|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tänkte höra med er orakler här om en liten pikant detalj som jag har upptäckt på min kärra. (Sökte först men hittade inga bra svar på min fråga). Till frågan! På min bil med fönsterhissar så kan man trycka både upp och ned. rutan stannar så fort man släpper knappen, men! Trycker jag ner knappen ett "snäpp" till så får jag automatisk upp och nergång till båda "ändlägerna" så att säga. Detta är dock bara på förar sidan. Kompisen som har en sedan lika mig, har det på båda sidorna fram, inte bak. en annan kompis har det på takluckan, men bara på förarsidan. kan man köpa nya knappar och sedan få på alla fyra fönsterna eller sitter styrningen i själva "datorn"? Och är det en utrustningsfråga från BMW till kund när han beställer bilen, om det skall vara automatisk eller inte? Hoppas att någon kan reda ut begreppen! // Kalle Söderqvist | |
|
Hmm.. På min E32:a hade jag som dig: Klick = fönstret åker ner: ALLA Klick = fönstret åker upp: Endast förarsida Förklaringen som jag fick när jag frågade BMW var att man gjort så pga klämningsrisken. Dvs om ett barn sitter bak och råkar klicka på upp så ska han inte klämmas ihjäl.. Då undrar man ju varaför det skiljer mellan bilar?! Kanske import/inte import eller olika regler i olika länder? På min E38 däremot, där kan man via DIS programmera exakt vilket beteende man vill ha på varje ruta individuellt och där har jag valt att ha klick möjlighet både upp och ner för samtliga rutor. Dessvärre vet jag inte om det går att programmera om på E36, men säkerligen på nyare modeller. Mvh CLiFF |
|
Mattan |
Har det på alla fyra från förarplats (går ej från bakdörrarna). Och vid öppning av takluckan. |
|
Har som du beskriver, denna funktion på förarsidan. Om man kikar runt lite på dom olika kontakterna som reservdel, så är det däremot så att dom nyare modellerna har den funktionen på alla knappar, medan de äldre modellerna egentligen inte ska ha det alls. Iaf enligt någon pirattillverkare. Har inte kollat med BMW eftersom en kontakt där kostar 260 spänn! (inte värt det!) Däremot funderar jag på om det inte är någon funktion i själva knappen som gör att hissen åker hela vägen, och det därmed går att lösa bara genom att byta kontakt.. Enklast är väl kanske att plocka lös kontakterna och jämföra utseendet på undersidan. Tyvärr har jag andra saker att fixa innan, så det dröjer nog, men det vore helt klart kul att få till! // Björn |
|
|
Jag har automatiskt upp och ner på förarfönstret men bara automatiskt ner på övriga. ___ Min sida: Länk |
|
|
Ja det känns nästa som om det sitter i knappen faktist, testade nu på vägen till jobbet... det är ett litet extra klick som inte finns på dem andra knapparna... |
|
|
Hel automatiskt som jag begagar ävan alla rutor upp eller ned samtidigt från nyckelfjärren :-P Länk |
|
|
På E32 och E34 styrs dessa funktionerna från grundmodulen = en av elektronikboxarna under baksätet. Funktionerna varierar med årsmodell och bilmodell, generellt sett så har senare årsmodeller och dyrare modeller mer samt bättre funktioner. Knapparna är samma oavsett modell och årsmodell. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har automatiskt upp och ner på både förarfönstret och passargerarfönstret men ej takluckan och jag har coupé. Komfortstängning som kilen har skulle jag gärna vilja ha :) ///Daniel Länk |
|
|
Hade automatiskt upp och ner likväl på förar- och passagerarsida som taklucka på min E36 Coupé. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Asså, jag ska ta och testa att byta ut strömbrytarna för fönsterhissarna sen när jag kommer hem... känner på mig att det sitter i knapparna på E36orna... ;) |
|
|
På min är det auto på förarsidan men inte passagerarsidan Det sitter en elektronikbox på förarsidan men inte passagerarsidan och knappen till förarsidan har ett extra klick som inte finns på passagerarsidan |
|
|
testa att hålla ner knappen eller upp i några i mindre en minut så kan det kanske fungera |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.