata med 323an när det var snö slask. Grannen hade lika kul varje morgon. På den sitter det iaf lamelldiff. Den där 325a jag prov körde jag körde saka på tvåan och så svängde jag tok lugnt. vipps så hade jag baken före nosen.Enligt han som ägde den så beter den sig jämt räcker att det är bara fuktig i en rondell så kan man snurra runt utan och vara beredd på det. jag tycker den ställde ut sig betydligt mycket värrre en 323an med lammelldiff. Plus att 325an var nya karssoen och väger 50kg mer en 323an. Sen tror inte jag dom där 30 hästarna eller hur många nu det är har sån stor betydelse. Det är iaf min erfarenhet av viskodiff. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.