AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.122

Turbo i M3 3.2 E36?

Sida 1 av 2
Tray
Tjena!

Har fått tag i en tubo jävligt billigt av en kille och funderar nu på att sätta i skiten i M3:an. Problemet är bara att jag inte kan så mycket om motorer. Men vill så gärna ha en tubo i M3:an. Vad kostar det att lämmna in bilen så att en verkstad fixar turbon? Ska tydligen vara ett rätt svårt och dyrt jobb att sätta i en turbo i en E36 M3. Vad tror ni det kostar? Jag ärbereed att ge höst 20 000 för att få det rikitgt gjort. Är det för mycket? Är jag ute och cyklar här? :)

Tacksam för svar!
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
ska du få en sån bil som du har turbo konverterd seriöst och inte greja nått själv kan du nog kallt räkna med att slanta upp MINST 100 tusen... Om det ska var driftsäkert Mvh// Limmet

Min bil!! Länk
Tjena

Sluta nu. Det är inga problem! Det är väl bara att stripa fast den under huven så har du turbo i den.

Jag kan göra det för 20 lök!

Mats
Tray
Mats: Tack, men nej tack :)

limmet: Okej,men 100 000 var väl att ta i.
Tray
Jag kan ju skruva laddtryck och sån skit :D

Dina 20 lök räcker nog tyvärr inte ens till å betala materialet.
Folk som jobbar gratis e inte lätta att hitta heller.
RafkoM3
Hehe , 20k
Ønsketænkare dær...
Bara kolvar kostar runt 18-20k før att det ska hålla med øverladdning.
Och så har du typ 1000 saker kvar

Länk
Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
100k räcker nog inte om allt ska göras av firma!
kolvar
sprut
renov motor
maskinbearbetning
ic
spridare
koppling
grenrör
tryckrör
slangar
mappning

listan kan göras lång!

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Tror nog det går att få till för 20k. Om man själv har lite kunskaper och vilja. Svarva orginal kolvar tex. Vem har sagt att det inte skulle hålla? Visseligen är det ju inte direkt billiga delar till S50 typ packningar osv.

Det blir ju ingen killer men....

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Som sagt MINST 100 lök... Låter säkert otroligt för vissa, men vi som byggt vet ju det går åt en del slantar :o) Att leka me bilar e långt ifrån en billig hobby!! Men det e jälvigt kul he he...å vad ska man annars lägga pengarna på :o) Mvh // Limmet

Min bil!! Länk
köp en fin 540i och kompressor mata den och fixa sedan allt som efter bättre grejer som tål effekt för bara kompressor och spridare ger 410hk och 622nm mums

det ska jag göra i varje fall har fåt uppgift att en manuell e34 med kompressor gör kring 4.7sek till hundra och sen bär det riktigt av

längtar til våren!!!

Snart 410 hk 622nm
Jag tycker inte du ska sabba M3:an. Den motorn är optimerad för hög effekt utan turbo vilket betyder vassa kammar och högt kompressionsförhållande. Ska du ha kul med turbo så krävs andra kolvar (vem vill lägga dom smidda M3-kolvarna i svarven..?) och andra kammar (helst).

Köp en 325:a istället och ladda den ordentligt..
RafkoM3
Getrag:
Har du äntligen kompressormatat 540in.?

Det var längesen vi sågs på tåget....

Länk
Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Bonje: Han skrev att han skulle lämna in den till nån firma.

Men bara slitdelar till S-52 kostar väl ca 15k.
Sem ska du ha sprut minst 15k.
Eller mappning av orig sprut 10k

Så de blir nog allafall 50k om man gör allt själv och använder orig kolvar.

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Jo ska man lämna till firma så kostar det flis..... (läste inte det)

Men gör så här då, svarva kolvarna skit i att köpa sprut och mappa. Ladda 0,3 bar ;-)

Jag skulle inte göra så, men jag menar bara att det är möjligt med en liten budget.

Jag har också bygt turbo..... Kostade 30k för 316Hk. Allt måste ju inte kosta 100k. Om jag hade gjort lite annolunda så hade jag kunnat haft 400 hk men det hade inte kostat mig mer....

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Si
765
Simon01
120dM -08
du kan få en färdig kompressormatning för ca 100k. jag vet en som har en färdigmatad till salu annars.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
M20 är ju billig att bygga på upp till 500 kusar..
S50 är inte det billigaste alternativet:)

Tray
Okej,jag skiter i det, sabbar inte bilen så. Men vill ha lite mer effekt ändå, just nu har jar bilen helt orginal motormässigt, vet ni hur jag kan fålite mer kräm ur den? Chip? Är det lönt tillen BMW, hört att det bara ger ca:2-4 häst. Luftfilter? 3-tums helavägen? Nåt mer "billigt" somgör att M3:an för mer effekt?
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Hur mycket kan man ladda i en 325 om man inte hade tänkt o byta alltför mkt? Och hur mkt kan det kosta (ungefär) om man gör det själv?
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Tray: Är turbon till salu nu då?

Maila mig isåfall....

Clintan
tjena rafko nej inte än fick hem bilen från verkstan i dag ska in igen på tisdag har nu bytt ventilkåps packningar servopump samt behållare satt dit olepumpen ordentligt(tre bultar i tråget)
hardy skiva samt stödlager nu är det bara silentblock och insugsmembran kvar på tisdag sen e den som ny

ja centrerings ringar.

ps sen får du hjälpa mig med intercooler bygge ;-)

ha det rafko vi hörs på tåget i slutet av september då börjar jag i köpenhamn i gen.

Snart 410 hk 622nm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.