AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.839

Billigaste e38

Sida 1 av 2
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Kanske en dum fråga, är itne så insatt i just e38, men vad kostar den billigaste,tidigaste med minsta motorn med många mil beg i sverige? en 94 me mycket utrustning ? Tackar på förhand!

Mvh Mohsen
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Typ en 730i från 94 me max 25 000 mil! ?Import är sak samma men den ska ha utrustning!

Mvh Mohsen
Minsta motorn är 2.8L (728)
En rikligt utrustad lång(;)milare i bra skick ligger väl mellan 80-90k.

// Lazze
Länk
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
80-90 får ju man ge i tyskland för en 740iAL med allt ink. navi..

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Scheckheft
Hej
Litet förtydligande: ska du ha en en 94:a så är det antingen en 730 eller 740 du kan välja mellan. 750 kom from årsmodell 95. 728 from årsm 96. Att bedöma en sådan bil är svårt, men runt 80t,som Lazze och Krille skriver, verkar vara rimligt.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Kan du tänka dig att importera själv Mohsen?

/Simon
Det absolut billigaste jag sett för en e38 740 i Sverige är 79 000:-, den saknade dock helSCHiin och var manuell. Mitt tips är att ringa runt/maila på annonser och känna lite på vilket pris du kan få.....

Själv tror jag att 728 är ett ekonomiskt val om du kan leva med att motorn är svagare.

/Simon
Det finns många i sverige för under 100K. Vissa är säkert prisvärda, andra inte. Ta helltre tid på dig att leta efter en i bra skick, eftersom du lätt kan råka ut för initiala reparationer på några "tior"

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
För en tid sedan hittade jag en E38 730iA -95 (el. -94) med bl.a. skinn och klima för 69000! hos Daniels bil i Helsingborg, nedsatt från 89 000 som tydligen ingen nappat på. Enligt annonsen hade den gått närmare 22000 mil men skulle ha servicedokumentation. Var den bilen i vettigt bruksskick är det ett fantastiskt bra pris i mina ögon.

Givetvis försvann bilen från firman tämligen omgående innan jag hann agera. Enligt bilregistret köptes den av en person i Jönköping. Har jag följt bilen korrekt är den nu utannonserad igen med ett nytt pris:

Länk

Nuvarande ägaren hann före mig så jag lyfter på hatten och önskar lycka till med försäljningen!

Erik

Bromma
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Tack för alla svar! Motorstorleken är skitsamma.
Men kom inte 2,8liter senare? 96-97?
Jag har sparat ihop ganska, mycket pengar ( för mig då) och jag funderar på att köpa bil snart, har fått i ihop 35 000( blir mer ska ni se : ).
Tänker( så som det ser ut just nu) köpa en e36 ( tidig) men funderar på att vänta lite, spara mer och köpa en 7:er!

Motorstorleken är skitsamma, samma sak med milen, räds inte lång milare, import är också skitsamma, skicket är det absolut viktigaste.
Jag har själv sett för för ca 70 000 på annonser,
Vad går de på i Tyskland? Vågar man fråga om de billigaste glider ner till ca 50 000?( helst ingen objekt! )
Dröm bil för mig, annars så blir de väl en "liten" bmw typ 318,320

Låter lite konstigt men ju mindre motor desto bättre, inte kul me försäkring i min ålder och jag behöver ingen v12! Ju mindre desto bättre,( ändå sju-serien vi snackar om)

Måste tacka för alla svar jag fick!

Mvh Mohsen
E38an är inte billig att försäkra, kollade vad det skulle kosta på mig att ha en 728, är 32år, bor i bostadsrätt i Vikingstad utanför Lkpg....8500....du är yngre och bor i Lkpg om jag minns rätt...jobbigt med försäkringen då.

728:an kom som årsmodell 96 och finns från 9/95, rekomenderar den då den drar mindre bensin än v8orna och är billigare att underhålla och känns kvickare än lilla v8an(har ägt 528i 97:a och 530i 93:a). Ska man satsa på en e38 är det viktigt att den är i bra skick, att "fixa upp" en i dåligt skick kräver att den är rejält billig generellt sett.

Kanske ska du kolla på 523/528 också, det bästa av två världar, e39 är mycket solidare än e36 anser jag, endast marginellt långsammare med samma motor och klart rymligare och bekvämare.

/Simon
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
E39 har jag också kollat på.

Kollade försäkringen på 728 ( ställer den på mor) gick på ca 7000 om jaginte minns helt fel,Vad är i regel billigast? en 730 från 94 eller en 728 från 95-96? Nån som har nån anning om de priserna i tyskland? Känner antigen så kör jag litet eller så kör jag stor, e38, e39 känns för ny för mig faktsikt och vad kostar de billigaste? med de minsta motorerna?

Så, de finns inga under 80 000 i sverige? De ni hittat är ju ändå 740 och utbudet av e38 i sverige är inte alltför stort känns de som!

