AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.539

Byte av bromsskivor

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Snart dax att byta bromsskivor!
Vilket är bäst, orginal eller typ tarox, brembo etc?
Problemet med orginal är att de mattas snabbt vid t ex autobahnkörning!
Eller ska man sats på större bromsar typ M5 bromsar?

Mike
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Hej !
Kolla om du tycker det är värt med M5 skivor .

Det finns en uppsjö av bra broms detaljer till BMW kolla skivor som är "slitsade" dom är nog bättre om man kör fort på autobahn och bromsar hårt ofta eftersom dom skivorna kyler bättre än vanliga ventilerade skivor .

PS: det finns skivor som är ventilerade borrade och slitsade och det är det bästa man kan få tag på kostar nog en slant men det kan det vara värt om man vill att dom ska hålla för lite tuffare körning ett tag .

M som i Motor
M3 CSL nice
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Hej igen !

Det finns även keramik skivor men det är överkurs .

Kostar skjortan och lite till men svinbra det är sådana man har på F1 bilarna .

M som i Motor
M3 CSL nice
-BeeMWe-
Finns skivor av kolfiber har jag för mig ? Eller vad det beläggen :)
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Kanske det men det är nått special i dom isåfall annars skulle dom nog smälta .

M som i Motor
M3 CSL nice
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
F1-bilarna har åtminstone haft kolfiberarmerade skivor. (kanske har gått över till keramiska skivor!?)
Det var även vanligt inom GP500-motorcykeltävlingarna för några år sedan (Inom GP500 har man återgått till stålskivor pga kostnaderna för de mindre stallen).
Nackdelar:
Svindyra samt måste vara ordentligt varma för att fungera bra.
Dessutom var slitaget rätt stort på skivorna.

Kontakta Pean angående bättre bromsar, de kan säkert hjälpa dig att ta fram lämpliga bromsskivor/belägg. De har allt från sportbelägg till kompletta "värstingbromssatser". De brukar vara serviceminded!
Du finner dem här:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
-BeeMWe-
Har för mig att någon Ferrari använder sig av det, de fungerade lika bra kalla som varma.
Är inte slitsade skivor till för att leda av vatten och "rensa" beläggen. När man borrar och slitsar får du mindre material vilket borde leda till fortare uppvärmning av skivan. Rätta mig om jag har fel.
Är inte slitsade skivor till för att leda av vatten och "rensa" beläggen. När man borrar och slitsar får du mindre material vilket borde leda till fortare uppvärmning av skivan. Rätta mig om jag har fel.
-BeeMWe-
Som jag fatta det är det till för att leda bort gasen som bildas?
mackan325
F1 kör med kolfiberskivor, mycket riktigt tar är de inte effektiva när de är kalla men alla som sett en F1:a med glödande röda skivor inser att det inte är ett problem :-) Varje skiva bakas för övrigt 6 mån i ugn enl. ett reportage i AMS för några nummer sedan. Vet ej om det stämmer men det skulle ju kunna förklara kostnaden.....
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Jo det stämmer men det kyler bättre med så det blir mindre slitage .

Kylda skivor på en motorcyckel är oftast borrade bara .

M som i Motor
M3 CSL nice
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När man hade kolfiberskivor på MC, var de inkapslade för att inte svalna för mycket! Just för att behålla rätt värme och rätt bett i bromsarna.

Dessutom har kolfiberbromsarna en liten otrevlig egenskap: de är känsliga för mekanisk åverkan (typ stenskott), då kan de spricka och formligen explodera i de farter/den hastighet de jobbar.

Det är rätt fräckt att se rödglödande bromsar! :o)

Slitsar/borrning i bromsskivorna är till för att kyla bromsarna och leda bort den varma expanderande gasen som bildas mellan belägg och skiva = bättre bromsverkan.

De lärda tvistar om vad som är bäst och vad som ger minst risk för sprickbildning.
Det verkar som om skivor som är borrade efter gjutningen är mer benägna att spricka, än de som är slitsade och de som har gjutna hål i skivorna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
När du borrar efter gjutning så bryter du tågan i materialet vilket kan innebära lägre hållfasthet.
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Om ni tycker glödande skivor e fräckt.....då skulle ni sett på discovery när dom visade ett bromstest på en Boeing 747!
HAHA! JÄVLAR :)
Det slog gnistor under hela planet och däcken smälte o började brinna! :P
de va grejer det.
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
OK, tack för svaren!

Jag tror nog att kolfiber- och keram-bromsar vore häftigt men till vilket pris!? Ringde PEAN och fick följande pris på ett Movit bromskit fram (322 mm skivor, ej kolfiber eller keram), 26350 spänn!
Vi får väl se!

Mike
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Brembo presenterade ju en ny slitsad skiva för några månader sedan, fick nån reklam på detta.

///MVH Hasso
Länk

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Näe det är ju inte speciellt ekonomiskt kanske =))

men kör med brembo eller edc slitsade orginalstorlek så har du bra bromsar till ett vettigt pris .

M som i Motor
M3 CSL nice
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Herrarna, tack!
Min mek. rekommenderar inte BMW's utan Brembo's skivor samt andra klossar så det lutar åt det, i standard storlek! Blir nog det billigaste alternativet...

Mike
Mekonomen säljer prisvärda skivor av fabrikat Brembo.

Ska Du köpa slitsade skivor så bör Du känna till att mer än sex slitsar är onödigt. Fler slitsar är bara kosmetik.

Borrade skivor är sämre än slitsade.

Bromsar har börjat bli som däck. En tuff design säljer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.