Mvh Mohsen
Du måste ha en buffert om du köper en e38. Du kan inte bara köpa en för alla pengar du har och tro att den ska rulla och gå. Jag räknade ut att min e38 kostade ca 5K/månad i reparationer och värdeminskning. bensin/skatt/försäkring ej inräknat
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Det som gör att jag föredrar e38 före e36 och e39 är att den är större "manligare" och äger vägen, samtidigt gillar jag e36 mer än e39 på grund av det är en mer ungdomsbil! ;) Där har ni varför jag sätter, e38 före, e36 och e39. Ska jag va helt ärlig så ligger nog e39 över mitt pris spann också

Mvh Mohsen
-Daniel-
jag har samma fundering som dig mohsen tycker e38 e lite "fetare" än dom andra karosserna
jag ska också köpa en e38 nästa sommar...blir förmodligen en 740, skulle gärna ha en 750 men det känns nästan som det blir lite för dyrt

akta bara så du inte tänker på priset alldelens för mycke så du köper ett lik som du får slösa lika mycke pengar på som du köpte bilen för...det e litegrann det jag är orolig för själv faktiskt..
Kolla gärna hur mycket det skiljer i totala ägandekostnader mellan 730 och 728 så tror jag att du kommer att välja 728. 728an kommer sannolikt att vara mer lättsåld dessutom. Prismässigt så är det enklast att kolla på utannonserade i Sverige, ringa och kolla vad de släpper bilarna för och pruta. Ska du importera används se.mobile.de med fördel för att bilda dig en uppfattning om prisbilden.

Du skriver att e39 ligger över ditt prisspann....mitt råd är attdu ska tänka på totalkostanderna för bilägandet, hellre låna 20 KSEK till en sex cyl e39 som man får tillbaka sedan och slippa kanske 1000kr extra i månaden för extra dyr försäkring, bensin, dyr service och dyra reparationer...men men det hela är ditt val...

/Simon
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
e38 rasar som kolosser i pris just nu. Jag köpte min i Juli i år.
Räkna med att det kostar att åka till Tyskland och hämta också, se importguiden. Jag har hämtat två bilar och räknar med kostnad mellan 8-10 TSEK, allt hemma och klart. Kanske lite högt, men då är man på säkra sidan. Min uppfattning är man tjänar nästan inget på det idag. I alla fall inte i den prisklassen eller billigare. Fördelen är större utbud, man har större chans att välja den utrustning man vill ha.
e38 har en tidlös design enligt min mening och med rätt styling drar den verkligen blickarna till sig.
e38 är dyr att äga, men det kostar att ligga på topp!!
Hej!

Vill bara säga att köper du en E38aså ha en buffert, som vissa redan vet köpte jag min runt jan-feb efter ett M test där vissa småsaker uppmärksammades tex. annars var den i bra skick.

Park.broms rostig pga att man sällan använder den.
Färddisplayens kristaller krånglade.
Bromsskivorbak slitna.
Accn utgav ojämn luft.

Allt detta fixades då gratis från firman jag köpte bilen, nu har det gått några månader och kan tillägga att jag bytt Casterstag, länkarmar, givare, bromsskivor fram, mm mm... har lagt ner runt 30-35 000kr på reparationer senaste halvåret då jag vill att bilen ska vara i felfritt skick.

Iförsig så köptes bilen med 13 800 m på mätaren och har nu rullat 16 500 m men ändå. Ha en buffert! Och lycka till.

Mvh/Soki

Länk

Scheckheft
Hej, kan bara instämma med det Soki och Astroboy skriver. Att hålla en E 38 rullande KOSTAR. Skatt (2200:-/år) försäkring, bensin och framför allt reparationer. Har man inga fasta inkomster är köp av en E38 ett ekonomiskt risktagande. Kan själv undra ibland om det är värt att äga en så dyr bil. Men E 38:an är vacker... .

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Tack för alla svar igen, har tänkt lite, eller ni har börjat få mig att tänka! Jag kanske va optimiskt den dgaen jag började att tänka i de här banorna, en sju serie är ju ändå en sju serie och jag har ju ingen fast inkomst. Pehdal här inne sa "e38 har en tidlös design " vilket stämmer till fullo, Om jag ska vara realist så är jag nog lite för optimistisk i den här frågan, angående ett köp av e38.

En bil som ser riktigt fet ut, naturlig om ni förstår vad jag menar, e36 måste man styla så den ser tillgjord,plastig och sportig ut, jag vill ha en naturlig tung bil. Förstår någon vad jag menar? Men jag har redan fallit för e38 och vet inte vad jag ska göra.

Just i denna stund lutar det åt en e36, en mycke bra bil det med, men i en annan liga som sagt, e38 är enligt mitt tycke den snyggaste bmw som någonsin gjorts. Hämta bil från tyskland känns ganska så avlägset, när kommer de biligaste e38 att sjunka ner till 50 snåret? Hur hög/låg är värdeminskningarna på de bilarna idag? Sitter i en låst sits!

tacksam för alla svar

Mvh Mohsen
-Daniel-
jag ser att alla ni som äger 7 serie skriver att en MASSA går sönder och att det är dyrt att laga

jag har haft min 525 i ca 1 år och det enda den har kostat i delar är olja stift bränsle/oljefilter som jag nyss bytte

är det verkligen så att 7 serien går sönder mer än dom andra serierna...det låter nästan så när man har läst en del trådar här

okey att dom är dyra att driva och kostar en del att laga men ska verkligen en e38 som är max 10 år gammal gå sönder mer än min 525 som är snart 13 år gammal och 29.000 mil på mätaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.